//
کدخبر: ۳۱۲۳۸۷ //

سازمان جهانی بهداشت خواستار توافق جهانی بر دستیابی به واکسن کرونا شد

تدروس آدهانوم دبیرکل سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه با اعلام اینکه تاکنون ۳ میلیون ۵۰۰ هزار نفر در جهان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند، اعلام کرد برای پایان دادن به این همه گیری جهانی، توافق گسترده جهانی جهت دستیابی عادلانه به واکسن ضروری است.

سازمان جهانی بهداشت خواستار توافق جهانی بر دستیابی به واکسن کرونا شد
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از تارنمای "سازمان ملل"، رئیس سازمان جهانی بهداشت در مراسم پایانی مجمع سالانه این سازمان گفت: خطر کرونا همچنان وجود دارد. اگرچه موارد ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از این بیماری در سطح جهانی در حال کاهش است، "راه نجات" از طریق اقدامات بهداشتی "متناسب و سازگار" در ترکیب با واکسیناسیون عادلانه است. 
مدیرکل سازمان جهانی بهداشت از همه کشورهای عضو خواست تا حداقل ۱۰ درصد از جمعیت جهان را تا پایان ماه سپتامبر و حداقل ۳۰ درصد را تا پایان سال واکسینه کنند. اگر کشورها داده‌ها، فرمول‌ها، تکنولوژی‌ها و منابع را با طرح کوواکس سازمان جهانی بهداشت به اشتراک بگذارند ما می‌توانیم جان بسیاری از افراد را نجات دهیم. 
وی افزود: در نهایت، سریعترین راه برای پایان دادن به این همه گیری افزایش چشمگیر تولید جهانی واکسن‌ها، آزمایشات، درمان‌ها و سایر تجهیزات پزشکی و اطمینان از دسترسی عادلانه به امکانات است. هدف ما "اقدام سریع تا سپتامبر" به این معنی است که باید حداقل ۲۵۰ میلیون نفر را در کشورهای با درآمد کم و متوسط از جمله همه کارمندان بهداشت و گروههای در معرض خطر به عنوان اولویت اول، واکسینه کنیم. 
تدروس تأکید کرد که سازمان جهانی بهداشت به کمک مالی بیشتری برای پشتیبانی فنی و راهنمایی هابه کشورها نیاز دارد. یک توافق سراسری، هشدارهای اولیه در مورد تهدیدات احتمالی بهداشت جهانی را بهبود می‌بخشد، ذخیره‌سازی و تولید منابع برای مقابله با بیماری‌های همه گیر را گسترش می‌دهد، دسترسی عادلانه به واکسن‌ها، آزمایش‌ها و درمان‌ها را فراهم می‌کند و یک نیروی کار اضطراری برای رسیدگی به موارد اضطراری ایجاد می‌کند. 
در هفته گذشته، رهبران جهانی در مجمع جهانی بهداشت بیش از ۳۰ قطعنامه و تصمیم در مورد دیابت، معلولیت‌ها، پایان دادن به خشونت علیه کودکان، مراقبت از چشم، اچ آی وی، هپاتیت و بیماری‌های جنسی، تولید داخلی داروها، مالاریا، بیماری‌های گرمسیری فراموش شده، بیماری‌های غیر واگیر، پرستاری و مامایی، بهداشت دهان و دندان، عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت و جهت گیری‌های استراتژیک برای نیروی کار بهداشت و مراقبت را تصویب کردند. 
گزارش‌ مراکز رسمی نشان می‌دهد، شمار مبتلایان جهانی ویروس کرونا تا بامداد دوشنبه به ۱۷۱ میلیون و ۶ هزار نفر رسیده است. 
طبق آمار مرکز وب سایت آماری ورلد میتِرزکه آخرین آمار مبتلایان به همه‌گیری کرونا را به صورت لحظه‌ای گزارش می‌دهد، شمار مرگ و میر جهانی کرونا به ۳ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۱۹ نفر رسیده است. 
ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ میلادی (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. 
ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. 
تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیربه دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد؛ اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند. این ویروس در حال حاضر در بسیاری از کشورها شیوع دارد. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۱۲۳۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان