//
کدخبر: ۱۶۰۱۳۳ //

سفیر ایران در آذربایجان: ایران برای کمک به حل مناقشه ناگورنو-قره باغ آماده است

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان بر آمادگی تهران برای انجام هرگونه تلاش جهت حل مسالمت آمیز مناقشه ناگورنو-قره باغ تأکید کرد.

سفیر ایران در آذربایجان: ایران برای کمک به حل مناقشه ناگورنو-قره باغ آماده است
به گزارش فرتاک نیوز،

 سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان در گفت‌وگویی اختصاصی با یک رسانه‌ آذری از آمادگی ایران برای کمک به حل مناقشه «ناگورنو-قره باغ» خبر داد.

«جواد جهانگیرزاده» در مصاحبه‌ اختصاصی با «ترند نیوز» که جمعه گذشته صورت گرفت، اظهار داشت: «ایران همواره به وضوح گفته که بروز هرگونه جنگی به کشورهای منطقه آسیب می‌رساند. ایران تجربه هشت سال جنگ را داشته و به پیامدهای آن اشراف دارد. کشمکش و جنگ به مردم آسیب‌های روحی می‌زند.»

جهانگیرزاده اشاره کرد که در نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه در استانبول، «محمد جواد ظریف» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران آشکارا موضع ایران درباره ناگورنو-قره باغ را اعلام کرد و افزود که ایران قصد تغییر مواضع خود در این زمینه را ندارد.

این در حالی است که بیانیه استانبول در اکتبر (آبان) 2018 و به دنبال ششمین نشست وزرای خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه امضا شد. سه وزیر خارجه حاضر در این نشست بر تعهد خود به قوانین بین‌المللی به ویژه احترام و حمایت از حق حاکمیت، تمامیت ارضی، مصونیت مرزهای شناخته شده بین المللی، حل مسالمت آمیز همه اختلاف‌ها و همچنین عدم دخالت در امور داخلی تاکید کردند.

به نوشته ترند نیوز، وزرای خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه بر اهمیت حل و فصل مناقشه آذربایجان و ارمنستان در مسئله ناگورنو-قره باغ بر اساس اصول ذکر شده در بالا تاکید کردند.

 نبرد ناگورنو-قره باغ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از سال 1988 میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شد. قره‌‌باغ، منطقه‌ای در همسایگی ایران در ناحیه شمالی است و ریشه اختلاف این دو کشور است و جمهوری آذربایجان و ارمنستان هرکدام این منطقه را جزئی از خاک خود می‌دانند. نبرد در این منطقه تاکنون صدها کشته و مجروح برجا گذاشته است.

ایران نیز به عنوان کشور همسایه، همواره بر حل و فصل اختلاف‌های ارضی از طریق دوستانه و بر اساس قوانین بین‌المللی تاکید دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۶۰۱۳۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان