//
کدخبر: ۲۱۰۶۹۲ //

قرقیزستان: به عنوان شریک چین نگران مسائل داخلی این کشور هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه قرقیزستان در نشست مطبوعاتی با اشاره به برخی تحولات و تنش‌ها در هنگ‌کنگ گفت: این موضوع مربوط به امور داخلی چین است.

قرقیزستان: به عنوان شریک چین نگران مسائل داخلی این کشور هستیم
به گزارش فرتاک نیوز،

«اولان دیکانبایف» سخنگوی وزارت امور خارجه قرقیزستان در نشست مطبوعاتی با اشاره به تحولات «هنگ‌کنگ» اظهار داشت: این موضوع جزو امور داخلی چین است.

وی گفت: هنگ‌کنگ منطقه ویژه جمهوری خلق چین است بنابراین تحولات حاکم در این منطقه امور خالی این کشور می‌باشد.

دیکانبایف تصریح کرد: چین شریک استراتژیک، همسایه و دوست قرقیزستان است و در سفر«شی جین پینگ» رئیس جمهور این کشور به «بیشکک» در ماه ژوئن سال جاری ارتباطات قرقیزی- چینی وارد سطح جدیدی شد.

وی ادامه داد: 2 کشورهای آمادگی کامل برای تقویت مناسبات دوجانبه را دارند اما بیشکک به عنوان شریک چین نگران برخی مسائل داخلی این کشور می‌باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: قرقیزستان امیدوار است تجمع‌های اعتراضی در هنگ‌کنگ آسیبی به امنیت ملی چین نزده و تنش‌های اجتماعی با توجه به حفظ صلح و ثبات حل و فصل شود.

شایان ذکر است که مردم قرقیزستان به دلیل گسترش چین‌هراسی توسط ابزارهای اطلاع‌رسانی غربی نسبت به هرگونه اقدام چین واکنش نشان می‌دهند اما شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های محلی به تحولات هنگ‌کنگ توجهی نکردند.

پس از درگیری‌های شدید میان معترضان و نیروهای پلیس در هنگ‌ کنگ بیش از ۶۰ نفر از جمله یک نوجوان ۱۳ ساله بازداشت شده‌اند. همزمان، تعدادی از دانش‌آموزان و دانشجویان از حضور در کلاس درس خودداری کردند.

هنگ‌کنگ از سال ۱۸۴۲ تا ۱۹۹۷ تحت سیطره بریتانیا بوده است، اما در سال ۱۹۹۷ و پس از پایان یافتن پیمان پیشین با بریتانیا، به جمهوری چین پیوست. این منطقه، بیش از هفت میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از مراکز مهم مالی در منطقه شرق آسیا و جهان به شمار می‌رود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۱۰۶۹۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان