//
کدخبر: ۲۲۹۲۲۹ //

ارتش لبنان جاده ها و اتوبان های بسته شده را باز کرد

نیروهای ارتش لبنان بامداد پنجشنبه همه ی پل ها و راه های فرعی و اصلی بیروت در مرکز این شهر و نیز به سمت شهرهای صیدا در جنوب و صوفر در جنوب شرقی لبنان که به وسیله ی شماری از معترضان بسته شده بود، باز کردند.

ارتش لبنان جاده ها و اتوبان های بسته شده را باز کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، عده ای از معترضان چهارشنبه شب با آتش زدن لاستیک و استفاده از سطل های بزرگ زباله و بلوک های سیمانی جاده صوفر به بیروت و اتوبان صیدا در جنوب لبنان به سمت پایتخت این کشور و نیز پل های «رینگ» در مرکز و «الاولی» در جنوب بیروت را مسدود کردند.  

بر پایه این گزارش، اقدام نیروهای ارتش برای باز کردن مسیرهای یاد شده ، که موجب ترافیک شدید شده بود ، به درگیری میان آنان و تعدادی از معترضان منجر شد. گزارشی از زخمی شدن فرد یا افرادی منتشر نشده است.

پلیس امنیت داخلی لبنان طی پیامی در حساب توییتری خود نوشت: راه بندان غیر قانونی است و نیروهای این پلیس با کسانی که اقدام به بستن خیابان ها و جاده ها کنند برخورد خواهد کرد.

در این پیام اشاره شده است که حق آزادی بیان در قانون اساسی لبنان لحاظ و پیش بینی شده است و قوانین پلیس نیز بر آزادی بیان در چارچوب قانون تاکید دارد اما اختلال در عبور و مرور و بستن راه ها یک اقدام غیر قانونی است زیرا تجاوز به آزادی دیگران است.

شماری از معترضان لبنانی دیروز اتوبان بیروت - دمشق در منطقه ی سعدنایل در استان بقاع را بستند. در واکنش به این اقدام، ارتش نیروهای خود را به منطقه ی یاد شده اعزام کرد و درگیری میان  دوطرف ایجاد و اتوبان باز شد.

راه بندان، شعار دادن علیه مسوولان، تجمع، تحصن، اعتصاب سندیکای کارمندان و کارگران، اتهام زدن به برخی شخصیت ها به دزدی و فساد، حمله به بانک ها، کتک زدن (ضرب و جرح)، امتحان ندادن دانشجویان، چادر زدن روبروی ساختمان شرکت برق از جمله شیوه های اعتراضی معترضان لبنانی ظرف 50 روز گذشته بوده است.

«امل ابوزید» مشاور میشل عون رییس جمهوری لبنان امروز پنجشنبه در صفحه توییتری خود نوشت: اگر پیش از این، علت بستن جاده ها و اتوبان ها فشار به رییس جمهوری برای مشخص کردن زمان رایزنی های پارلمانی جهت معرفی و انتخاب نخست وزیر بود پس انگیزه و علت راه بندان دیشب چه بوده حال آن که زمان رایزنی ها معلوم شده است؟

دفتر رسانه ای ریاست جمهوری لبنان چهارشنبه شب اعلام کرد وی دوشنبه نهم دسامبر (18 آذر ماه 98) به منظور معرفی نخست وزیر مکلف به تشکیل دولت، رایزنی ها و مشورت هایی را در سطح مجلس ملی (پارلمان) انجام خواهد داد.

ابو زید در توییت خود اضافه کرد که راه بندان دیشب جای شگفتی دارد و به نظر می رسد با تحریک عده ای و برای اهداف خاص سیاسی و تاخیر در تشکیل دولت صورت گرفته است.

نبیه بری رییس مجلس و رهبر جنبش شیعی امل هم گفت: لبنان همیشه بهای سنگینی بابت تاخیر در تشکیل دولت داده است.

وی چهارشنبه شب در قصرش در عین التینه  در غرب بیروت خاطر نشان کرد: اکنون فضا و شرایط برای معرفی و انتخاب نخست وزیر مثبت است و مقام ها و شخصیت های سیاسی و پارلمانی رغبت و آمادگی همکاری برای انتخاب نخست وزیر جدید را دارند.

پس از تشدید اعتراض‌های مردم لبنان به وضع موجود، «سعد حریری» نخست وزیر این کشور هفتم آبان ماه گذشته استعفا کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۹۲۲۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان