//
کدخبر: ۱۶۱۱۸۳ //

کاهش تحریم ها، پیش شرط کیم برای دیدار مجدد با ترامپ

در حالی که نشست دوم سران آمریکا و کره شمالی قرار است در آینده نزدیک برگزار شود، شواهد نشان می دهد 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا بتدریج از مواضع قبلی خود مبنی بر اینکه تحریم های کره شمالی قبل از خلع سلاح هسته ای کاهش نمی آید، در حال عقب نشینی است.

 کاهش تحریم ها، پیش شرط کیم برای دیدار مجدد با ترامپ
به گزارش فرتاک نیوز،

تا پیش از این ترامپ تاکید می کرد که اگر کره شمالی اقدام به خلع سلاح هسته ای نکند و از برنامه او راستی آزمایی نشود، تحریم ها به قوت خود باقی خواهند ماند اما حالا شرایط بتدریج در حال تغییر است به طوری که گفته می شود آمریکا بتدریج آماده می شود تا در برخی از تحریم ها منفعل تر برخورد کرده و امتیازاتی برای کره شمالی در نظر گیرد.

از آنجا که تاکنون هیچ اقدامی از سوی کره شمالی برای غیراتمی شدن صورت نگرفته است، به نظر می رسد که ترامپ و دولت آمریکا به این نتیجه رسیده اند که بدون دادن امتیاز در این مسیر، پیشرفتی صورت نخواهد گرفت.

از سوی دیگر انتظار می رود در هفته های آینده در ویتنام سران دو کشور با یکدیگر برای دومین بار در یک سال گذشته دیدار کنند و یکی از مسایل مهمی که رایزنی هایی روی آن صورت گرفته است تعدیل راهبرد آمریکا در برابر کره شمالی است.

'ویپین نارانگ' از کارشناسان مسایل منطقه می گوید دولت آمریکا احتمالا روش های سخت خود را در برابر کره شمالی تغییر خواهد داد زیرا در روند خلع سلاح پیشرفتی بدست نیامده است از سوی دیگر پیونگ یانگ می خواهد تحریم ها کاهش یابد در غیر این صورت در این مسیر گامی برنخواهد داشت.

همزمان 'کانگ کیونگ وا' وزیر خارجه کره جنوبی گفته است آمریکا در حال بررسی واگذاری امتیازاتی به کره شمالی در قبال پیشرفت در خلع سلاح اتمی است.

روزنامه 'چوسون' کره جنوبی هم نوشته است آمریکا احتمالا در قبال خلع سلاح اتمی و بیرون بردن موشک های قاره پیمای بالستیک کره شمالی از این کشور، امتیازاتی برای پیونگ یانگ در نظر می گیرد.

کره شمالی اکنون در واردات سوخت و نفت با ممنوعیت های شدیدی روبرو است و بر اساس تحریم ها حق صادرات ذغال سنگ، سنگ آهن و منسوجات را ندارد و فشار زیادی بر این کشور وارد شده است.

ترامپ و دولت آمریکا تاکنون می گفتند هرگز تحریم ها کاهش نخواهد یافت مگر اینکه کره شمالی به طور کامل خلع سلاح شود اما حالا درباره گزارش های مطرح شده مبنی بر دادن این امتیازات، سکوت اختیار کرده اند.

'کیم یونگ چول' معاون حزب حاکم کره شمالی هم راهی آمریکا شده است تا با 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا درباره دیدار سران دو کشور گفت و گو کند دیداری که احتمالا در مکانی در ویتنام و یا تایلند در ماه های فوریه و یا مارس انجام خواهد شد.

انتظار می رود فرستاده کره شمالی در سفر به آمریکا جزئیات بیشتری از جمله دستور کار، محل برگزاری و تاریخ نشست دوم بین کیم و ترامپ را با طرف آمریکایی مورد بررسی قرار دهد.

کیم در اولین اجلاس سران با ترامپ در ماه ژوئن سال 2018 در سنگاپور موافقت کرد که خلع سلاح هسته ای را با هدف تضمین امنیت شبه جزیره کره در برابر تضمین های امنیتی از واشنگتن بپذیرد.

با این حال در چند ماه گذشته و بعد از نشست نخست، پیشرفت چندانی در مذاکرات دو کشور و فرایند خلع سلاح هسته ای ایجاد نشده است پیونگ یانگ خواستار کاهش و یا برداشتن تحریم های آمریکا و سازمان ملل علیه خود در برابر اقدامات انجام شده مانند انهدام یک سایت آزمایش موشک های هسته ای است اما واشنگتن این نوع اقدامات را بی فایده می داند.

رهبر کره شمالی در سخنرانی سال نو میلادی خود خواستار پایان دادن به تمرینات نظامی مشترک بین کره جنوبی و ایالات متحده و همچنین جلوگیری از انتقال دارایی های استراتژیک خارجی به شبه جزیره کره شد.

وی همچنین خواستار مذاکرات چند جانبه برای تبدیل وضعیت شبه جنگی شبه جزیره به یک معاهده صلح دائمی شد.

در نخستین دیدار' مون جائه این' رییس جمهوری کره جنوبی و 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی در آوریل سال گذشته میلادی نیز قرار شد دو کشور تا پایان سال 2018 میلادی پایان رسمی جنگ کره را اعلام کنند و به طور فعال در مذاکرات چند جانبه با حضور دو کره، آمریکا و احتمالا چین برای ایجاد یک رژیم صلح پایدار و جامع در شبه جزیره فعالیت کنند.

'وان جکسون' از محققان مرکز 'وودرو ویلسون' آمریکا توافقات قبلی سران دو کشور در دیدار نخست را بی فایده توصیف کرده و افزوده است آنها باید توافقاتی بسیار جدی تر و عملی تر داشته باشند در غیر این صورت مانند این بار دست دو طرف خالی خواهد بود.

وی بر این باور است که مساله کاستن از فشار تحریم ها و اینکه کره شمالی بتواند با همسایه جنوبی خود مراودات بیشتری داشته باشد و طرح های ریلی و زمینی اجرا کند، باید مد نظر قرار گیرد این بار توافقات باید بسیار ریشه ای تر و کاربردی تر باشد.

این کارشناسان بر این اعتقاد هستند که حتی اگر کره شمالی به طور کامل خلع سلاح اتمی نشود اما با گرفتن چنین امتیازاتی به سمت گسترش تسلیحات اتمی و تولید پلوتونیم نخواهد رفت و خطر تنش ها کمتر خواهد شد.

روزنامه ساوت چاینا از هنگ کنگ می نویسد حتی اگر همه این توافقات بدست بیاید و کره شمالی بتوانداز آمریکا امتیاز بگیرد باز هم کسی نمی تواند اطمینان حاصل کند که شبه جزیره کره به طور کامل غیراتمی خواهد شد و پیونگ یانگ تن به چنین کاری خواهد داد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۱۱۸۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان