//
کدخبر: ۱۹۶۵۸۹ //

ترامپ نتوانست شرکایش در ناتو را برای اعتراض به ترکیه همراه کند

رئیس جمهوری آمریکا موفق نشد، کشورهای فرانسه، آلمان و ایتالیا را به دلیل خرید سامانه اس۴۰۰ توسط ترکیه، علیه این کشور همراه کند.

ترامپ نتوانست شرکایش در ناتو را برای اعتراض به ترکیه همراه کند
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از  سایت روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، پیرامون مساله خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه توسط ترکیه، آمریکا در ارتباط با دیگر متحدان غربی خود با مشکلاتی مواجه است. در این راستا، فرانسه با بیان اینکه این تصمیم ترکیه یک تصمیم حاکمیتی است، اعمال تحریم‌ها در ارتباط با این موضوع علیه ترک‌ها را بعید دانست.

ترکیه از دو سال پیش تصمیم گرفته است، سامانه موشکی اس۴۰۰ را از مسکو خریداری کند و پس از سفر کارشناسان ترکیه به روسیه برای آموزش نحوه استفاده از این سامانه، آنکارا نخستین سری از موشک‌هارا طی ماه میلادی جاری تحویل می‌گیرد. دلیل خرید این سامانه توسط ترکیه این است که اس ۴۰۰ قیمت معقولی داشته و بر سامانه پاتریوت برتری دارد و روسیه نیز پذیرفته است که ساخت این موشک‌ها در آینده میان دو طرف به صورت مشترک انجام شود.

در پی این اقدام ترکیه، آمریکا اعتراض و آنکارا از استفاده از جنگنده اف ۳۵ پیشرفته محروم کرد که قصد داشت ۱۰۰ فروند از این جنگنده‌ها را خریداری کند. واشنگتن تهدید کرد، در صورت خرید اس ۴۰۰، یعنی سامانه‌ای که با تسلیحات غرب و به ویژه اف۳۵ مغایرت دارد، ترکیه را تحریم نظامی و اقتصادی می‌کند اما تاکنون موفق نشده است باقی هم‌پیمانانش در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را برای مشارکت در این تحریم‌ها ترغیب کند.

با وجود نشست اخیر ناتو برای بررسی چالش‌های جدید، اکثر اعضای این پیمان تمایلی به انتقاد از ترکیه به دلیل تصمیمش نشان ندادند. در این میان اظهارات فرانسه نیز غافلگیرکننده بود که تصمیم خرید اس ۴۰۰ توسط ترکیه را تصمیمی مربوط به تمامیت ارضی خواند و حق آنکارا دانست که برای برای دفاع از خاک خود، تجهیزات مناسبی داشته باشد.

فرانسه از انتقاد از ترکیه اجتناب کرد، اقدامی که آمریکا و به ویژه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور و جان بولتون، مشاور امنیت ملی وی در پیش گرفته و اظهاراتی آمیخته از تهدید و ترغیب را ایراد می‌کنند.

آلمان هم به خاطر اینکه وارد بحرانی با مسکو و آنکارا نشود، تمایلی به ورود در مساله خرید اس۴۰۰ توسط ترکیه ندارد و تنها به ایراد اظهارات نیمه خنثی اکتفا کرده و امیدوار است ترکیه در تصمیم خود تجدیدنظر کند اما اعمال تحریم‌ها به دلیل این مساله علیه آنکارا را بعید دانست.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۹۶۵۸۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان