//
کدخبر: ۳۸۶۵۲۶ //

خسارت ۸۴ میلیارد دلاری زلزله برای ترکیه

کنفدراسیون شرکت‌ها و تجارت ترکیه اعلام کرد زلزله اخیر می‌تواند تا ۸۴.۱ میلیارد دلار برای کشور هزینه داشته باشد.

 خسارت ۸۴ میلیارد دلاری زلزله برای ترکیه
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از رویترز، بزرگ‌ترین زلزله ترکیه طی یک قرن اخیر خرابی‌های بسیاری به بار آورده که می‌تواند 84.1 میلیارد دلار برای آنکارا هزینه داشته باشد. یکی از مقامات دولت ترکیه این رقم را بیش‌از 50 میلیارد دلار اعلام کرده‌است.

 تعداد کشته شدگان زلزله 7.8 ریشتری دوشنبه گذشته در ترکیه و سوریه به 36 هزار نفر نزدیک می‌شود و احتمالاً رو به افزایش است. تمرکز گروه‌های نجات در حال حاضر از نجات بازماندگان از زیر آوارها به تأمین سرپناه و غذا و مراقبت‌های روان‌شناسی تغییر کرده‌است.

 کنفدراسیون شرکت‌ها و تجارت ترکیه اعلام کرد هزینه این خرابی‌ها 84.1 میلیارد دلار است که 70.8 میلیارد دلار آن مربوط به تعمیر هزاران خانه ویران شده، 10.4 میلیارد دلار نتیجه از دست رفتن درآمد ملی و 2.9 میلیارد دلار حاصل از دست رفتن روزهای کاری است.

 این کنفدراسیون هزینه اصلی را مربوط به بازسازی خانه‌ها،خطوط حمل‌ونقل و زیرساخت‌ها و تأمین پناهگاه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای صدها هزار بی‌خانمان به‌جای‌مانده اعلام کرد.

 رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد دولت بازسازی خانه‌ها را طی یک‌ سال تکمیل می‌کند. 13.4 میلیون نفر در 10 استان زلزله زده زندگی می‌کنند که 15 درصد از جمعیت ترکیه را تشکیل می‌دهند و 10 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تولید می‌کنند.

 اقتصاددان‌ها تخمین می‌زنند این زلزله رشد اقتصاد ترکیه را 2 درصد در سال جاری میلادی کاهش دهد.

 دولت ترکیه رشد اقتصاد را قبل‌از زلزله 5 درصد در 2022 و 5.5 درصد در 2023 تخمین زده بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۶۵۲۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان