//
کدخبر: ۱۸۴۵۱۴ //

رادیو بین المللی فرانسه: تحریم ایران، تبعات سنگینی برای سایر کشورها دارد

رادیو بین المللی فرانسه روز پنجشنبه در گزارشی با اشاره به اقدام یکجانبه آمریکا مبنی بر لغو معافیت واردات نفت از ایران، تاکید کرد که این تصمیم کاخ سفید، تبعات مالی سنگینی برای سایر کشورها به همراه خواهد داشت.

رادیو بین المللی فرانسه: تحریم ایران، تبعات سنگینی برای سایر کشورها دارد
به گزارش فرتاک نیوز،

در گزارش پایگاه اینترنتی رادیو بین المللی فرانسه آمده است: تاکنون هشت کشور از معافیت اعطا شده از سوی آمریکا در این زمینه بهره می بردند که از امروز پنجشنبه پایان یافت. 
این کشورها شامل چین، تایوان، هند ، ژاپن و کره جنوبی، ترکیه، یونان و ایتالیا بودند که از این پس باید به دنبال جایگزین نفت ایران باشند.
رادیو بین المللی فرانسه افزود: کاخ سفید در نظر دارد فشار حداکثری بر ایران وارد کرد. هدف از این اقدام تسلیم کردن تهران از طریق تضعیف اقتصادی است اما به نظر می رسد مقامات ایران از هر جناحی برای مقابله با این اقدامات همصدا شده اند و تاکید می کنند که آمریکا هرگز نمی تواند صادرات نفت ایران را به صفر رساند. 
در ادامه این گزارش آمده است: البته باید گفت که ترکیه به عنوان یکی از وارد کنندگان نفت ایران از تصمیم آمریکا که اقتصاد را به خطر می اندازد انتقاد کرده است چرا که تهران تا مدتی پیش اصلی ترین تامین کننده نفت خام ترکیه بود. زمانی که واشنگتن به ترکیه اعلام کرد نمی تواند بیش از این از ایران نفت خریداری کند به نظر می رسد ترکیه قصد مقاومت دارد و از همین رو تحریم ها را غیر قابل قبول دانسته است.
ایران نخستین انتخاب ترکیه به عنوان وارد کننده نفت بود که یکی از دلایل آن نزدیکی دو کشور است. دلیل دیگر نیز ماهیت نفت ایران است که به طور کامل با پالایشگاه های توپراس مطابقت دارد. توقف خرید نفت از ایران، تبعات مالی بی شماری هم برای ترکیه و هم برای سایر کشورهای خریدار نفت ایران به دنبال خواهد داشت.
از این پس، آنکارا مجبور است برای تامین انرژی نفت خود، به کشورهای روسیه و عراق روی بیاورد. این جایگزینی برای ترکیه پرهزینه خواهد بود.نفت روسیه قابلیت انتقال با لوله های نفتی را ندارد و با تانکر انتقال می یابدکه این موجب افزایش هزینه ها می شود. به این ترتیب ترکیه از نظر اقتصادی با مشکل رو به رو خواهد شد. 
از سوی دیگر این مساله بر کسری بودجه کنونی این کشور هم تاثیر گذار خواهد بود و موجب افزایش قیمت نفت و مشتقات آن بویژه برای صنایع خواهد شد. این هزینه ای مضاعف برای ترکیه خواهد بود که در حال حاضر با نرخ تورم بی سابقه رو به روست و از اواخر سال 2018 نیز گرفتار رکود اقتصادی شده است.
همچنین لغو معافیت خرید نفت از ایران از طرف آمریکا، ضربه سنگینی به اقتصاد دهلی نو وارد می کند و قیمت سوخت و نرخ تورم را افزایش می دهد.
به گفته 'واندانا هری'، موسس پرتال بازارهای انرژی جهان، موسوم به 'واندا اینسایتس'، با توجه به تحریم های آمریکا علیه ونزوئلا، تحریم های واشنگتن علیه ایران، هند را با مشکلی مضاعف مواجه کرده است و این کشور مجبور به پرداخت هزینه بیشتر برای واردات می شود.
هند، سومین اقتصاد بزرگ دنیا و از خریداران قدیمی نفت ایران است و 80 درصد نیاز نفتی اش را از خارج تامین می کند بنابر این در برابر افزایش قیمت نفت آسیب پذیر است.
با وجود آن که هند اعلام کرد که کمبود نفت مورد نیاز کشورش را از سایر کشور ها تامین خواهد کرد اما تحلیلگران می گویند، دهلی قادر به پر کردن خلاء نفت ایران نخواهد بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۴۵۱۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان