//
کدخبر: ۳۰۵۲۲۲ //

وزیرخارجه ایرلند: احیای برجام ارزش جنگیدن را دارد

وزیر امورخارجه ایرلند با تاکید بر اینکه "پنجره دیپلماسی برای بازگشت به برجام در حال بسته شدن است" خاطر نشان کرد: احیای برجام ارزش جنگیدن را دارد.

وزیرخارجه ایرلند:  احیای برجام ارزش جنگیدن را دارد

سامون کاوونی، وزیر امورخارجه ایرلند در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره درباره نقش کشورش به عنوان تسهیل کننده قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و سفیر اخیرش به تهران گفت: متاسفانه دولت پیشین آمریکا در سال 2018 تصمیم گرفت که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با سیاست "فشار حداکثری" جایگزین کند که نتیجه آن اعمال فشار اقتصادی سخت بر ایران به جای حمایت از برجام بود.

به گزارش فرتاک نیوز، کاوونی ادامه داد: ایرلند برای تسهیل اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ اعلام آمادگی کرد تا به از سرگیری مذاکرات، کم کردن فاصله‌ها، حرکت به سمت جلو و پیشبرد راه حل سیاسی کمک کند. در نتیجه ایران به اجرای کامل برجام برگردد و آمریکا تحریم‌های مرتبط با برجام را لغو کند.

وی تصریح کرد: هر کسی که می گوید رسیدن به این نقطه کار ساده ای است، در واقع ارزیابی درستی از پیچیدگی های سیاست در ایران ندارد. میانه‌روها در ایران مایل هستند که در صورت لغو کامل تحریم‌های مرتبط با برجام به این توافق بازگردند اما دیدگاه‌ تندرو و فشارهای زیادی نیز در نظام سیاسی ایران وجود دارد، به ویژه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری (ایران) در ماه ژوئن که بازگشت به برجام را دشوار کرده است.

وزیر امورخارجه ایرلند در ادامه گفت: اما آنچه اکنون شاهدش هستیم، کاملا برعکس است و ایران در حال فاصله گرفتن هرچه بیشتر از شروط برجام است.

سامون کاوونی با اشاره به انتخابات پیش رو در ایران تاکید کرد: پنجره دیپلماسی در حال بسته شدن است و ما تنها یک ماه یا حراکثر پنج هفته فرصت داریم تا به یک پیشرفت قابل توجه در این زمینه دست یابیم. البته آمریکا سیگنال های مثبتی نشان داده است اما باید در نظر داشت که از سال 2015 تاکنون خیلی چیزها تغییر کرده که قابل بازگشت هم نیستند و هیچ یک از ما نسبت به این مسئله ساده انگار نیستیم.

وی اظهار داشت: نکته‌ای که ایرانی ها روی آن تاکید می کنند، این است که آن‌ها به توافق پایبند بودند، توافق را نقض نکردند و منتظر هستند که آمریکا اولین گام را بردارد. اما از نظر من، تهران نیز باید پیچیدگی‌های سیاسی این مسئله برای دولت آمریکا را درک کند که یک چالش قابل توجه به شمار می‌رود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایرلند افزود: من بر این باورم که هر دو طرف باید چالش‌های سیاسی این مسئله را در کشورهای یکدیگر درک کنند. به همین دلیل است که برخی کشورها تلاش می کنند نقش تسهیل کننده را ایفا کنند.

وی همچنین با اشاره به تلاش تروئیکای اروپا برای برقراری گفت وگوها در این زمینه بیان کرد: اکنون جهان نیاز دارد که یک خبر خوب درباره این موضوع بشنود. اگر بتوانیم فضای پیرامون بازگشت به برجام را مثبت کنیم، اتفاق بسیار خوبی خواهد بود که از نظر من ارزش جنگیدن را دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۵۲۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان