//
کدخبر: ۱۳۹۷۳۶ //

مهم‌ترین بندهای بیانیه پایانی نشست استانبول

رهبران روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه، شنبه‌شب در پایان نشست استانبول درباره سوریه، با صدور بیانیه‌ای مشترک، بر حمایت‌شان از حاکمیت و وحدت این کشور، و نیز بر آمادگی‌ برای مشارکت در برقراری صلح و ثبات در سوریه تأکید کردند.

 مهم‌ترین بندهای بیانیه پایانی نشست استانبول
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از روسیاالیوم، بیانیه پایانی نشست استانبول، که در آن «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه و «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه،مشارکت داشتند، مشتمل بر بندهای ذیل است:

-تعهد بر حاکمیت، استقلال و وحدت ارضی سوریه، و نیز پایبندی بر منشور سازمان ملل متحد در حل بحران سوریه، و مخالفت با تلاش‌های جدایی‌طلبانه که حاکمیت، وحدت و امنیت ملی کشورهای همسایه را تهدید می‌کند.

- حمایت از حل و فصل سیاسی بحران سوریه، و تعهد بر «همکاری مشترک برای آماده کردن شرایطی، که به حل سیاسی منجر می‌شود که صلح و ثبات در سوریه» را برقرار می‌‌کند.

- تأکید بر این‌که راه‌حل بحران سوریه هرگز نظامی نیست و بلکه از طریق راهکارهای سیاسی مبتنی بر مذاکرات صورت می‌گیرد.

- ضرورت افزایش همکاری و هماهنگی بین تمام طرح‌های بین‌المللی مطرح شده با هدف مشارکت در دستیابی به راه‌حلی پایدار، ثابت و کارآمد برای بحران.

- برقراری آتش‌بس فراگیر در سوریه و تداوم همکاری مشترک علیه تروریسم تا نابودی نهایی گروه‌های داعش، جبهه النصره، و افراد، گروه‌ها و سازمان‌های مرتبط با القاعده یا داعش و یا دیگر گروه‌هایی که در فهرست تروریستی سازمان ملل قرار دارند.

- دعوت به تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه تا پایان سال جاری میلادی، با هدف تحقق بخشیدن به اصلاحات در قانون اساسی و آماده کردن بستر برگزاری انتخاباتی آزاد و شفاف با نظارت سازمان ملل.

- استقبال از توافق روسیه و ترکیه درباره برقراری ثبات در منطقه ادلب، که در 17 سپتامبر 2017 در سوچی منعقد شد، و نیز تقدیر از «حصول پیشرفت‌هایی در ارتباط با تخلیه تسلیحات سنگین و خارج کردن گروه‌های افراطی از منطقه غیرنظامی» در این استان.

- مخالفت با استفاده از تسلیحات شیمیایی، از سوی هر طرفی در سوریه و یا هر مکانی در جهان که باشد، و نیز درخواست از طرف‌های درگیر در سوریه برای احترام گذاشتن به پیمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی.

- تامین شروط لازم در سراسر سوریه به منظور بازگشت داوطلبانه پناهجویان و آوارگان در امنیت کامل به محل زندگی خود در سوریه.

- درخواست از جامعه جهانی، از جمله سازمان ملل متحد و نهادهای فعال در امور انسانیِ ذی‌ربط به افزایش کمک‌ها به ملت سوریه.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۹۷۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان