//
کدخبر: ۲۶۹۶۱۶ //

چین: روابط با واشنگتن به چالش‌برانگیزترین مرحله رسیده است

وزیر امور خارجه چین گفت کشورش هرگز قصد نداشته است جایگاه آمریکا را تصاحب کند بلکه با وجود چالش‌های جدی موجود، خواستار همزیستی مسالمت‌آمیز با این کشور است.

چین: روابط با واشنگتن به چالش‌برانگیزترین مرحله رسیده است
به گزارش فرتاک نیوز،

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین روز پنجشنبه گفت، روابط کشورش با آمریکا با جدی‌ترین چالش از زمان برقراری آن مواجه شده است.

به نوشته روزنامه «گلوبال تایمز»، وانگ یی در یک سخنرانی ویدئویی گفت، مسائل ایدئولوژیک موجب شده است برخی آمریکایی‌ها چین را به‌عنوان یک «رقیب» یا حتی «دشمن» تصور کنند و از هر طریقی به‌دنبال متوقف کردن توسعه چین و مانع‌تراشی در روابط چین و آمریکا شوند.

وی افزود: «ما هیچ‌گاه به‌دنبال به چالش کشیدن آمریکا یا تصاحب جایگاه این کشور و تقابل با آن نبوده‌ایم. سیاست چین در قبال آمریکا باثبات و متداوم است و این کشور همواره آماده همکاری با آمریکا بر مبنای احترام مشترک، عدم تقابل و درگیری و مشارک برد-برد است».

وزیر امور خارجه چین گفت: «عده ای می‌گویند روابط پکن و واشنگتن هرگز مانند سابق نخواهد شد اما این امر موجب آن نخواهد شد که نتوانیم صرف نظر از وقایع گذشته روابط را از سر گیریم. همچنین علی‌رغم واقعیت موجود، مجبور نیستیم از یک‌دیگر فاصله بگیریم».

وانگ یی در ادامه گفت: «این ادعا که مسیر موفقیت چین تهدیدی برای جهان غرب محسوب می‌شوند نه صحیح است و نه پکن با آن موافق است. ما مدل‌های خارجی را کپی‌برداری نمی‌کنیم، مدل‌های چینی را صادر نمی‌کنیم و از دیگر کشورها نیز درخواست نمی‌کنیم مانند چین رفتار کنند».

وی تأکید کرد: «آمریکا و چین به‌جای دنبال کردن این هدف که جای یکدیگر را بگیرند، باید بتواند با وجود نظام و تمدن‌ متفاوتی که دارند همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند».

وزیر امور خارجه چین پیشنهاد کرد پکن و آمریکا سه لیست «همکاری، گفت‌وگو و کنترل» را برای روابط خود تنظیم کنند.

آمریکا از زمان شیوع ویروس کرونا تلاش کرده است چین را مقصر این همه‌گیری جهانی جلوه دهد. کاخ سفید همچنین به بهانه جانب‌داری سازمان جهانی بهداشت از پکن، خروج خود از این نهاد را اعلام کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ضمن محکوم کردن خروج آمریکا از سازمان جهانی بهداشت، از تحقیق این نهاد بر روی منشاء شیوع ویروس کرونا استقبال کرده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۹۶۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان