//
کدخبر: ۱۶۴۶۴۸ //

آرزوی آمریکا خلع سلاح کامل مسکو است

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به خروج موقت آمریکا از پیمان موشکی، اعلام کرد که آرزوی دیرینه ایالات متحده خلع سلاح کامل روسیه است.

آرزوی آمریکا خلع سلاح کامل مسکو است
به گزارش فرتاک نیوز،

 «ماریا زاخارووا» در گفت وگو با شبکه تلویزیونی روسیه یک افزود: این فقط آرزوی آمریکایی ها نیست، بلکه مدعیان صلح دوست در روسیه نیز چنین آرزویی دارند و می خواهند ما تسلیحات خود را نابود کنیم.

وی گفت: روسیه تمام توان خود را برای اثبات پایبندی به پیمان موشکی به کار گرفت اما آمریکایی ها هیچ توجهی به استدلال های ما نکردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه ادامه داد: چندی پیش اطلاعات کاملی در خصوص موشک مورد اختلاف با آمریکا در اختیار رسانه های بین المللی قرار دادیم و وزارت دفاع روسیه نیز این موشک را که 480 کیلومتر برد داشت، در معرض دید عموم قرار داد.

زاخارووا در بخش دیگری از سخنان خود به خروج آمریکا از پیمان تغییرات آب و هوایی پاریس، سازمان یونسکو و توافق هسته ای با ایران اشاره کرد و گفت: خروج از قراردادهای بین المللی به بخشی از راهبرد آمریکا تبدیل شده است و آنها پیشتر به بهانه تهدید موشکی تهران از قرارداد کاهش تسلیحات پدافند موشکی نیز خارج شده بودند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز جمعه اعلام کرد این کشور از امروز (شنبه) به طور رسمی از پیمان موشک های هسته ای میان برد با روسیه خارج می شود و پس از 6 ماه از این تاریخ نیز پیمان موشکی لغو خواهد شد.

پیمان منع موشک های هسته ای میان برد در سال 1987 میان میخائیل گورباچف آخرین رهبر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

بر اساس این پیمان، موشک های هسته ای کوتاه برد و میان برد با برد 500 تا 5 هزار و 500 کیلومتر منع شده است.

روسیه چندی پیش در مذاکرات ژنو، آمریکا را به «بدتر کردن اوضاع» پیرامون این پیمان متهم کرد و سرگئی ریابکوف معاون وزیر امورخارجه روسیه نیز تأکید کرد که کشورش به این پیمان پایبند بوده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا آبان ماه امسال برای نخستین بار تهدید به خروج از پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد با روسیه کرد.

گورباچف در واکنش به تهدید ترامپ گفت که خروج آمریکا از این پیمان، تهدید هولناک علیه صلح است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه بتازگی در مصاحبه ای با بیان اینکه مسابقه تسلیحاتی با آمریکا نفعی برای مسکو ندارد، هشدار داد که از بین رفتن این پیمان پیامدهای زیادی برای جهان دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۴۶۴۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان