//
کدخبر: ۱۷۶۴۵۶ //

دست ردبیروت به فرستاده ترامپ

دست رد مقامات لبنانی به خواسته نامشروع فرستاده رئیس جمهور آمریکا برای تفرقه افکنی میان لبنانی ها و کنار گذاشتن حزب الله باعث شد تا «مایک پمپئو» دست خالی به سفر خود در لبنان پایان دهد.

دست ردبیروت به فرستاده ترامپ
به گزارش فرتاک نیوز،

 «مایک پمپئو» وزیر امورخارجه آمریکا به تازگی طی یک تور منطقه‌ای به کویت، فلسطین اشغالی و لبنان سفر کرده است. این سفر منطقه‌ای وزیر خارجه آمریکا با اهداف کاملاً ضد ایرانی و به ویژه تلاش برای تبلیغات منفی علیه حزب الله لبنان صورت گرفت. سفری که به گفته بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران بدون نتیجه پایان یافت.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا رسماً اعلام کرده بود که پمپئو در این سفر بر لزوم مشارکت و همکاری آمریکا، رژیم صهیونیستی و لبنان و کویت برای مقابله با فعالیت‌های ایران تاکید می‌کند.

دولتمردان آمریکایی بعد از آنکه تمام تلاش خود را به کار بستند تا مانع به قدرت رسیدن میشل عون به عنوان یکی از طرفداران حزب الله و هم چنین تشکیل کابینه در این کشور شوند و در نهایت نیز شکست خوردند، با اعزام دست نشانده ترامپ به لبنان تلاش کردند تا با تفرقه افکنی میان سیاستمداران این کشور جایگاه حزب الله را در دولت متزلزل کنند.

این در حالیست که بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای و سخنان مسئولان لبنانی به ویژه «ایلی فرزلی» معاون رئیس مجلس لبنان، سفر وزیر امورخارجه آمریکا به بیروت بر اساس خواست رژیم صهیونیستی صورت گرفته است. آنها معتقدند که این سفر با هدف برهم زدن اوضاع داخلی لبنان و تأمین منافع اسرائیل در منطقه انجام شده است. پمپئو در جریان این سفر و دیدار با مقامات لبنانی تلاش کرد تا با سخنرانی علیه حزب الله لبنان و خدشه دار کردن وجهه این حزب در میان گروه‌های سیاسی مختلف لبنان در واقع مردم لبنان را علیه یکدیگر بشوراند که در نهایت با شکست مواجه شد.

وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر خود به لبنان پا راز فراتر گذاشته و در کنفرانس خبری مشترک با همتای لبنانی اشمدعی شد: لبنان و مردم لبنان دو انتخاب دارند: به عنوان ملتی مستقل و سربلند پیش بروند یا اجازه دهند که بلندپروازی‌های پلیدانه ایران و حزب‌الله آینده‌تان را به شما تحمیل کند!

بررسی آنچه که در جریان دیدارهای پمپئو با مقامات لبنانی گذشت نشان می‌دهد که سخنان وی در لبنان علیه حزب الله هیچ خریداری نداشته و پمپئو دست خالی این کشور را به مقصد وطن خود ترک کرده است.

نباید از این نکته غافل بود که حزب الله در لبنان تنها به یک حزب کوچک بدون دامنه تأثیر گذاری سیاسی و اجتماعی و حتی اقتصادی محدود نمی‌شود بلکه امروزه این حزب با قدرت در کابینه لبنان حضور داشته و هیچ گروه و طیف سیاسی در لبنان نمی‌تواند حزب الله را از عرصه سیاسی این کشور کنار زده و یا دست کم نادیده بگیرد. پمپئو قبل از ورود به لبنان گفته بود که هدف از این سفر محاصره حزب الله و تحت فشار قرار دادن آن و از بین بردن هم پیمانی بعضی از جریان‌های سیاسی با این جریان است.

در واقع می‌توان گفت که مقامات لبنانی شاید برای نخستین بار چنین موضع یکپارچه و متحدی را در قبال خواسته نامشروع آمریکا علیه حزب الله اتخاذ کرده و دست رد به سینه وی می‌زنند به طوریکه در جریان دیدارهای وزیر خارجه آمریکا با مقام‌های لبنانی از جمله میشل عون رئیس جمهوری لبنان، نبیه بری رئیس مجلس، رفیق حریری نخست وزیر و جبران باسیل وزیر خارجه لبنان شاهد آن هستیم که همه آنها به صورت یکصدا از حزب الله حمایت کرده و آن را یک گروه لبنانی می‌دانند.

در این میان نباید از برخورد و استقبال سرد میشل عون رئیس جمهور لبنان از پمپئو و هیأت آمریکایی در کاخ بعبدا غافل بود به طوریکه رسانه‌ها به شدت به این استقبال سرد عون بعد از آنکه هیأت آمریکایی چند دقیقه در کاخ بعبدا منتظر آمدن وی بود پرداختند. عون بعد از آمدن به کاخ بعبدا تنها با پمپئو و سفیر آمریکا در بیروت آن هم با سردی تمام دست داد.

در همین رابطه سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان نیز در آخرین سخنرانی خود با اشاره به سفر پمپئو به این کشور گفت: واقعیت آن است که من در سخنان وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در لبنان هیچ سخن صحیح و صادقانهای مشاهده نکردم که مطابق بر واقعیات باشد. نباید به سفر پمپئو به لبنان به عنوان یک موضوع ساده نگریست؛ چراکه آمریکا امروز وارد یک نبرد فراگیر برای تأمین منافع رژیم صهیونیستی شده است.

دبیر کل حزب الله لبنان تصریح کرد: پمپئو در جریان سفر خود به لبنان از هر دری سخن گفت اما به این مسأله مهم و حیاتی اشاره نکرد که لبنان با مشکل بزرگی به نام اسرائیل مواجه است؛ رژیم نامشروعی که جنایت‌های زیادی مرتکب شده است. مردم لبنان به صلح و ثبات داخلی در کشور خود چشم دوخته اند. واقعیت این است که حزب الله جزئی از احزاب و نیروهای لبنان است که همواره روی آن حساب ویژه‌ای باز شده است. سید حسن نصرالله همچنین با اشاره به سخنان وزیر خارجه آمریکا علیه حزب الله و اهانت‌های وی به این گروه با هدف ایجاد رعب، تاکید کرد: آقای پمپئو! این شما هستید که منطقه را ویران کردید؛ اما ما جزئی از منظومه دفاع در برابر آمریکایِ تکفیریِ تخریب‌گر هستیم که از ملت لبنان دفاع می‌کنیم. مردم لبنان خود به خوبی می‌دانند که در صورت سیطره داعش و جبهه النصره بر سوریه، امروز چه بلایی بر سر لبنان می‌آمد.

به نظر می‌رسد که هدف پمپئو از سفر به لبنان تنها رایزنی با مقامات این کشور علیه ایران و حزب الله نبوده بلکه بر اساس آنچه مطبوعات لبنان فاش کردند هدف سفر مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به بیروت، فراهم کردن زمینه احداث پایگاه نظامی آمریکا در لبنان بود به طوریکه روزنامه «الجمهوریه» لبنان فاش کرد: مایک پمپئو در سفر به این کشور، از روستای «بحدیدات» نزدیک شهر جبیل در استان «جبل لبنان» با هدف تأیید روند ایجاد پایگاه بزرگ نظامی در این منطقه بازدید کرد. بر اساس این گزارش آمریکا قصد دارد این پایگاه را بین دو شهر «حامات» و جبیل در لبنان احداث کند.

آمریکا با بررسی اوضاع سیاسی در لبنان و رصد افزایش نفوذ حزب الله در عرصه‌های مختلف این کشور به ویژه دستاوردها و پیروزی‌های سیاسی اخیر این حزب تلاش می‌کند در ابتدا با کانال‌های دیپلماتیک خود و در وهله بعدی با اهرم‌های نظامی اش بیروت را برای کنار گذاشتن حزب الله تحت فشار قرار دهد که در نهایت نیز شکست خواهد خورد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۶۴۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان