//
کدخبر: ۳۰۱۴۸۷ //

نشریه آمریکایی:بایدن با دیپلماسی آب و هوایی وارد آسیای مرکزی شود

پایگاه خبری نشنال اینترست در گزارشی با بررسی فرصت های جدید دولت آمریکا برای حضور در آسیای مرکزی، به جو بایدن توصیه کرد از دیپلماسی آب و هوایی و برنامه های مقابله با کووید-۱۹ برای افزایش تعامل با کشورهای این منطقه بهره ببرد.

نشریه آمریکایی:بایدن با دیپلماسی آب و هوایی وارد آسیای مرکزی شود
به گزارش فرتاک نیوز،

نشنال اینترست افزود: در حالی که دولت بایدن به تدریج تکمیل می‌شود تغییرات مهمی در آسیای مرکزی در حال روی دادن است که فرصت‌های جدیدی برای منافع آمریکا از جمله برای شرکت‌های آمریکایی در این منطقه ایجاد می‌کند. کاهش حضور نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان موجب تغییر محاسبات راهبردی آمریکا در آسیای مرکزی شده و به این معنی است که آمریکا می‌تواند بیشتر روی منطقه آسیای مرکزی بخاطر خود این منطقه ( و نه در ارتباط با جنگ در افغانستان)‌ تمرکز کند.

بر پایه این گزارش، چندین روند مثبت در حال شکل دادن به فرصت‌های جدید در این منطقه است که شامل این موارد می شود: تغییر و تحول ازبکستان از حالت یک مانع بر سر راه به‌هم‌پیوستگی و همکاری منطقه‌ای در دوره ریاست جمهوری اسلام کریم‌اف به یک عامل محرک اصلی در دولت شوکت میرضیایف که همه کشورهای منطقه از این فرایند استقبال کرده‌اند؛ اولویت دادن ازبکستان به همکاری منطقه‌ای که موجب تقویت پروژه‌های زیرساختی منطقه‌ای مانند پروژه CASA-۱۰۰۰ برای صدور مازاد برق آبی از قرقیزستان و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان شده است؛ رویکرد فعالانه‌تر تمام پنج کشور منطقه برای بهبود سهولت کسب‌وکار برای جذب سرمایه‌گذاری بیشتر از آمریکا و کشورهای دیگر و در پایان تمایل قزاقستان برای پیوستن به OECD و پیشرفت این کشور در تنوع بخشی به اقتصاد این کشور و ارائه فرصت‌های جدید به شرکت‌های آمریکایی در بخش‌هایی مانند کشاورزی.

نشنال اینترست می افزاید: در حالی که دولت جدید بایدن شکل می‌گیرد، ما باید انتظار تداوم قابل ملاحظه در سیاست آمریکا در قبال آسیای مرکزی با برخی فرصت‌های مهم برای تعامل جدید را داشته باشیم. از زمان فروپاشی شوروی، آمریکا همواره درصدد حمایت از حاکمیت و استقلال و امنیت پنج کشور آسیای مرکزی برای تقویت منافع این کشور در مقابله با تروریسم و تقویت ثبات منطقه‌ای و امنیت انرژی بوده است.

دولت بایدن فرصت‌های زودهنگامی برای تاکید بر این سیاست‌های کلی و ارسال سیگنال تداوم علاقمندی راهبردی به این منطقه دارد. گام اول خوب این است که بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا تعامل‌ نزدیکی را با همتایان خود از منطقه هماهنگ کند.

به نوشته این نشریه، بلینکن می‌تواند در این فرصت قصد دولت آمریکا برای ادامه تعامل‌های سطح عالی دوجانبه با دولت‌های منطقه و همچنین فرایند C۵+۱ برای تعامل با کشورهای منطقه و همچنین قصد آمریکا برای تقویت تجارت با منطقه و همچنین تمرکز بر همکاری در زمینه دموکراسی و حقوق بشر را اعلام کند.

دولت بایدن همچنین این فرصت را خواهد داشت تا دو خط جدید دارای اهمیت را ترویج دهد: اولی دیپلماسی آب و هوایی است و دومی هم فرصتی برای تشدید دیپلماسی مرتبط با کووید-۱۹ است.

در حالی که جهان برای برگزاری مذاکرات آتی آب و هوایی در گلاسکو در ماه نوامبر آماده می‌شود؛ اتحادیه اروپا، چین و چند اقتصاد بزرگ دیگر طرح‌هایی برای رسیدن به انتشار کربن صفر تا اواسط قرن جاری اعلام کرده‌اند. جان کری فرستاده ویژه امور آب و هوایی بایدن نیز از قصد آمریکا برای ایجاد طرح‌هایی در این زمینه سخن گفته است و آمریکا باید فاینانس‌هایی در اختیار شرکت‌های آمریکایی قرار دهد تا استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش داده و به کشورهای آسیای مرکزی در این زمینه کمک کنند.

این نشریه آمریکایی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا همچنین در ارتباط با مبارزه با کووید-۱۹ می‌تواند کمک‌های بهداشتی از طریق سفارتخانه‌ها برای افزایش دسترسی به واکسن ارائه دهد. هرچند موضوعات داخلی آمریکا مورد توجه دولت بایدن قرار دارد اما این دولت باید فرصت‌های زودهنگام برای تعامل با آسیای مرکزی را غنیمت شمارد؛ جایی که تحولات منطقه‌ای و منافع آمریکا در راه‌های جدیدی تلاقی می‌کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۰۱۴۸۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان