//
کدخبر: ۲۸۵۳۳۰ //

رد قطعنامه روسیه توسط شورای امنیت سازمان ملل

شورای امنیت سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه روسیه را برای بزرگداشت بیستمین سالگرد اقدام سازمان ملل برای حضور برابر زنان در فعالیت‌های ترویج‌دهنده صلح جهانی رد کرد چون مخالفان این قطعنامه گفتند روسیه در رسیدگی به حقوق بشر و نقش کلیدی جامعه مدنی در ترغیب برابری جنسیتی ناکام مانده است.

رد قطعنامه روسیه توسط شورای امنیت سازمان ملل

 به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این رای‌گیری ایمیلی برای قطعنامه تنها با پنج رای موافق و ۱۰ رای ممتنع روبرو شد که کمتر از حداقل ۹ رای برای تصویب آن بود.

به گزارش فرتاک نیوز؛ پیش‌نویس روسیه از سوی چین، ویتنام، اندونزی و آفریقای جنوبی مورد حمایت قرار گرفت. کشورهایی که رای ممتنع دادند، آمریکا، انگلیس، فرانسه، بلژیک، جمهوری دومینیکن، آلمان، استونی، نیجر، سنت وینسنت و گرنادین‌ها و تونس بودند.

مخالفان این قطعنامه گفتند، پیش‌نویس روسیه قطعنامه اولیه سازمان ملل در ۲۰۰۰ و ۹ قطعنامه دیگر بعد از آن را که روسیه به شدت با آنها مخالف بود، تضعیف می‌کند.

سفیر آلمان در سازمان ملل گفت: درخواست‌ها برای یک اقدام قاطع در زمینه حقوق بشری در تمامی این قطعنامه‌ها و برای یک بازتاب مناسب نقش حساس جامعه مدنی، مدافعان حقوق بشر و زنان صلح‌طلب در تحقق اقدامات در پیش‌نویس قطعنامه روسیه ذکر نشده است. آنچه نیاز داریم، اقدام و تحقق است نه فقط لفظ و واژه.

کلی کرفت، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز گفت، دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و سایر کشورهایی که رای ممتنع دادند از زنان، صلح و امنیت در مقابل حملات روسیه و چین که این پیش‌نویس را تهیه کردند، دفاع می‌کنند.

وی افزود، این پیش‌نویس با هدف تضعیف و تغییر پیشرفت ۲۰ سال گذشته است و شاهدی بر این است که همتایان روس و چینی ما اعتقادی به این ندارند که زنان هم باید برای جلوگیری از درگیری‌ها قدرتمند شوند یا برای پیشبرد صلح و سازش بر سر میز مذاکره بنشینند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل و رئیس کنونی شورای امنیت پس از اعلام آرا در یک نشست خبری گفت:‌ مسائل مربوط به جامعه مدنی و حقوق بشر  همگی در این پیش‌نویس ذکر شده بود. ما همه این موارد را در این پیش‌نویس آورده‌ایم. متهم کردن ما به اینکه تلاش می‌کنیم به این مسائل اشاره‌ای نکنیم، بسیار ناشایست است.

هیات چین در سازمان ملل نیز کشورهایی را که به این پیش‌نویس رای ممتنع دادند، به عدم داشتن دورنما و مولفه‌های جدید با هدف تمرکز بر پیشرفت زنان متهم کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز به شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد: برابری جنسیتی نخستین و مهمترین مساله قدرت است و هر جایی که نگاه کنیم می‌بینیم که ساختار قدرت توسط مردان احاطه شده است و این بدان معناست که زنان تنها هفت درصد روسای کشورها هستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۸۵۳۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان