//
کدخبر: ۵۱۷۳۴ //
پیش از عزیمت به نیویورک؛

روحانی: برجام توافقی به نفع امنیت و ثبات منطقه و جهان است/مساله میانمار فاجعه بار است

رئیس جمهوری گفت: برجام توافقی است که به نفع امنیت، ثبات و توسعه منطقه و جهان است و مخالفان آن محدود به دو تا سه کشور است.

روحانی: برجام توافقی به نفع امنیت و ثبات منطقه و جهان است/مساله میانمار فاجعه بار است
به گزارش فرتاک نیوز،

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی صبح امروز - یکشنبه - پیش از عزیمت به نیویورک برای شرکت در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در فرودگاه مهرآباد به موضوع برجام و رایزنی ها در این زمینه با رهبران جهان در این سفر اشاره و اظهارکرد: امروز در زمینه برجام در جهان اتفاق نظری وجود دارد که برجام یک توافق به نفع امنیت، ثبات و همچنین توسعه منطقه و جهان است.

 

وی خاطرنشان کرد: مخالفان برجام به دو و سه کشور و از جمله عده ای در آمریکا محدود می شوند که حال خودشان را مغبون می بینند و احساس می کنند سفره ای باز شده است و فکر می کنند در باز شدن این سفره، موقع خوردن غذا و استفاده از آن محروم هستند.

 

رئیس جمهوری تصریح کرد: وارد این میز غذا نمی شوند، اتاق بغلی نشسته اند، این طرفی ها غذا و نوشابه می خورند؛ سر و صدا می کنند؛ این نشاط و شادابی این طرف، آن طرف را اذیت می کند، چون در اتاق بغلی نشستند، از سفره محروم هستند، در حالی که آنها هم می توانند راه درستی را انتخاب کنند، در اتاقی که سفره هست، آنها هم وارد شوند، از نظر ما اشکالی ندارد.

 

روحانی با بیان این که اگر آنها اخلاق بدشان را کنار بگذارند، می توانند کنار این سفره هم باشند، تاکید کرد: بنابراین در مسئله برجام نیاز به توضیحاتی است، جلساتی که در نیویورک درمورد برجام برگزار می شود بسیار مهم است.

 

وی ادامه داد: در دیدارهای در نیویورک درمورد روابط دو جانبه، مسائل منطقه ای، مسائل مربوط به برجام و مسائل مربوط به سایر بخش های جهان از جمله مسئله میانمار گفت و گو می شود.

 

رئیس قوه مجریه افزود: معمولا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، نشست های دیگری با حضور سران کشورها تشکیل می شود که این بار توسط سازمان همکاری اسلامی، جلسه ای درباره میانمار و موضوع آب و هوا و محیط زیست برگزار می شود. معمولا اجلاس های اینگونه هم در حاشیه اجلاس سازمان ملل وجود دارد.

 

روحانی خاطرنشان کرد: ما در شرایطی هستیم که امروز از فضای بوجود آمده در ارتباط با ایران و جهان، همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، به دنبال یک روابط گسترده و سازنده با جهان هستیم و می خواهیم با همه کشورهای دوست، روابط را توسعه دهیم، با کشورهای منطقه نیز می خواهیم رابطه مناسب و خوبی داشته باشیم.

 

وی درباره مناقشات منطقه ای نیز اظهارکرد: ما می دانیم درنهایت هیچ کدام از این موضوعات منطقه ای راه حل نظامی ندارد و همه این ها راه حل سیاسی دارد و در راه حل سیاسی باید کشورهای دیگر مشارکت کنند. رئیس جمهوری موضوع تروریست را موضوعی دانست که همه کشورها باید در این زمینه دست به دست هم بدهند، تا مسئله ترور در جهان حل و فصل و امنیت، آرامش و ثبات در جهان مستقر شود.

 

روحانی همچنین مسئله میانمار را مسئله فاجعه باری دانست و خاطرنشان کرد: گرچه منطقه آسیا، فجایع زیادی را تجربه کرده اما فجایع هفته های اخیر درمورد میانمار بسیار تاثر برانگیز است، این که صدها هزار نفر از مردم اعم از زن، کودک و پیرمرد آواره بیابان ها شوند و عزیزان نفر از آنها کشته شود، خانه های آنها آتش زده و از دیارشان محروم کنند، این جزو فجایع کم نظیر در تاریخ منطقه است.

 

وی تصریح کرد: همه باید نسبت به این موضوع حساسیت نشان بدهیم، این عمل دولت و ارتش میانمار را باید محکوم کنند، همه دنیا باید به این آوارگان در این شرایط حساس که ما با آن مواجه هستیم، کمک کنند.

 

رئیس جمهوری همچنین سفر به نیویورک را فرصت مناسبی برای رساندن صدای مردم ایران به گوش جهانیان و همچنین زدوده شدن شبهاتی که در میان افکار عمومی آمریکا یا در میان مردم غرب وجود دارد، عنوان کرد.

 

وی ادامه داد: در کنار سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در نشست با مدیران مسئول رسانه ها در آمریکا شرکت و با سیاستمداران و مسئولین اندیشکده های آمریکایی، رهبران اسلامی آمریکا و ایرانیان مقیم در این کشور دیدار می کنم.

 

رئیس قوه مجریه به اقدامات آمریکایی ها علیه ایران اشاره کرد و گفت:آنها از 365 روز، 363 روز تبلیغات می کنند، دو سه روز هم نوبت ما می شود که مطالب خود را در آن جلسات یا در مصاحبه مطبوعاتی یا در مصاحبه اختصاصی برای مردم آمریکا و جهان بیان کنیم.

 

روحانی تصریح کرد: متاسفانه تبلیغات جهانی معمولا نسبت به کشورهای اسلامی و به ویژه درمورد ایران با واقعیت فاصله زیادی دارد.

 

وی با بیان این که همچنین این سفر فرصتی است که با تعدادی از سران کشورها ملاقات دو جانبه داشته باشیم، یادآور شد: با تعدادی سران کشورهای اروپایی مانند بلژیک، سوئد، اتریش، فرانسه و انگلیس دراین سفر دیدار و گفت و گو می کنم.

 

رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: با برخی کشورهای آسیایی مثل ژاپن و پاکستان و برخی کشورهای آفریقایی مانند آفریقای جنوبی و همچنین با برخی کشورهای آمریکای لاتین مثل بولیوی در سفر به نیویورک دیدار می کنم.

 

روحانی با بیان این که تقریبا سران همه قاره ها که مجمع عمومی سازمان ملل حضور دارند، اظهارکرد: در حد و فرصتی که داریم که البته امسال یک مقدار فرصت و زمان ما برای توقف در نیوریورک محدودتر است با سران کشورها ملاقات می کنیم.

 

وی ابرازامیدواری کرد در جلساتی که در نیویورک با گروه های مختلف مخصوصا ایرانیان عزیزمان و هم در ملاقات هایی که با سران کشورهای مختلف شرکت می کنیم، موجب برکت برای مسیر توسعه ای کشور بزرگمان ایران شود .

 

رئیس جمهوری ادامه داد: همواره این گونه سفرها می تواند خیلی مفید باشد برای این که مثلا اگر ما بخواهیم با 10 – 15 نفر از سران کشورها ملاقات و مسافرت کنیم، یا آنها به ایران بیاییند، زمان زیادی طول می کشد.

 

روحانی افزود: مجمع عمومی سازمان ملل متحد یک فرصت و فضایی است که به راحتی می توان با عده زیادی از سران ملاقات و افکار و نظرات خود را منتقل کرد و امیدوارم این سفر موجب خیر و برکت برای همه ما شود.

 

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری به منظور شرکت و سخنرانی در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، صبح امروز -یکشنبه- عازم نیویورک شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۱۷۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان