//
کدخبر: ۲۹۷۱۳۱ //

بایدن به برجام بر می گردد؟

بایدن به عنوان معاون رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در زمان امضای برجام، از حامیان آن بود و بعد از خروج دونالد ترامپ از این توافق، او را سرزنش کرد. او رویای ترامپ برای «رسیدن به توافق بهتر» را توهم خواند و گفت برای رسیدن به برجام «چندین سال فشار تحریم، دیپلماسی دقیق و حمایت جامعه جهانی» صرف شده‌است.

بایدن به برجام بر می گردد؟

جوزف رابینت بایدن جونیور (‎متولد ۱۹۴۲ میلادی) سیاستمدار دموکرات و کهنه‌کار آمریکایی که بیش از نیم قرن سابقه فعالیتهای سیاسی را در کارنامه دارد، روز چهارشنبه ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ رسما به عنوان چهل و ششمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده سوگند یاد.

به گزارش فرتاک نیوز، او که بیشتر با نام کوتاه «جو بایدن» شناخته می شود، درحالی که حتی تا کمتر از یک سال پیش کمتر کسی تصور می کرد شانس پیروزی بر ترامپ را داشته باشد، ساعاتی پیش به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا، در برابر مردم کشورش سوگند یاد کرد که «اتحاد امریکا» را درعمل، جایگزین «اول آمریکا»ی شعاری دونالد ترامپ کند.

بایدن به عنوان یکی از کهنه کارترین سیاستمداران آمریکا، در پیشنیه حیات سیاسی خود، از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷، به عنوان معاون باراک اوباما رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا فعالیت کرد و از ۱۹۷۳ تا ۲۰۰۹ به مدت ۳۶ سال نماینده ایالت دلاوِر در سنا بود.

او در سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۰۸ برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری تلاش کرد اما موفق نشد. ناکامی های سیاسی او در سال ها و دهه ها گذشته هیچ گاه رویایی تصاحب عالی ترین کرسی آمریکا را از ذهن او پاک نکرد و حتی در آستانه ۸۰ سالگی و با وجود اینکه از سختی های زیادی در زندگی شخصی از لکنت زبان در دوران نوجوانی تا تصادفی مرگبار که همسر و تنها دخترش را به کام مرگ برد و  از دست دادن پسرش بو بایدن در سال های بعد، بیماری های سخت و دو بار جراحی مغز و ... رنج برده بود، امیدش را برای رئیس جمهوری شدن از دست نداد.

در  سال ۲۰۱۵ بو بایدن فرزند جو بایدن در ۴۶ سالگی و به دلیل ابتلا به سرطان مغز از دنیا رفت.

بو بایدن هم مثل پدر در حوزه سیاست فعالیت می‌کرد. دادستان ایالت دلاوِر بود اما رویاهای بزرگتری را در سر داشت.

شاید دلیل اصلی پیروزی این سیاستمدار ۷۸ ساله در برابر دونالد ترامپ جمهوری خواه، نقاط ضعف فراوان رقیب او در زمینه های گوناگون سیاست داخلی و خارجی بود. برخی کارشناسان بر این باورند که ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ به بایدن نباخت بلکه مقهور رویکردهای یکجانبه گرایانه ، خصمانه و کوته بینانه خود شد.

رئیس جمهوری کنونی آمریکا، فراز و فرودهای فراوانی را در دهها سال حیات سیاسی اش تجربه کرده است. در این مسیر پر فراز و نشیب چند بار به سمت تصاحب کاخ سفید وکرسی ریاست جمهوری خیز برداشته بود اما هر بار مانعی در مسیر خود یافت.

او اما همیشه یک جمله کلیدی داشت: "همیشه باید امیدوار بود." و بالاخره در انتخابات ۲۰۲۰ بعد از کسب نامزدی دموکراتها، در انتخاباتی پرماجرا، بر رقیبت پرهیاهیوی خود غلبه کرد.

بایدن در ایالت های پنسیلوانیا و دلاوِر بزرگ شد. او در دانشگاه دلاوِر تحصیل و سپس مدرک حقوق خود را از دانشگاه سیراکیوس دریافت کرد. او در سال ۱۹۶۹ وکیل شد و در سال ۱۹۷۰ به عضویت در شورای شهرستان نیوکاسل انتخاب شد.

بایدن اولین‌بار در سال ۱۹۷۲ به عنوان سناتور ایالات متحده از دلاور انتخاب و در نتیجه ششمین سناتور جوان تاریخ آمریکا شد. او شش‌بار دیگر به این سمت انتخاب شد و در زمان رسیدن به معاونت رئیس‌جمهوری در سال ۲۰۰۹ چهارمین سناتور ارشد در سنای ایالات متحده آمریکا بود.

جو بایدن در مقام سناتور به مدت طولانی عضو و رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده آمریکا بود. او با جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ مخالفت کرد ولی از مداخله آمریکا و ناتو در جنگ بوسنی در سال‌های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵، گسترش ناتو در دهه ۱۹۹۰ و بمباران صربستان در سال ۱۹۹۹ در جریان جنگ کوزوو دفاع کرد.

این سیاستمدار کهنه کار در دفاع از اجازه‌نامه جنگ عراق در سال ۲۰۰۲ سخنرانی کرد و به آن رای موافق داد اما با افزایش سربازان آمریکایی در سال ۲۰۰۷ مخالفت کرد. بایدن همچنین از ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۵ ریاست کمیته قضایی سنای ایالات متحده آمریکا را برعهده داشت .

بعد از شکست در ۱۹۸۸، بایدن چند بار دیگر احتمال نامزد شدن برای ریاست‌جمهوری را بررسی کرده بود و سرانجام در ۳۱ ژانویه ۲۰۰۷ قصد خود برای نامزد شدن را اعلام کرد؛ همان سالی که باراک اوباما هم برای ریاست جمهوری خیز برداشته بود. بایدن رقابت تنگاتنگی با اوباما برای کسب عنوان نامزد اصلی حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۰۸ داشت اما در نهایت این مرد سیاهپوست بود که از سوی دموکراتها برای رقابت با جمهوری خواهان در انتخابات ۲۰۰۸ برگزیده شد.

اگرچه جو بایدن در کمپین ۲۰۰۸ خود موفقیتی به دست نیاورد، اما جایگاه سیاسی او در اثر آن بالا رفت. به خصوص که باعث تغییر روابطش با اوباما شد. هر دوی آن‌ها در کمیته روابط خارجی سنا عضویت داشتند اما به هم نزدیک نبودند. آن دو در طول سال ۲۰۰۷ یکدیگر را بیشتر شناختند و همین شناخت باعث شد که بایدن ، به عنوان نفر دوم دولت آمریکا در زمان ریاست جمهوری اوباما برگزیده شود. سال هایی که بایدن معاون باراک اوباما بود، باعث تقویت کارنامه سیاسی و مقبولیت او شد و حمایت اوباما از او در انتخابات ۲۰۲۰، تاثیر قابل توجهی در پیروزی اش مقابل ترامپ داشت.

جو بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۰۸ آمریکا، به عنوان همراه انتخاباتی اوباما در مقابل جان مک‌کین و سارا پیلین شرکت کرد و بعد از پیروزی اوباما، معاون او شد.  اوباما و بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۲ آمریکا مجدداً انتخاب شدند.

بایدن در اکتبر ۲۰۱۵ پس از ماه‌ها گمانه زنی اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ نامزد نمی‌شود. اما او در ۲۵ آوریل ۲۰۱۹ آغاز سومین تلاش خود را برای کسب ریاست جمهوری آمریکا اعلام کرد و در ژوئن ۲۰۲۰ به نامزد نهایی حزب دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ تبدیل شد.

این سیاستمدار دموکرات و باتجربه در ۱۱ اوت ۲۰۲۰، سناتور کاملاً هریس را به عنوان همراه انتخابی و معاون خود برگزید و در انتخابات نهایی سوم نوامبر رقیب جمهوری‌خواهش دونالد ترامپ را شکست داد و از روز چهارشنبه ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ کار خود را به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا آغاز کرد.

رئیس جمهوری جدید آمریکا آنگونه که قبلا گفته است، خواستار کاهش تنش با ایران و بازگشت به توافق هسته ای برجام است. او نسبت به دولت دونالد ترامپ، رویکرد متعادل تری در قبال ایران دارد اگر چه هنوز برای قضاوت درباره رفتارهای آینده دولت او در قبال تهران زود است.

بایدن به عنوان معاون رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در زمان امضای برجام، از حامیان آن بود و بعد از خروج دونالد ترامپ از این توافق، او را سرزنش کرد. او رویای ترامپ برای «رسیدن به توافق بهتر» را توهم خواند و گفت برای رسیدن به برجام «چندین سال فشار تحریم، دیپلماسی دقیق و حمایت جامعه جهانی» صرف شده‌است.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۷۱۳۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان