//
کدخبر: ۱۶۵۸۴۹ //

آلمان مجوز فروش تجهیزات موشکی به عربستان را لغو کرد

آلمان اعلام کرد که مجوز فروش تجهیزات موشک دوربرد هوا به هوا موسوم به متئور (Meteor) را به عربستان سعودی لغو کرده است.

آلمان مجوز فروش تجهیزات موشکی به عربستان را لغو کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از رویترز، موشک دوربرد متئور از سوی شرکت موشکی ام‌بی‌دی‌ای آلمان تولید می شود. کشورهای مختلفی خریدار محصولات نظامی این شرکت موشکی هستند. شرکت ام‌بی‌دی‌ای در حوزه تولید موشک‌های کروز نیز فعال است. دولت فدرال آلمان در صادرات محصولات این شرکت به عربستان محدودیت های جدی قائل شده است.
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان آبان ماه گذشته گفته بود که دولت آلمان تا اطلاع ثانوی قراردادهای جدید فروش تسلیحات به عربستان را تائید نخواهد کرد. نمایندگان پارلمان اروپا نیز با تصویب قطعنامه ای - غیر الزام آور - خواستار تحریم سرتاسری اتحادیه اروپا در مورد فروش سلاح به عربستان شدند. این قطعنامه با 325 رای موافق ، 19 رای ممتنع و تنها یک رای مخالف به تصویب رسید. 
فشار گروه های حقوق بشری متعاقب قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی مهمترین عامل لغو مجوز فروش این تجهیزات به ریاض است. 
خاشقچی 59 ساله، سردبیر پیشین روزنامه سعودی «الوطن» و نشریه واشنگتن پست، دوم اکتبر گذشته (10 مهرماه) برای کارهای اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد اما هرگز از آن خارج نشد.
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.
علاوه بر موضوع خاشقچی، عربستان سعودی طی سه و نیم سال گذشته مردم یمن را پیوسته با انواع تسلیحات کشنده و غیرمتعارف از جمله بمب های خوشه ای و بشکه ای هدف بمباران قرار داده که نتیجه این اقدام، هزاران کشته، میلیون‌ها آواره و اوضاع وخیم انسانی بوده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۵۸۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان