//
کدخبر: ۲۹۳۳۲۹ //

پامپئو از ایجاد کنسولگری آمریکا در صحرای غربی خبر داد

وزیر امور خارجه آمریکا گفت که این کشور به‌زودی کار احداث کنسول‌گری در صحرای غربی را آغاز خواهد کرد.

پامپئو از ایجاد کنسولگری آمریکا در صحرای غربی خبر داد

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا گفت که کشورش در منطقه مورد مناقشه «صحرای غربی» کنسولگری ایجاد خواهد کرد.

به گزارش فرتاک نیوز، او پنجشنبه شب گفت: «ایالات متحده آمریکا عملیات ساخت کنسولگری آمریکا در صحرای غربی را آغاز کرده است».

مغرب و رژیم صهیونیستی بیستم آذر با اعلام «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا عادی‌سازی روابط خود را اعلام کردند.

رئیس جمهور آمریکا در توییت خود در این باره نوشت: «مغرب در سال ۱۷۷۷ ایالات متحده آمریکا را به رسمیت شناخت و بهتر است که ما حاکمیت مغرب بر صحرای غربی را به رسمیت بشناسیم».

بین مغرب و جبهه پولیساریو طی چند دهه بر سر منطقه صحرای غربی تنش و درگیری نظامی بوده که آخرین این درگیری‌ها ماه آبان گذشته بود. جبهه پولیساریو این منطقه را منطقه‌ای مستقل می‌داند و خواستار به رسمیت شناختن این منطقه است.

جبهه پولیساریو یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و می‌گوید اگر قرار به برگزاری همه‌پرسی باشد باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد. اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۹۳۳۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان