//
کدخبر: ۵۲۱۸۷ //

موضع میانمار در مورد مسلمانان روهینگیا و پیچیده تر شدن مسائل منطقه ای

عدم تضمین دولت میانمار برای بازگشت همه مهاجران اقلیت مسلمان روهینگیا که برای نجات جان خود از استان راخین به بنگلادش فرار کرده اند، مساله روهینگیا را بیش از پیش به چالشی برای کشورهای منطقه تبدیل کرد.

 موضع میانمار در مورد مسلمانان روهینگیا و پیچیده تر شدن مسائل منطقه ای
به گزارش فرتاک نیوز،

در حالی که گروه های حقوق بشر از رهبران جهان خواسته اند تحریم های بیشتری علیه ارتش میانمار که متهم به فشار برای خروج بیش از 410 هزار مسلمان روهینیگایی از استان راخین است، اعمال کنند، دولت میانمار تحت فشار بیشتری قرار گرفته است.

 

درخواست ناظران حقوق بشر در حالی مطرح شده که نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک آغاز شده است و بحران مسلمانان میانمار در این نشست مطرح می شود.

 

اگرچه این موضوع توسط کشورهای مختلف جهان مطرح شده، اما کشورهای حوزه جنوب شرق آسیا بیشتر نگران پیامدهای منفی این بحران هستند و قصد دارند هر چه زودتر به این شرایط پایان داده شود.

 

فشار بر دولت میانمار همچنین همزمان با سخنرانی تلویزیونی 'آنگ سان سوچی' است که روز گذشته در سخنانی به سکوت طولانی مدت خود در خصوص نسل کشی روهینگیا پایان داد.

 

این سخنان وی البته روزنه امیدی برای حل مساله 400 هزار روهینگیایی که از استان راخین به بنگلادش فرار کرده اند، ایجاد نکرد و حتی می توان گفت که عاملان حمله به این گروه را نیز در اقدامات وحشیانه خود مصمم تر کرد.

 

گروه های امدادی در تلاش برای آماده کردن کمک ها به صورت روزانه به افرادی هستند که وارد بنگلادش می شوند و بیش از نیمی از آنها را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

 

70 هزار زن باردار و یا زنانی نیز در این بین وجود دارند که دارای نوزادان کوچک هستند.

 

میانمار اعلام کرد کسانی که از مرزهای این کشور خارج شده را به کشور بازنمی گرداند و آنها را متهم به ارتباط با شبه نظامیان روهینگیا کرده که با حملات خود به پلیس این کشور آغازگر شرایط فعلی بوده اند.

 

این نوع رفتار میانمار در مورد عدم امکان بازگشت مهاجرانی که از مرزهای این کشور گذشته و خود را به بنگلادش رسانده اند، می تواند در نوع مواجهه دولت بنگلادش به حضور روهینگیایی ها که اکنون به معضل منطقه ای و جهانی تبدیل شده است، تاثیرگذار باشد.

 

با توجه به این موضع میانمار، دیده بان حقوق بشر همچنین خواستار 'بازگشت داوطلبانه و ایمن' آوارگان شد و از دولت های سراسر جهان خواست با اعمال فشار بر میانمار زمینه پایان دادن به این خشونت ها را فراهم سازند.

 

این گروه در بیانیه ای اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای نگران در مورد این مساله باید تحریم های هدفمندی بر ارتش میانمار اعمال نمایند.

 

ارتش میانمار حدود 50 سال هدف تحریم کشورهای غربی بود، اما اغلب این تحریم ها در سال های اخیر با توجه به انتقال نسبی قدرت از نظامیان به کسانی که گفته می شود به دنبال ایجاد نظامی دموکراتیک در میانمار هستند، لغو شده بود.

 

سردمدار این نوع دموکراسی 'آنگ سان سوچی' است که اکنون اصلی ترین نقش را در دولت میانمار ایفا می کند، اما تاکنون با سکوت طولانی مدت خود در خصوص معضل مسلمانان روهینگیا که باعث شگفت زدگی جامعه بین الملل نیز شد، وضعیت ناامید کننده برای روهینگیا ایجاد کرده است.

 

اگرچه برخی معتقدند آنگ سان سوچی به دلیل شرایط داخلی این کشور به ویژه میزان قدرتی که نظامیان در اختیار دارند، قادر به انجام اقدام خاصی برای پایان دادن به این خشونت ها نیست، اما برخی دیگر بر این باورند که جایگاه 'آنگ سان سوچی' به عنوان دارنده جایزه صلح نوبل می تواند در حل این مساله کارساز باشد.

 

به رغم این انتظار، تاکنون هیچ اقدام عملی برای کمک به نسل کشی روهینگیا در میانمار توسط 'آنگ سان سوچی' انجام نشده و وی حتی به دلیل انتقاد جهانی از وی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل که اکنون در نیویورک در حال برگزاری است، شرکت نکرد.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۲۱۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان