//
کدخبر: ۸۴۹۲۱ //
نشست آنکارا پایان یافت

تاکید روحانی، پوتین و اردوغان بر ادامه همکاری درباره سوریه

بیانیه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در پایان نشست امروز آنکارا درباره سوریه منتشر شد و روسای جمهوری سه کشور، با صدور بیانیه ای بر ادامه همکاری درباره سوریه تاکید کردند.

تاکید روحانی، پوتین و اردوغان بر ادامه همکاری درباره سوریه
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه با تایید ادامه روند مذاکرات آستانه، این مذاکرات را تنها ابتکار بین‌المللیِ مؤثری در برقراری صلح و ثبات در سوریه خواندند.

رؤسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در این بیانیه مشترک با تاکید دوباره بر عزم خود بر ادامه همکاری درباره سوریه، اعلام کردند که مذاکرات آستانه به کاهش خشونت در سراسر سوریه کمک کرده و در برقراری صلح و ثبات در سوریه نقش داشته است.

متن بیانیه مشترک رؤسای جمهوری ایران ، روسیه و ترکیه به این شرح است:

رئیس جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای حسن روحانی، رئیس جمهوری فدراسیون روسیه، جناب آقای ولادیمیر پوتین، و رئیس جمهوری ترکیه، جناب آقای رجب طیب اردوغان، برای برگزاری نشست سه‌جانبه‌ای در تاریخ 4 آوریل 2018 در آنکارا گرد هم آمدند.

رؤسای جمهوری، به تحولات مربوط به سوریه از زمان برگزاری آخرین نشست خود در تاریخ 22 نوامبر 2017 در سوچی توجه ویژه مبذول داشتند.

رضایت خود از نتایج نخستین سالِ نشست‌های آستانه که از ژانویۀ 2017 برگزار شد را ابراز داشته، تأکید کردند که فرمت آستانه تنها ابتکار بین‌المللیِ مؤثری بوده است که به کاهش خشونت در سراسر سوریه کمک کرده و در برقراری صلح و ثبات در سوریه نقش داشته و به منظور یافتنِ راه‌حل سیاسیِ پایدار برای مناقشۀ سوریه به فرایند ژنو شتاب داده است.

بر عزم خود مبنی بر ادامۀ همکاری فعال خود دربارۀ سوریه به منظور دستیابی به آتش‌بس پایدار میان طرف‌های درگیر و پیشبرد فرایند سیاسی طبق آنچه در قطعنامۀ 2254 شورای امنیت سازمان ملل ترسیم شده است تأکید کردند.

بر پایبندی مستمر و قویِ خود به حاکمیت، استقلال، وحدت، تمامیت ارضی و ماهیت غیرقومیِ سوریه تأکید ورزیدند.

آنها تأکید کردند که هیچ اقدامی، صرف نظر از اینکه چه کسی آن را انجام دهد، نباید ناقض این اصولی باشد که به تأیید قطعنامه‌های مربوط سازمان ملل و نیز خواست نمایندگان همۀ بخش‌های جامعۀ سوری رسیده است.

آنها همۀ تلاش‌ها برای ایجاد واقعیت‌های جدید در عرصۀ میدانی به بهانۀ مبارزه با تروریسم را رد کرده، عزم خود را مبنی بر ایستادگی در برابر مقاصد جدایی‌طلبانه که به دنبال تضعیف حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و امنیت ملیِ کشورهای همسایه است ابراز داشتند.

این باور خود را ابراز داشتند که «کنگرۀ گفتگوی ملی سوریه»، که در تاریخ 30 ژانویۀ 2018 در سوچی برگزار شد، نقطۀ عطف مهمی در فراهم کردن زمینه برای فرایند سیاسی به شمار می‌آید.

به پایبندی خود به پیگیری نتایج این کنگره، که منعکس‌کنندۀ ارادۀ نمایندگان همۀ بخش‌های جامعۀ سوری است، به‌ویژه توافق بر سر تشکیل یک کمیتۀ قانون اساسیِ مورد حمایت دبیرکل سازمان ملل و جامعۀ بین‌المللی، تصریح کردند.

آنها پشتیبانی خود از تسهیل آغاز کارِ هر چه سریع‌ترِ این کمیته در ژنو با کمک فرستادۀ ویژۀ دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و با هماهنگی سه کشور ضامن را تکرار کردند.

از نمایندگان دولت جمهوری عربی سوریه و معارضۀ متعهد به حاکمیت، استقلال، وحدت، تمامیت ارضی و ماهیت غیرقومیِ سوریه و از جامعۀ بین‌المللی خواستند از نتایج کنگرۀ گفتگوی ملی سوریه حمایت کنند.

بر این باور خود تصریح کردند که مناقشۀ سوریه هیچ راه‌حل نظامی‌ای نداشته، تنها از راه یک فرایند سیاسی همراه با مذاکره می‌توان به آن پایان داد.

بر ضرورت کمک به سوری‌ها برای بازگرداندن وحدت کشورشان و دستیابی به راه‌حلی سیاسی برای مناقشۀ کنونی از طریق فرایندی فراگیر، آزاد، عادلانه و شفاف با مدیریت و راهبریِ سوری‌ و مبتنی بر ارادۀ آزاد مردم سوریه که منجر به قانون اساسیِ برخوردار از پشتیبانی مردم سوریه و انتخابات آزاد و عادلانه با مشارکت همۀ سوری‌های واجد شرایط و تحت نظارت درستِ سازمان ملل باشد تأکید ورزیدند.

بر عزم خود مبنی بر ادامۀ همکاری برای نابودی نهایی داعش، جبهةالنصره و همۀ دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت های وابسته به القاعده یا داعش در سوریه که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند تصریح کردند و بر موفقیت تلاش‌های جمعیِ خود در راستای مبارزه با تروریسم بین‌الملل تأکید ورزیدند.

تأکید کردند که در مبارزه با تروریسم، تمایز میان گروه‌های تروریستی مذکور و گروه‌های معارض مسلحی که به رژیم آتش‌بس پیوسته بوده‌اند یا خواهند پیوست، از لحاظ جلوگیری از تلفات غیرنظامی حائز بیشترین اهمیت است.

از قطعنامۀ 2401 شورای امنیت سازمان ملل در واکنش به وضعیت وخیم انسانی در سرتاسر سوریه، از جمله در غوطۀ شرقی، یرموک، فوعه و کفریا، استان ادلب، شمال استان حماه، رکبان و رقه استقبال کردند؛ از طرف‌های درگیر قویاً خواستند به مفاد قطعنامۀ مذکور پایبند باشند، از جمله اینکه از نقض آتش‌بس اجتناب ورزند.

بر عزم مشترک خود مبنی بر تسریع تلاش‌های خود به منظور تضمین آرامش در عرصۀ میدانی و محافظت از غیرنظامیان در مناطق کاهش تنش و تسهیل دسترسیِ سریع، ایمن و نامحدود به این نواحی تأکید کردند؛ همچنین تأکید ورزیدند که طبق مفاد توافقنامۀ مورخ 4 می 2017 ایجاد مناطق کاهش تنش موقتی است.

از جامعۀ بین‌المللی، به‌ویژه سازمان ملل و سازمان‌های بشردوستانۀ آن، خواستند از طریق ارسال کمک‌های بشردوستانۀ بیشتر، تسهیل مین‌زدایی بشردوستانه، احیای امکانات زیرساختیِ بنیادی، از جمله امکانات اقتصادی و اجتماعی، و حفظ میراث تاریخی، کمک‌های خود به سوریه را افزایش دهد.

از برگزاری نخستین نشست کارگروه آزادی بازداشت‌شدگان/ربوده‌شدگان و تحویل اجساد و شناسایی مفقودان در تاریخ 15 مارس 2018 در آستانه با مشارکت سه کشور ضامن و سازمان ملل و کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ استقبال کردند، و بر اهمیت عملکرد مؤثرِ این کارگروه که به ایجاد اعتماد میان طرف‌های درگیر کمک خواهد کرد تأکید کردند.

تصمیم گرفتند نشست بعدی خود را در جمهوری اسلامی ایران و به دعوت رئیس جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای حسن روحانی، برگزار کنند.

رؤسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مراتب سپاسگزاری صمیمانۀ خود از جناب آقای رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، را بابت میزبانیِ این نشست سه‌جانبه در آنکارا ابراز داشتند.

نشست سه جانبه حجت الاسلام دکتر حسن روحانی، رجب طیب اردوغان و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری ایران، ترکیه و روسیه درباره سوریه در کاخ بش تپه آنکارا برگزار شد.

در این نشست که با حضور روسای جمهوری سه کشور برگزار می شود، تحولات سوریه و راههای اجرای تفاهم نامه های نشست آستانه و نیز نتایج نشست سران در سوچی مورد بررسی قرار گرفت.

محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و مولود چاووش اوغلو وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه نیز در این نشست حضور داشتند.

پیش از این نشست، مراسم استقبال اردوغان از دکتر روحانی در کاخ بش تپه انجام شد و دو طرف در ادامه، دیداری دوجانبه برگزار کردند.

رییس جمهوری کشورمان همچنین در ادامه، دیدار دو جانبه دیگری با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه انجام داد.

طی دو روز گذشته کارشناسان ارشد سه کشور درباره تحولات سوریه جلسات تخصصی در آنکارا برگزار کرده و نتیجه مباحث مطرح شده کارشناسی خود را به نشست سران امروز ارائه کردند.

برگزاری نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه درباره سوریه در سه سطح کارشناسان ارشد، وزرای امور خارجه و روسای جمهوری طی روز 14 و 15 فروردین ماه 1397 در شهر آنکارا پایتخت کشور ترکیه برنامه ریزی شده است.

این نشست دور دوم مذاکرات سه جانبه و در ادامه مذاکرات آستانه و نشست سران سوچی، برای رایزنی و همکاری برای حل مساله جنگ داخلی سوریه محسوب می شود.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته(سه شنبه) در راس هیاتی برای شرکت در نشست سه جانبه درباره سوریه در ترکیه، وارد آنکارا شد.

همچنین دیروز دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به دعوت رسمی همتای ترکیه ای خود و برای شرکت در این دور از مذاکرات سه جانبه درباره سوریه، به آنکارا سفر کرد.

دور اول نشست سه جانبه سران ترکیه، روسیه و ایران درباره بحران سوریه موسوم به نشست سوچی، چهارشنبه 22 نوامبر (یکم آذر 96) در شهر سوچی روسیه برگزار ‌شد.

در این نشست، کشورهای روسیه، ترکیه و ایران به عنوان دولت های ضامن روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و برقراری ثبات و امنیت در این کشور روند حل جنگ داخلی سوریه را بررسی کردند.

تداوم همکاری های سه کشور در سوریه در نشست سوچی مورد تاکید روسای جمهوری سه کشور قرار گرفت و هر سه کشور بر همکاری در سوریه که در 9 دور مذاکرات آستانه تضمین شده و از پاییز سال گذشته در تحولات میدانی سوریه نقطه عطف مهمی ایجاد کرده بود، تاکید کردند.

تضمین اجرای مناطق عاری از تنش از سوی تهران، مسکو و آنکارا در قالب مذاکرات آستانه تاثیر بسزایی در مبارزات علیه داعش و کاهش درگیری ها در سوریه داشت و منجر به برگزاری نشست سوچی شد.

توافق درباره برگزاری کنگره مذاکرات ملی سوریه در سوچی نیز که با حضور بیش از یکهزار و 600 نفر از افراد موثر در تحولات سوریه در 10 و 11 بهمن برگزار شد، در جریان نشست سران ایران، روسیه و ترکیه به دست آمد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۴۹۲۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان