//
کدخبر: ۲۱۲۱۷۶ //

مسکو: اقدام هسته‌ای اخیر ایران تهدیدآمیز نیست

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای تأکید کرد گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران به هیچ وجه از لحاظ مسائل مرتبط با منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای تهدیدآمیز قلمداد نمی‌شود.

 مسکو: اقدام هسته‌ای اخیر ایران تهدیدآمیز نیست

به گزارش فرتاک نیوز و به نقل از اسپوتنیک،‌ وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای خاطرنشان کرد که آغاز مجدد روند تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای نسل پیشرفته در ایران به هیچ وجه یک تهدید تسلیحاتی قلمداد نمی‌شود.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود تصریح کرد: «از لحاظ منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، اقدام ایران در از سرگیری تحقیق و توسعه سانتریفیوژها هیچ تهدیدی را متوجه کسی نمی‌کند. نکته مهم این است که همه این کارها توسط کارشناسان ایرانی و تحت نظارت دائم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود. یک گزارش مناسب نیز در این خصوص به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده است. هیچ خطری در مورد احتمال انحراف تحقیقات ایران به سمت مصارف اعلام‌نشده وجود ندارد. ایران کاملاً به پیمان منع اشاعه پایبند است، توافق‌های پادمانی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رعایت می‌کند و پروتکل الحاقی را نیز اجرا می‌کند.»

در پی کوتاهی مجدد طرف‌های اروپایی برجام در اجرای تعهدات خود، ایران روز چهارشنبه گذشته با اعلام رئیس‌جمهور حسن روحانی گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود را آغاز کرد؛ اقدامی که واکنش منفی کشورهای اروپایی و جوسازی مقامات آمریکا و رژیم صهونیستی را در پی داشت.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز شنبه جزئیات گام سوم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران را تشریح و اعلام کرد گازدهی به سانتریفیوژهای زنجیر 20 تایی آی‌آر4 و آی‌آر6 از دیروز شروع شده است.

 ایران تأکید کرده است تا زمانی که طرف‌های اروپایی برجام به تعهدات خود عمل نکنند، کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای خود را متوقف نخواهد کرد. با این حال مقامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله «کورنل فروتا» مدیرکل موقت این نهاد که روز یکشنبه در تهران با مقامات ارشد ایرانی دیدار کرد، بر تداوم تعاملات با ایران تأکید کرده و اذعان داشته‌اند که ایران همکاری نزدیکی با آژانس دارد و طی ماههای اخیر نیز مانند گذشته تغییرات برنامه هسته‌ای خود را به اطلاع آژانس رسانده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۲۱۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان