//
کدخبر: ۲۹۸۲۰۷ //

ایران در مسیر تجارت ۲۰ میلیارد دلاری با اوراسیا/ تقابل با تحریم های آمریکا در تجارت ایران و اوراسیا

مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا گام های آغازین ایران برای تجارت 20 میلیارد دلاری است که مذاکره برای آن از ماه آینده آغاز خواهد شد.

ایران در مسیر تجارت 20 میلیارد دلاری با اوراسیا/ تقابل با تحریم های آمریکا در تجارت ایران و اوراسیا

 حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت ایران به تازگی از ظرفیت 20 میلیارد دلاری مبادلات تجاری ایران با اوراسیا خبر داده است. 

وی گفت اگر ظرفیت‌های کشور را در محصولات دانش بنیان، صنعت و کشاورزی به حجم موجود در مراودات تجاری با اوراسیا اضافه کنیم، ظرفیت حجم مبادلات تجاری دو طرف به ۲۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

تجارت 2.5 میلیارد دلاری ایران و اوراسیا

هم اکنون حجم مبادلات تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا (روسیه، بلاروس، ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان) 850 میلیون دلار است که با اجرای موافقتنامه تجارت ترجیحی از 5 آبان 98 تا 5 آبان 99 حجم مبادلات دو طرف به 2.5 میلیارد دلار رسید. 

موافتنامه تجارت ترجیحی ایران با اوراسیا که زمینه ساز مذاکرات تجارت آزاد بین ایران و اوراسیا شد  شامل 862 قلم کالا است که 360 قلم ترجیحات اعطایی ما به اوراسیا و 502 قلم هم ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است.

اجرای موافقتنامه  تجارت ترجیحی از 5 آبان سال گذشته آغاز شد و با پایان یافتن مدت یک ساله آن  در 5 آبان سال 99 اقدامات لازم برای اخذ مجوز مذاکرات تجارت آزاد ایران و اوراسیا آغاز شد که با توجه به دریافت مجوز لازم از طرفین مذاکرات تجارت آزاد از ماه آینده آغاز خواهد شد.  

تجارت آزاد ایران با اوراسیا تقابل با سیاست های تحریمی

به گفته رضا اردکانیان وزیر نیرو کشورمان و مسئول هماهنگی و انسجام بخشی عملکرد بین دستگاهی اجرای موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتی اوراسیا، امضای موافقتنامه موقت تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا حرکتی کاملا هوشمندانه و هم جهت با روند کنونی اقتصادی جهانی بوده و با اهداف توسعه کشورمان نیز منطبق و اقدامی در تقابل با سیاست های تحریمی ایالات متحده است. 

به گزارش فرتاک نیوز، یکی از نکات مورد تاکید در روابط تجاری بین ایران و اوراسیا موضوع دلازدایی از مبادلات تجاری ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا است که در این باره در یکی از جلسات در کشور بلاروس مطالبی مطرح شده و به گفته ایوانوویچ لازارچیک سفیر بلاروس موضوع دلارزدایی در مبادلات تجاری میان ایران و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا رویکردی واقع‌بینانه و قابل اجرا است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا به طور رسمی از ژانویه 2015 کار خود را آغاز کرد کشورهای عضو این اتحادیه پنج کشور روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان و ارمنستان هستند.  

هدف از تشکیل این اتحادیه اقتصادی تسهیل تجارت، ایجاد بازار مشترک، حذف تدریجی قوانین گمرکی در داخل اتحادیه است. 

با توجه به تنوع بازار و تنوع منابع موجود در کشورهای عضو این اتحادیه پیوستن به آن یک فرصت قابل توجه برای اقتصاد ایران ایجاد می کند و می توان از این طریق بخشی از آثار تحریم های آمریکا علیه ایران را خنثی کرد. 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۸۲۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان