//
کدخبر: ۲۲۳۵۹۷ //

پیچ وخم تشکیل دولت؛ لبنانی‌ها در انتظار پدیدار شدن دود سفید

در پی استعفای "سعد حریری" از نخست وزیری لبنان و با در نظر گرفتن ادامه اعتراضات مردمی که البته به میزان زیادی فروکش کرده است اکنون سوال‌های مهمی مانند چه کسی مامور تشکیل کابینه خواهد شد؟ اعتراضات مردمی به چه سمتی می رود و دولت جدید لبنان به چه شکلی خواهد بود؟ مطرح است.

پیچ وخم تشکیل دولت؛ لبنانی‌ها در انتظار پدیدار شدن دود سفید
به گزارش فرتاک نیوز،

اکنون فراکسیون های مختلف پارلمانی و گروههای سیاسی لبنانی سرگرم بحث و بررسی موضوع نخست وزیر آینده هستند و در این میان "میشل عون" رئیس جمهور لبنان نیز در انتظار نهایی شدن این رایزنی ها است و احتمالا فردا (یکشنبه) را آغاز مشورت و رایزنی در خصوص انتخاب نخست وزیر و به طور کلی مسائل مربوط به تشکیل دولت جدید اعلام کند.

در این میان مهم ترین تحولات سیاسی لبنان پس از استعفای سعد حریری را می توان به شرح زیر خلاصه کرد:

مخالفت و نارضایتی برخی احزاب و جنبش ها از استعفای سعد حریری

در این خصوص "نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان در توصیف استعفای سعد حریری گفت: گویی این اقدام به صورت ما کوبیده شد.

وی اکنون مهم ترین موضوع را تشکیل دولت واجرایی کردن اصلاحات اقتصادی به منظور اعتماد سازی بین دولت و مردم می‌داند.

حزب الله که پیش از استعفای دولت  از زبان سید حسن نصرالله دبیر کل خود بر مخالفت با استعفای حریری تاکید کرده بود، پس از این اقدام اعلام کرد اکنون مهم ترین گزینه، جلوگیری از سوق یافتن کشور به سمت هرج ومرج و تشکیل دولتی است که اعتماد سازی با مردم را در اولویت قرار داده و با شنیدن خواسته ها و مطالبات مردمی به سمت تحقق آن گام بردارد تا مردم جدی بودن دولت را حس کنند.

"ولید جنبلاط" رهبر حزب سوسیالیست ترقیخواه نیز که حامی استعفای سعد حریری بود پس از این اقدام بلافاصله اعلام کرد از نخست وزیری مجدد حریری حمایت می کند.

-سخنرانی پنجشنبه شب میشل عون رئیس جمهور لبنان

وی در سخنرانی خود ضمن اشاره به شرایط دشوار و حساس لبنان بر لزوم تشکیل یک دولت منسجم تاکید کرد و انتقال از نظام طایفه ای موجود به دولت مدنی را راه نجات لبنان از میراث طایفه ای و مشکلات آن برشمرد.

سخنرانی جمعه شب سید حسن نصرالله

سخنرانی جمعه شب سومین سخنرانی دبیر کل حزب الله لبنان از آغاز اعتراضات مردمی لبنان از شامگاه پنجشنبه ۲۵ مهر به شمار می‌آید و بیانگر شجاعت و شفافیت مواضع وی است به ویژه اینکه از زمان آغاز اعتراضات مردمی، صحنه سیاسی لبنان از چنین سخنرانی هایی که در این شرایط ضروری به نظر می رسد، تقریبا خالی ماند.

آمادگی مشروط سعد حریری برای نخست وزیری مجدد

سعد حریری یک روز پس از استعفا از آمادگی خود برای نخست وزیری مجدد خبر داد به این شرط که دولتی با حضور وزیران تکنوکرات (فن سالار)تشکیل شود؛ خواسته ای که روزنامه "الاخبار" به دیده تردید در آن نگریست و نوشت: از کسی که به دنبال تشکیل دولت تکنوکرات است باید پرسید خودش چقدر این ویژگی را دارد؟

بازگشایی راهها

فردای استعفای سعد حریری نیروهای ارتش و امنیتی لبنان بسیاری از راههای ارتباطی را بازگشایی کردند.

"رضوان عقیل" تحلیلگر سیاسی لبنانی در پاسخ به سرعت عمل ارتش در بازگشایی بسیاری از راههای ارتباطی و بزرگراهها به خبرنگار ایرنا گفت: تشکیل دولت باید در فضایی آرام انجام شود، حال آنکه مسدود بودن راهها مردم را برای رفت و آمد و انجام امور روزمرده خود با مشکل روبه رو کرده است و خشم و عصبانیت آنان برخوردهایی را با تظاهرکنندگان به دنبال داشت؛ در این شرایط برقراری آرامش و حل و فصل مشکلات لازمه برقراری آرامش لازم برای تشکیل دولت است.

دولت سیاسی، تکنوکرات و نجات ملی نام های آشنا در صحنه سیاسی لبنان

امروز چهار روز از استعفای سعد حریری می گذرد و در این فاصله "دولت سیاسی" و "دولت تکنوکرات" و "دولت نجات ملی" آشنا ترین نام ها  در خصوص تشکیل دولت آینده لبنان بوده است اما هنوز هیچ یک نهایی نشده است و در این میان مردم دولت سیاسی را ادامه حضور چهره های قبلی در راس قدرت می دانند و بر تشکیل دولت نجات ملی تاکید دارند و در انتظار پایان ابهام موجود باید دید دود سفید چه زمانی در صحنه سیاسی لبنان ظاهر خواهد شد.

در این ارتباط روزنامه "الجمهوریه" نوشت: رایزنی های کنونی بسیار سخت است به ویژه اینکه دو منطق مطرح شده است ؛

اول: سعد حریری اعلام کرده است ابتدا باید  به تشکیل کابینه مکلف شوم، سپس در مورد شکل و ساختار آن صحبت خواهیم کرد.

 دوم: این دیدگاه که چطور می توان کسی را به تشکیل کابینه مکلف کرد ،بدون اینکه در خصوص مرحله پس از آن تفاهم حاصل شده باشد زیرا صرف مکلف کردن حریری یعنی دادن سلاح اضافی به وی که از آن برای تشکیل دولت طبق شروط خود استفاده کند.

در این میان "فواد سنیوره" نخست وزیر پیشین لبنان با اشاره به فساد سیاسی در لبنان گفت: معادله جبران باسیل وزیر خارجه در برابر سعد حریری قابل اجرا نیست. (کنار زدن باسیل در برابر کنار رفتن حریری).

برخی منابع وزارتی لبنان نیز معتقدند اکنون توپ در زمین تیم رئیس جمهور است و پیش بینی می شود در ساعت های آینده سعد حریری بار دیگر مامور تشکیل کابینه شود هر چند وی در قبال جبران باسیل و مشارکت او در دولت جدید به ریاست خود موضع منفی دارد.

منابع فراکسیون "لبنان قوی" حامی رئیس جمهور نیز اعلام کردند، نتیجه بررسی  شرایط استعفای سعد حریری و نتایج حاصل از آن به اینجا ختم شده است که گزینه مکلف کردن مجدد او قوی تر است و چیزی که مانع آن شود وجود ندارد اما هنوز اسم او در این خصوص نهایی نشده است و همه رایزنی هایی که در این خصوص در جریان است بر یک نقطه اتفاق نظر دارد و آن لزوم تشکیل دولت در سریع ترین زمان ممکن است.

الجمهوریه در ادامه نوشت: به نظر می رسد  ساعت های آینده دست کم در خصوص کسی که مکلف به تشکیل دولت می شود، سرنوشت ساز خواهد بود.

موضوع ولید جنبلاط در این خصوص روشن است و حزب الله و جنبش امل هیچ گونه وتویی در مورد مکلف کردن مجدد سعد حریری به تشکیل کابینه ندارند و این موضع به خوبی در دیدار علی حسن خلیل وزیر اقتصاد لبنان و از جنبش امل با سعد حریری مشخص است وسید حسن نصر الله نیز لبنانی ها را به خودداری از حرکت به سمت بروز خلا در کشور فراخوانده و تاکید کرد دولت جدید باید در سریع ترین زمان ممکن تشکیل شود.

اما روزنامه "الاخبار" بر خلاف الجمهوریه با اشاره به مانور برخی طرف های سیاسی و پیش از همه سعد حریری نوشت: تشکیل دولت جدید نزدیک به نظر نمی رسد.

به نوشته این روزنامه حریری اولین نفری بود که پس از استعفا، نیروهای خود را به خیابان ها آورد تا رهبری مجدد خود را ثابت کند و بر خلاف اینکه با توجه به بحران کنونی باید تماس ها بین گروههای مختلف سیاسی با جدیت و سرعت در جریان باشد، همه در مرحله نظر سنجی و رایزنی به سر می برند.

نخست وزیر یا شکل دولت؛کدام یک گره اصلی است؟

الاخبار نوشت: در این شرایط همچنان هر گزینه ای احتمال دارد و البته گفته می شود انتخاب نخست وزیر گره اصلی نیست، بلکه شکل دولت جدید مشکل اساسی است و این چیزی است که موجب شده است میشل عون در انتظار نهایی شدن نظر گروههای مختلف، رایزنی با پارلمان در خصوص تشکیل دولت را به تاخیر بیندازد.

این روزنامه با اشاره به مشکلاتی که در خصوص تشکیل دولت آینده وجود دارد، نوشت: حریری همچنان بر تشکیل دولت کوچک متشکل از ۱۶ یا ۲۰ وزیر که از چهره های سیاسی نباشند، تاکید دارد و حتی در خروج خود از دولت و ورود یک فرد متخصص که جدول کاری روشن و مهلت زمانی مشخصی  داشته باشد، مانعی نمی بیند و این چیزی است که عون ، بری و حزب الله با آن مخالف هستند و در مقابل تشکیل دولتی متشکل از سیاستمداران را پیشنهاد کرده اند که در آن وزارتخانه های خدماتی به افراد متخصص واگذار شود.

در این میان "سمیر جعجع" رهبر حزب نیروهای لبنانی اعلام کرد: در شرایط کنونی برنامه نجات بزرگ نیاز است؛ منظور او تشکیل دولتی متفاوت از تمام دولت های قبلی است.

وی گفت باید به سمت تشکیل دولت تکنوکرات یعنی حضور شخصیت های کاملا مستقل حرکت کرد.

با این تفاسیر موضوع به نظر می رسد احتمال اینکه حریری بار دیگر مامور تشکیل کابینه شود، زیاد است اما هنوز شکل دولت آینده مشخص نشده و در خصوص آن توافقی حاصل نشده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۲۳۵۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان