//
کدخبر: ۱۷۸۱۲۸ //

فرانسه در تدارک تدوین طرحی برای بازگرداندن تندروها از سوریه

منابعی در فرانسه اعلام کردند که پاریس برای بازگشت تکفیری‌های فرانسوی از سوریه به همراه خانواده‌هایشان برنامه‌ریزی کرده است.

فرانسه در تدارک تدوین طرحی برای بازگرداندن تندروها از سوریه
به گزارش فرتاک نیوز،

 خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که مدارک و اسناد موجود دال بر این هستند که فرانسه اخیراً طرح کاملی را برای بازگشت گسترده تکفیری‌های فرانسوی به همراه اعضای خانواده‌هایشان به فرانسه آماده کرده است. این در حالی است که دولت فرانسه این اسناد منتشر شده را کم‌اهمیت خوانده و آن را تنها فرضیه‌ای برای انجام فعالیتی دانسته است.

روزنامه فرانسوی "لیبراسیون" نیز نوشت که مدارک دال بر این است که مسئولان فرانسوی راه‌هایی را برای بازگشت تکفیری‌های فرانسوی و نزدیکانشان که توسط نیروهای کرد سوریه بازداشت شده‌اند، تدوین کرده‌اند.

در واکنش به این اطلاعات، دولت فرانسه نپذیرفت که در مورد طرح این چنینی اظهار نظر کرده و صرفاً در مورد یک فرضیه کاری صحبت کرد.

دولت فرانسه با فشارهای خانواده‌هایی مواجه است که خواهان بازگشت زنان و کودکان گرفتار در منطقه تحت سیطره کردها در سوریه هستند.

در همین راستا، کریستوفر کاستانر، وزیر کشور فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی خود در پاریس خاطرنشان کرد، منطقی است که دستگاه‌ها تمامی فرضیه‌ها را آماده کنند. این یکی از فرضیه‌های آماده شده توسط دستگاه‌ها است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر، هیچ استرداد گروهی برای اجرایی شدن مطرح نیست و تصمیم دولت تنها برای بازگرداندن کودکان است و "هر مورد به صورت جداگانه بررسی می‌شود".

در همین حال، یک منبع نزدیک به این پرونده اعلام کرد که این اسناد و مدارک متعلق به دستگاه اطلاعات کشور است و شامل لایحه مفصلی برای دوره‌ زمانی از ۱۸ ژانویه تا ششم مارس می‌شود و حاوی نام ۲۵۰ تن از زنان، مردان و کودکان و نیز اطلاعات بسیار دقیقی مبنی بر تاریخ ورود به منطقه و مدت اقامت در آن، اردوگاه و یا مکان بازداشت آنها می‌شود.

این اسناد همچنین شامل ستونی تحت عنوان "بازگشت/ پرواز" با شماره پرواز یک یا دو است که نشان می‌دهد دو هواپیما آنها را به فرانسه منتقل می‌کند. این دو سفر تا ۱۴ فوریه تنها شامل ۱۶۳ تن است.

هنوز هیچ عملیاتی برای بازگشت گروهی این تکفیری‌ها اجرا نشده است. اما دولت تاکید کرده که از مخالفت‌های افکار عمومی تاثیر نپذیرفته است.

در واکنش به این اسناد، دو وکیل به نام‌های ماری دوزیه و ماراتان برادل که از همسران و فرزندان تکفیری‌های فرانسوی بازداشت شده در سوریه دفاع می‌کنند، نسبت به این امر ابراز تاسف کردند که فرانسه از مسئولیت خود برای راضی کردن افکار عمومی ناآگاه شانه خالی کرده است؛ "در حالی که همه چیز برای این مساله آماده بود".

در نظرسنجی‌ که در اواخر فوریه انجام شد، اکثر فرانسوی‌ها نسبت به بازگشت این تکفیری‌ها ابراز نگرانی کردند.

از بیش از ۱۸ ماه پیش، دولت فرانسه مواضع ضد و نقیضی را در قبال این امر نشان داده است.

پاریس ابتدا با بازگشت این تکفیری‌ها به استثنای کودکان آن هم با رضایت مادرانشان مخالفت کرد و این موضع‌گیری در ۱۹ دسامبر هنگامی که آمریکا از خروج نیروهایش از شمال شرق سوریه خبر داد، تغییر کرد.

این سناریو مقامات فرانسوی را به سمت بازگشت تمامی شهروندانش سوق داد؛ اما در ۲۶ فوریه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد که هیچ برنامه‌ای برای بازگشت تکفیری‌ها وجود ندارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۸۱۲۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان