//
کدخبر: ۲۳۷۰۹۱ //

طرف های درگیر در لیبی به مذاکرات روسیه و ترکیه پیوستند

هیات‌های طرف‌های درگیر در لیبی به مذاکرات روسیه و ترکیه در مسکو پیوستند.

طرف های درگیر در لیبی به مذاکرات روسیه و ترکیه پیوستند
به گزارش فرتاک نیوز،

هیات‌های طرف‌های لیبی به سرپرستی فائز السراج رئیس دولت وفاق ملی و خلیفه حفتر رئیس ارتش شرق لیبی به مذاکرات وزرای خارجه و دفاع روسیه و ترکیه پیوستند.

مذاکرات سرگئی لاوروف و سرگئی شایگو با مولود چاووش اوغلو و خلوصی آکار وزیران امور خارجه و دفاع روسیه و ترکیه در فرمت ۲+۲ برای بررسی اوضاع لیبی ساعت 11 صبح امروز آغاز شد و پس از سه ساعت مذاکره، هیات‌های لیبی به مذاکره کنندگان پیوستند.

در این مذاکرات شاخص‌هایی برای توافقنامه آتش بس بین طرف‌های درگیر در لیبی بررسی و این سند امضا خواهد شد.

السراج و حفتر پیش از پیوستن به مذاکرات ترکیه و روسیه به ترتیب با طرف‌های شریک خود دیدار کردند به این ترتیب که السراج با وزیران خارجه و دفاع ترکیه و حفتر با وزیران خارجه و دفاع روسیه گفت‌وگو کردند.

بنظر می‌رسد بعد از رایزنی‌هایی که دیروز میان ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری روسیه و ترکیه درباره لیبی صورت گرفت طرفین دعوا پذیرفتند در مسکو پشت یک میز نشسته و آتش بس مورد نظر را رسمیت ببخشند.

لیبی اینک به کشوری دوپاره تبدیل شده که نیمی از آن را دولتی تحت حمایت سازمان ملل اداره می‌کند و نیمه دیگر آن در دست نیروهایی است که تصرف پایتخت و تسلط کامل بر لیبی را دنبال می‌کنند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو با هدف برکناری «معمر قذافی» حاکم وقت این کشور، تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیاری را شاهد بود. این کشور در نهایت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به «دولت وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» بر سرکار آمده که مورد تایید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته ارتش کنترل امور را در دست گرفته است.

فایز السراج از پشتیبانی ترکیه، قطر و برخی کشورهای اروپایی برخوردار است. ژنرال حفتر هم خود را تحت حمایت عربستان، مصر، امارات و برخی دیگر از کشورها می‌بیند. درگیری‌ها در این کشور طی روزهای اخیر به دنبال تصمیم حفتر فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» برای به کنترل در آوردن طرابلس پایتخت و سرنگونی دولت وفاق ملی وارد فاز جدیدی شده است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۷۰۹۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان