//
کدخبر: ۲۷۰۳۰۰ //

چاووش اوغلو: اروپا بیگانه‌انگاری علیه ترکیه را کنار بگذارد

وزیر امور خارجه ترکیه در یادداشتی نوشت، روابط آنکارا و بروکسل، تحت‌الشعاع اقدامات کشورهای اروپایی در قبال لیبی، سوریه و قبرس قرار گرفته است.

چاووش اوغلو: اروپا بیگانه‌انگاری علیه ترکیه را کنار بگذارد
به گزارش فرتاک نیوز،

 «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز دوشنبه در یادداشتی در نشریه «پولیتیکو» نوشت، روابط کشورش با اتحادیه اروپا تحت‌الشعاع اقدامات آزاردهنده و بیگانه‌انگاری‌های بروکسل قرار گرفته است.

چاووش‌اوغلو نوشت، در حالی که ترکیه به‌دنبال ایجاد ثبات و صلح و توسعه پایدار در منطقه است، مواضع برخی کشورهای عضو اتحادیه اروپا همکاری معنادار آنکارا و بروکسل را محدود کرده‌اند.

وی تشریح کرد: «مورد اول درخصوص وضعیت لیبی است. بیش از یک سال است که خلیفه حفتر و نیروهایش به دولت قانونی این کشور که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است حمله کرده‌اند. در این بین اتحادیه اروپا نتوانسته است بر اساس ارزش‌های محوری خود، اقدام مناسبی انجام دهد».

او نوشت: «فرانسه به‌جای قرار گرفتن در کنار ترکیه، ادعاهایی غلط را در رابطه با اتفاقی که بین کشتی جنگی این کشور و کشتی‌های ترکیه در شرق مدیترانه رخ داده است مطرح می‌کند. زمانی که این ادعاها توسط ناتو تأیید نشد، پاریس از یکی از عملیات‌های این اتحاد خارج شد. دیگران قضاوت خواهند کرد که این انتخاب راهبردی خوبی بود یا خیر».

 چاووش‌اوغلو در ادامه مدعی شد: «دوماً در رابطه با سوریه، حضور ما در شمال غرب ادلب از وقوع فاجعه انسانی برای بیش از ۳.۵ میلیون نفر جلوگیری کرده است که در یک منطقه کوچک جمع شده‌اند و مورد حملات رژیم سوریه و حامیانش قرار می‌گیرند».

وی افزود: «ترکیه به عنوان بزرگ‌ترین میزبان پناهجویان، بیش از ۴۰ میلیارد دلار صرف احتیاجات ۳.۶ میلیون سوری در ترکیه کرده است. انتظار پذیرش شمار بیشتری از آن‌ها را نداشته باشید. به علاوه ما امکان بازگشت ۴۰۲ هزار پناهجوی سوری به مناطق بازپس گرفته شده از تروریست‌های داعش و "ی‌پ‌گ" و "پ‌ک‌ک" را فراهم کرده‌ایم».

وزیر امور خارجه ترکیه نوشت: «موضوع سوم در ارتباط با قبرس است. در نشست خبری مشترک با جوزپ بورل در تاریخ ۶ جولای، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا گفت شرق مدیترانه برای اروپا منطقه‌ای کلیدی محسوب می‌شود. بسیار خوب، این منطقه برای ما نیز چنین است. ما بیشترین مرز ساحلی را در شرق مدیترانه داریم».

وی ادامه  داد: «ادعاهای افراط‌گرایانه و یک‌جانبه یونان و بخش یونانی قبرس حقوق حاکمیتی ترکیه و بخش ترکی قبرس را نقض می‌کنند و این‌ها غیر قابل قبول هستند. ما آمادگی خود را برای گفت‌وگو جها یافتن راه‌حلی عادلانه، برابر و مسالمت‌آمیز اعلام کرده‌ایم. متأسفانه پاسخ آن تخاصم علیه ترکیه و جمهوری ترکی قبرس شمالی بود. این کار چاره‌ای جز ادامه حفاری و اکتشافات در شرق مدیترانه جهت حفظ منافع ملی و حقوق برابر قبرس ترکی برای ما باقی نگذاشت».

چاوش‌اوغلو افزود: «این سه مورد تنها جدیدترین اظهارات آزار و بیگانه پنداشتن ترکیه در میان سیاست‌های بی‌ثبات [بروکسل] است. از زمان کودتای نافرجام ۲۰۱۶، از رویه ورود به اتحادیه اروپا کنار گذاشته شده‌ایم».

او هشدار داد: «اکنون با شیوع ویروس کرونا که موج جدیدی از بی‌ثباتی را ایجاد کرده است نباید به گردبادی که ما را مقابل یکدیگر قرار می‌دهد کشیده شویم. اروپا به راهبردهایی سازنده نیاز دارد که فرمول برنده-برنده را در قبال ترکیه اتخاذ کند نه این‌که اتحاد با تعداد محدودی کشور کوته‌بین را حفظ کند».

چاوش‌اوغلو نوشت: «بحثی نیست که باید روابط بر روی بسترهای مشترک بنا شوند. طرح‌هایی همچون کنفرانس آینده اروپا گامی رو به جلو محسوب می‌شود. آن‌ها باید ما را در جهت صحیح قرار دهند تا به ما کمک کنند چشم‌انداز در حال تغییر ژئواستراتژیک را درک کنیم و در عین حال به‌عنوان شرکایی حیاتی، به یکدیگر احترام بگذاریم». 

او در پایان نوشت: «بنابراین بیایید نگاهی رو به جلو داشته و چارچوبی جامع برای تمرکز بر قدرت حقیقی تحو‌ل‌گرای همکاری‌های ترکیه و اتحادیه اروپا در همسایگی یکدیگر ایجاد کنیم. این طرز فکر صحیح، به‌ویژه در دوران پس از همه‌گیری جهانی [ویروس کرونا] خواهد بود».

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۰۳۰۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان