//
کدخبر: ۱۷۷۳۸۶ //

دریای جنوبی کانون تنش میان چین و آمریکا

ورود گسترده آمریکا به همراه جنگنده ها و ناوهای این کشور به دریای جنوبی بتدریج نگرانی های چین کشوری که خود را مالک نزدیک به 80 تا 90 درصد از کل این منطقه می داند بیشتر کرده است و تنش میان پکن و واشنگتن را افزایش داده است.

 دریای جنوبی کانون تنش میان چین و آمریکا
به گزارش فرتاک نیوز،

 ارزش کشتیرانی دریای جنوبی بین 3 تا 5 هزار میلیارد دلار در سال است چین از مدتی قبل کار ساخت و ساز جزایر مصنوعی و فرودگاه را در این دریا شروع کرده است حتی گزارش هایی وجود دارد مبنی بر اینکه تسلیحات موشکی و نظامی هم در این منطقه آرایش داده است.

با این وصف پس از روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، این کشور گسترده تر از قبل در دریای جنوبی حضور یافته است و می کوشد تا کشورهای دیگر غربی نظیر فرانسه، انگلستان و استرالیا را نیز با خود در این منطقه همراه کند.

همزمان اما گفته می شود چین بسرعت در حال تقویت نیروی بازدارندگی خود در برابر آمریکا است و بارها به این کشور هشدار داده تا دیر نشده است بهتر است منطقه را ترک کند.

با این حساب خطر اینجا است که هرچقدر چین نیروی بازدارندگی اش را با ساخت و سازها و استقرار تسلیحات پیشرفته و اعزام ناو و جنگنده به دریای جنوبی افزایش دهد به همان نسبت آمریکا و دیگر متحدانش نیز ناوها و هواپیماهایشان را به منطقه اعزام کنند و به همان میزان نیز خطر رویارویی نظامی میان طرفین افزایش یابد.

وو شیچون از کارشناسان موسسه مطالعات دریای جنوبی چین می گوید: در سال جاری میلادی تنش ها در این منطقه بیش از گذشته خواهد بود.

او می افزاید که آمریکایی ها تصمیم گرفته اند به بهانه حراست از کشتیرانی آزاد ناوهای بیشتری را راهی دریای جنوبی کنند و این باعث تنش های بیشتر خواهد شد.

این کارشناس گفت: آمریکایی ها دیگر نمی خواهند تنها باشند آنها دیگر متحدانی چون استرالیا، انگلستان و ژاپن را هم به این منطقه می کشانند و می خواهند مرتبا با آنها رزمایش برگزار کنند.

آمارهایی وجود دارد مبنی بر اینکه از سال 2015 میلادی به این طرف نیروی دریایی آمریکا نزدیک به 15 بار عملیات هایی را در راستای حفاظت از دریانوردی آزاد در دریای جنوبی انجام داده است.

دریادار فیلیپ دیویدسون فرمانده نیروهای آمریکا در هند و اقیانوس آرام بتازگی گفته است که ما شاهد حضور فزاینده نظامی چین هستیم ولی با این کشور مقابله خواهیم کرد.

اکنون بسیاری بر این باورند که در سال 2019 میلادی تنش ها میان آمریکا و چین در دریای جنوبی بیشتر خواهد شد زیرا چین به سوی استقرار بیشتر نیروها و تسلیحات و ساخت جزایر مصنوعی خواهد رفت تا بتواند نیروی بازدارندگی اش را در مقابل آمریکا کامل کند.

در ماه فوریه امسال مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در سفر منطقه ای خود گفت که ما در دریای جنوبی حضور می یابیم تا اطمینان حاصل شود کشتیرانی آزاد برقرار است.

ماه سپتامبر سال 2018 نیز ناوهای چینی ناو دیکاتور آمریکا را مورد تعقیب قرار دادند تا از منطقه نزدیک به حریم جزایر متعلق به چین دور شود و نزدیک بود که برخوردی هم میان آنها صورت گیرد.

'جو بو' از کارشناسان امور نظامی چین بر این باور است که دریای جنوبی به صحنه جدی از تنش ها تبدیل شده است و خطر رویارویی نیز همیشه وجود داشته است.

او می افزاید که ناوهای آمریکایی در این منطقه جولان می دهند و چین هم نیروی دریایی اش را در منطقه مستقر کرده است و بعید به نظر می رسد در چنین شرایطی هر دو طرف بتوانند مدیریت خیلی دقیق و کاملی روی هر اقدامی انجام دهند و یک شکاف امنیتی ممکن است باعث بروز مخاطراتی جدی شود.

با این حساب احتمال می رود که هر چقدر نیروی نظامی چین قویتر و ارتش این کشور مدرن تر شود و توان بازدارندگی اش افزایش یابد ، به همان نسبت هم آستانه تحملش در مقابل اقدامات نظامی آمریکا در دریای جنوبی کاهش یابد و دریای جنوبی چین همچنان کانون تنش ها خواهد بود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۷۳۸۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان