//
کدخبر: ۱۲۵۶۰۱ //

نشست تهران در صدر اخبار رسانه‌های جهان

نشست روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه برای بررسی تحولات سوریه در تهران در کانون توجه و صدر اخبار رسانه‌های مختلف بین‌المللی قرار گرفت.

 نشست تهران در صدر اخبار رسانه‌های جهان
به گزارش فرتاک نیوز،

خبرگزاری فرانسه نوشت: به گفته ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، وی به همراه رهبران ترکیه و ایران روز جمعه در نشست تهران، ایجاد ثبات تدریجی در ادلب سوریه را به بحث گذاشتند.

این خبرگزاری با اشاره به بیانیه پایانی نشست افزود، سران سه کشور با تاکید بر لزوم «کاهش تنش‌ها در ادلب» تصمیم گرفتند که «با تکیه بر روح همکاری در فرمت آستانه» به این موضوع بپردازند.

این رسانه تاکید کرد: سه کشور حاضر در این نشست، تضمین‌کنندگان روند صلح آستانه هستند؛ گفت وگوهایی که پس از ورود مسکو به جنگ داخلی سوریه در سال 2015 آغاز شد و به ایجاد مناطق کاهش تنش انجامید.

رویترز دیگر رسانه‌ای بود که در گزارشی تفصیلی به بازتاب نشست روز جمعه تهران پرداخت.

این رسانه نوشت: رجب طیب اردوغان، ولادیمیر پوتین و حسن روحانی به عنوان بازیگران کلیدی جنگ سوریه، در بیانیه‌ای توافق کردند که راه‌حل نظامی برای درگیری‌ها سوریه وجود ندارد و این وضعیت تنها با یک روند سیاسی برخاسته از مذاکرات پایان خواهد یافت.

این رسانه با توجه نشان دادن به درخواست رئیس جمهوری ترکیه برای ایجاد آتش بس، به اظهارات همتای روسی و ایرانی وی اشاره کرد و نوشت: روحانی گفت که سوریه باید بر تمام خاک خود تسلط دوباره یابد.

رویترز نوشت: گفت وگوها در تهران، بزنگاهی در تاریخ هفت ساله جنگ این کشور است که تاکنون به کشته شدن بیش از نیم میلیون نفر و آواره شدن 11 میلیون تن دیگر انجامیده است.

این رسانه همچنین با اشاره به دیدار رئیس جمهوری روسیه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، ادامه داد: رهبر عالی ایران به پوتین گفت که ایران و روسیه می‌توانند با همکاری یکدیگر، آمریکا را مهار کنند.

راشاتودی هم دیگر رسانه‌ای بود که در چندین گزارش، به بازتاب تحولات مرتبط پرداخت و نوشت: سران روسیه، ترکیه و ایران توافق کردند که در کنار مبارزه با تروریسم، تلاش‌های خود را برای پیشرفت گفت وگوهای بین سوری و بهبود وضعیت انسانی در این کشور بیشتر کنند.

این رسانه با اشاره به اظهارات پوتین افزود: مسکو، تهران و آنکارا نقش مهمی در تلاش‌های منسجم برای بهبود وضعیت انسانی در سوریه، بازسازی افتصادی این کشور و حل مشکلات حاد اجتماعی دارند.

راشاتودی همچنین بخش‌هایی از صحبت‌های رهبر انقلاب اسلامی در رابطه با آمریکا را برجسته کرد و ادامه داد: رهبر ایران همچنین گفت که دو کشور زمینه‌های بسیاری برای توسعه همکاری‌های دوجانبه از جمله در حوزه انرژی و زیرساخت‌های ریلی دارند.

این رسانه در بخش دیگری نوشت: در جریان این نشست، روحانی و اردوغان در موضع انتقادی خود علیه حضور نظامی آمریکا در سوریه متحد بودند. رئیس جمهوری ایران بارها بر نقش نفوذ خارجی در تشدید تنش‌ها در جنگ تاکید کرد و از آمریکا خواست نیروهای خود را که به صورت غیرقانونی وارد خاک سوریه شده اند، خارج کند.

هفته نامه تایم آمریکا با بازتاب نشست سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به سخنان رئیس جمهوری ایران اشاره کرد و نوشت: روحانی خواستار خروج فوری نیروهای آمریکایی از سوریه شد. آمریکا نزدیک به 2 هزار نیروی نظامی در این کشور مستقر کرده است.

این رسانه افزود: هر یک از سه کشور، منافع متفاوتی در سوریه دارند. برای روسیه و ایران به عنوان هم‌پیمانان دولت سوریه، بازپس‌گیری ادلب امری حیاتی و بنا به دیدگاه این کشورها، تکمیل پیروزی نظامی آن‌ها در جنگ داخلی سوریه پس از بازپس‌گیری تقریبا تمامی شهرهای بزرگ این کشور است.

تایم می‌نویسد: استان ادلب و مناطق اطراف آن محل سکونت نزدیک به سه میلیون نفر است.

آسوشیتدپرس دیگر رسانه آمریکایی بود که نشست روز جمعه سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران را گزارش کرد و اخبار آن، در دیگر رسانه‌های آمریکایی همچون فاکس نیوز و ای‌بی‌سی‌نیوز هم مورد استفاده قرار گرفت.

آسوشیتدپرس نوشت: نشست تهران می‌تواند نشان دهد که آیا دیپلماسی قادر است مانع اقدام نظامی مورد انتظار در استان شمال غربی سوریه شود یا نه.

این رسانه افزود: روحانی رئیس جمهوری ایران تاکید کرد که مبارزه در سوریه و به ویژه ادلب باید تا ریشه‌کن شدن گروه‌های افراطگرا ادامه یابد.

آسوشیتدپرس همچنین سخنان «استفان دی‌ میستورا» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه را بازتاب داد که روز جمعه در جلسه شورای امنیت بیان شده بود.

دی میستورا گفت: پیام‌ نشست تهران این است که ایران، روسیه و ترکیه قصد ادامه گفت وگوها برای جلوگیری از یک فاجعه احتمالی در ادلب را دارند.

وی پیشنهاد داد که سه کشور حاضر در این نشست، ضامن طرح خروج داوطلبانه همه جنگجویان از مناطق اشغالی باشند.

سران سه کشور در بیانیه پایانی نشست، بر پایبندی خود به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و همچنین اهداف و اصول منشور ملل متحد تاکید و تصریح کردند که این اصول باید از سوی همگان محترم شمرده شود.

در این بیانیه همچنین بر عزم کشورها در خصوص ادامۀ همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبهةالنصره و تمامی دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش در سوریه که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، تصریح شد.

روسای جمهور سه کشور تاکید کردند در جنگ علیه تروریسم، جداسازی میان گروه های تروریستی مذکور و گروه های معارض مسلح که به رژیم آتش بس پیوسته اند یا خواهند پیوست، از جمله با توجه به جلوگیری از تلقات غیرنظامی، بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

نشست بعدی سران سه کشور به دعوت مسکو در روسیه برگزار خواهد شد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۵۶۰۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان