//
کدخبر: ۲۶۶۹۹۵ //

بایدن یا ترامپ؛ مذاکره ممنوع!

اگر چه اقتضای طبیعت رژیم مستکبر آمریکا، تجاوز و زورگویی و قلدری است، اما چون ایران اسلامی در پارادایم قدرتمداری عصر حاضر در عرصه‌های مردمی و سیاسی و نظامی مقتدر و باصلابت است، کوه «راهبرد فشار حداکثری» آمریکایی‌ها موش زاییده است لذا آن‌ها ملتمسانه به دنبال مذاکره با ایران هستند، اما «مذاکره‌ با آمریکا ممنوع است به‌خاطر ضرر‌های بی‌شماری که دارد و منفعتی که اصلاً ندارد».

بایدن یا ترامپ؛ مذاکره ممنوع!
به گزارش فرتاک نیوز،

دونالد ترامپ رییس رژیم آمریکا در بدترین وضع سیاسی ممکن قرار دارد؛ تظاهرات ریشه‌دار و مستمر ضدنژادپرستی در آمریکا و همچنین بحران کرونا و تبعات اقتصادی و اجتماعی آن، عملاً گردانندگان کاخ سفید را مستأصل کرده است؛ لذا آن‌ها با توجه به نزدیکی به موعد انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ۹۹) سراسیمه به دنبال دست و پا کردن یک برگ برنده انتخاباتی برای ترامپ هستند و چه برگ برنده‌ای بهترا از اعلام مذاکره و توافق با ایران!

ترامپ روز شنبه ۳۱ خرداد در سخنرانی انتخاباتی خود در شهر تالسا ایالت اکلاهاما، بار دیگر بحث مذاکره با ایران را پیش کشید و مدعی شد: اگر ایران تا قبل از انتخابات پیش‌روی آمریکا با او مذاکره نکند و چنانچه او در انتخابات آمریکا پیروز شود، تهران برای مذاکره باید هزینه بیشتری را پرداخت کند!

التماس به مذاکره با چاشنی تهدید توخالی!

در واقع در این بخش از سخنان ترامپ، التماس و تهدید او برای ترغیب مقامات کشورمان به مذاکره مستتر بود. ترامپ همچنین در همان سخنانش در ایالت اکلاهاما در اظهاراتی واهی که پیش‌تر نیز بر زبان رانده بود، مدعی شد که مقامات دولت اوباما از جمله «جان‌کری» وزیر خارجه آن دولت، به ایرانی‌ها گفته‌اند که با ترامپ مذاکره نکند!

البته گزاره فوق‌الذکر مبنی بر مذاکره با ایران صرفاً رویای مقامات آمریکایی است که در عالم واقع غیرقابل تحقق است و این اصل عدم مذاکره با آمریکا یک امر مقطعی نیست که صرفاً مرتبط با حضور ترامپ در کاخ سفید باشد؛ بلکه رویه عنودانه مقامات آمریکایی طی ۴۱ سال اخیر علیه مردم و نظام ایران ثابت کرده است که اساساً مذاکره با هیچ طرف و جناحی در آمریکا، مقارن با منافع و مصالح ایرانیان نیست. این نکته‌ای است که در اظهارات مسئولان کشورمان طی روز‌های اخیر نمود داشته است.

مذاکره با آمریکا مطلقاً ممنوع است

محمدباقر قالیباف رییس مجلس در روز اول تیر طی نطقی در جلسه علنی پارلمان، ضمن اشاره به صدور قطعنامه شورای حکام آژانس انرژی اتمی علیه ایران اظهار داشت: مذاکره با آمریکا مطلقاً ممنوع است.

ادعای مذاکره؛ فوق درغ است

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس‌جمهور نیز روز ۳ تیر در جریان نشست با استانداران در پاسخ به ادعای ترامپ رییس رژیم آمریکا برای مذاکره، گفت: می‌گویند ما حاضریم مذاکره کنیم! این سخن چه معنایی دارد؟ چه کسی میز مذاکره را شکاند؟ چه کسی اتاق مذاکره را آتش زد؟ ما در چهارچوب معقول و تعهدات بین‌المللی بودیم؛ پس ادعای مذاکره آمریکا، فوق دروغ است.

آمریکایی‌ها، یکی از یکی بدتر

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه نیز ۲۶ خرداد در جریان نشست خبری خود، گفت: ما در۴۰ ساله گذشته رفتار احزاب و افراد مختلفی که در آمریکا بر سر کار آمدند را امتحان کردیم، یکی از یکی بدتر بود؛ برای ما مهم نیست چه کسی در آمریکا بر سر کار می‌آید و ما منتظر جانشین ترامپ نیستیم و مذاکره دو جانبه‌ای با واشنگتن در کار نخواهد بود.

به مذاکره با آمریکا اعتماد نداریم

علی ربیعی سخنگوی دولت نیز در جریان نشست خبری ۱۹ خرداد خود، در واکنش به درخواست مذاکره ترامپ و ادعای او مبنی بر انتظار ایران برای تعیین نتایج انتخابات آمریکا جهت مذاکره با واشنگتن گفت: بنای ما تصمیم‌گیری بر اساس انتخابات آمریکا و اینکه چه کسی در آن انتخابات رأی خواهد آورد نیست بلکه مبنای ما منافع ملی ایرانیان است؛ همچنین اعتماد ما به نتیجه بخش بودن مذاکرات از بین رفته است و معتقدیم دعوت ترامپ به مذاکره و توافق چیزی بیشتر از یک نمایش سیاسی نیست.

بنابراین باتوجه به اظهارات مسئولان کشورمان، هر گونه مذاکره با دولت فعلی و بعدی آمریکا به سبب خوی سلطه‌جویانه رژیم واشنگتن ناممکن است و برای مسئولان ما تفاوتی میان «دونالد ترامپ» تندرو و جمهوریخواه و «جو بایدن» به اصطلاح معتدل و دموکرات وجود ندارد.

ادعای مشاور «جو بایدن»

البته «آنتونی بلینکن» مشاور ارشد «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، اخیراً طی یک موضع‌گیری گفته در صورت ورود بایدن به کاخ سفید تمامی تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های اعمال‌شده توسط «دونالد ترامپ» حفظ خواهند شد.

بلینکن در ادامه حتی ادعا کرده که بایدن به دنبال «توافقی قوی‌تر» با ایران خواهد بود؛ توافقی که دارای مدت طولانی‌تر از محدودیت‌های هسته‌ای برای ایران باشد!

این موضع‌گیری مشاور نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا به وضوح بیانگر آن است که خوی استکباری و نقض‌عهد و ایران‌ستیزی وجه مشترک همه سیاستمدران آمریکایی است و هرگونه مذاکره با آن‌ها موجب خسران خواهد بود؛ چرا که فرمول مذاکراتی آمریکایی‌ها عبارت است از مرعوب کردن طرف مقابل و گرفتن امتیاز‌های نقد از او و سپس دبه کردن در انجام تعهداتشان.

۴ دلیل مشخص برای عدم مذاکره با آمریکا

مقام معظم رهبری در بیاناتی که در تاریخ ۲۲ مرداد ۹۷ داشتند، فرمول مذاکراتی آمریکایی‌ها را تشریح کردند و ۴ دلیل مشخص را برای عدم مذاکره با آمریکا برشمردند و فرمودند:

آمریکایی‌ها، چون متّکی هستند به قدرت نظامی و قدرت پولی و قدرت رسانه‌ای وقتی‌که با یک طرفی می‌خواهند مذاکره کنند، اهداف اصلی خودشان را قبلاً برای خودشان مشخّص می‌کنند؛ در اثنای کار مرتب دبه می‌کنند... از این اهداف اصلی یک قدم عقب نمی‌نشینند... از طرفِ مقابلِ مذاکره امتیاز نقد می‌خواهند، از او وعده قبول نمی‌کنند؛ می‌گویند ما اطمینان نداریم، کمااینکه ما در برجام این را تجربه کردیم، در جا‌های دیگر هم تجربه شد؛ اگر چنانچه طرف مقابل از دادن امتیاز نقد امتناع بکند، هوچیگری تبلیغاتی و رسانه‌ای و هیاهو در سطح دنیا راه می‌اندازند که بله، این‌ها مذاکره نمی‌کنند، این‌ها به میز مذاکره باید برگردند... نقد را می‌گیرد، در مقابلش وعده می‌دهد، امّا وعده‌های قرص‌ومحکم؛ با وعده دل طرف مقابل را خوش می‌کند... بعد که قضیه تمام شد و کارش گذشت، زیر همین وعده هم می‌زند، این وعده‌ی قرص‌ومحکم را هم مثل باد هوا فراموش می‌کند! روش مذاکره‌ی آمریکایی‌ها این است.

علت مبنایی عدم مذاکره با آمریکا

اما علت عدم تمایل ایران به هرگونه مذاکره با هر یک از طرف‌های آمریکایی صرفاً به خاطر عهدشکنی آن‌ها در قضیه برجام نیست. آمریکایی‌ها در طی ۴۱ سال اخیر به وضوح نشان داده‌اند که با اساس نظام جمهوری اسلامی مخالف‌اند، چرا که با استقرار این نظام مردمی در منطقه ژئواستراتژیک غرب آسیا، منافع نامشروع و غارتگری‌های آمریکا با مانعی جدی مواجه شده است.

مقام معظم رهبری دوم خرداد ۹۷ در دیدار رمضانی کارگزاران نظام، در همین رابطه بیان داشتند که «در مذاکرات سال‌های اخیر و بعد از برجام، کاملاً مشخص شد که موضوعاتی همچون هسته‌ای و موشکی، مسئله اصلی نیستند بلکه مخالفت و دشمنی عمیق آمریکا با اصل نظام اسلامی و ملت ایران به دلیل سربلندی این نظام در منطقه حساس و توسعه روحیه مقاومت و مخالفت بی‌ملاحظه با ظلم‌های آمریکا و بلند کردن پرچم اسلام است و آن‌ها می‌خواهند نظام اسلامی را از مؤلفه‌های قدرت و اقتدار خود تهی کنند».

بدعهدی ذاتی سیاستمداران آمریکا

معظم‌له در همان دیدار این را هم فرمودند که «مجموعه برخورد‌های آمریکا از ابتدای مذاکرات هسته‌ای تاکنون، این تجربه مهم را به دست می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند با آمریکا تعامل کند، زیرا آمریکا پایبند به تعهدات خود نیست. برخی نگویند که پایبند نبودن به تعهدات، مربوط به این رییس‌جمهور و به این دولت آمریکا است، خیر؛ دولت قبل هم که با ما مذاکره کرد، تقریباً به همین روش عمل کرد و آن‌ها نیز برجام را نقض و ایران را تحریم کردند. با دولتی که معاهدات بین‌المللی را به راحتی و همانند آب خوردن، نقض می‌کند، نمی‌توان تعامل کرد. تجربه برجام، جواب آن کسانی است که بار‌ها می‌گفتند چرا با آمریکا، مذاکره و تعامل نمی‌کنید؛ بنابراین همه باید از این تجربه، درس بیاموزند و بدانند که نمی‌توان با چنین دولتی تعامل و مذاکره کرد».

شکست استراتژی فشار حداکثری‌

از سویی دیگر نباید این نکته کلیدی را فراموش کرد که دست و پا زدن هیئت حاکمه آمریکا برای مذاکره با ایران، از روی استیصال آن‌ها پس از شکست استراتژی فشار حداکثری‌شان علیه ایران است.

راهبرد فشار حداکثری رژیم آمریکا به مردم ایران که از ۱۸ اردیبهشت ۹۷ همزمان با خروج واشنگتن از برجام آغاز شد، به شکست کامل منتهی شده است؛ برای تایید این گزاره ده‌ها سند وجود دارد؛ از شکست مفتضحانه آمریکا در تجاوز پهپادی پنهان در ۳۱ خرداد ۹۸ تا حماسه عین‌الاسد در انتقام‌گیری از خون مطهر حاج قاسم عزیز و همرزمانش؛ از ایستادگی اقتصادی ایران در برابر تحریم‌های به قول آمریکایی‌ها فلج کننده تا تجارت دریایی قدرتمندانه با ونزوئلا در بیخ گوش آمریکایی‌ها و عدم جرئت یانکی‌ها برای انجام اقدام ایذایی علیه نفت‌کش‌های ایرانی اعزامی به ونزوئلا و ...

بنابراین اگر چه اقتضای طبیعت رژیم مستکبر آمریکا، تجاوز و زورگویی و قلدری است، اما چون ایران اسلامی در پارادایم قدرتمداری عصر حاضر در عرصه‌های مردمی و سیاسی و نظامی مقتدر و باصلابت است، کوه «راهبرد فشار حداکثری» آمریکایی‌ها موش زاییده است لذا آن‌ها ملتمسانه به دنبال مذاکره با ایران هستند، اما «مذاکره‌ی با آمریکا ممنوع است به‌خاطر ضرر‌های بی‌شماری که دارد و منفعتی که اصلاً ندارد»؛ این گزاره عقلانی که برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با کارکنان سپاه پاسداران در مهر ۹۴ است برای مردم و مسئولان ما فصل‌الخطاب است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۶۹۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان