//
کدخبر: ۱۵۸۴۳۶ //

دیدار 'جنین هنیس پلاسچارت' با سفیر ایران در بغداد

'جنین هنیس پلاسچارت' نماینده ویژه جدید دبیرکل و رئیس هیات یاری رسانی سازمان ملل به عراق (یونامی) با 'ایرج مسجدی' سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد دیدار و گفتگو کرد.

دیدار 'جنین هنیس پلاسچارت'  با سفیر ایران در بغداد
به گزارش فرتاک نیوز،

 در این دیدار که روز یکشنبه در محل سفارت برگزار شد دو طرف در خصوص تحولات عراق و ماموریت های سازمان ملل در این کشور گفتگو کردند.

سفیر ایران در این دیدار مسئولیت جدید پلاسچارت بعنوان نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور عراق و رئیس جدید یونامی را تبریک و برای وی در مسئولیت جدید آرزوی موفقیت کرد.

مسجدی، به رسالت سنگینی که بر دوش سازمان ملل و نماینده دبیرکل برای کمک به مردم عراق وجود دارد، اشاره کرد و از نماینده ویژه دبیرکل خواست تا حقایق مربوط به شرایط و تحولات عراق را در گزارشهای خود به مقامات و ارکان ذیربط سازمان ملل منعکس کند.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل نیز با تشکر و ابراز خرسندی از فرصت به دست آمده برای دیدار با سفیر ایران، به علاقمندی مجموعه تحت مسئولیت خود برای همکاری و داشتن ارتباطی نزدیک با سفارت ایران اشاره کرد و خواستار اطلاع از نقطه‌نظرات سفیر ایران در مورد تحولات عراق و منطقه شد.

پلاسچارت در ادامه تاکید کرد که از روابط عمیق دو ملت و کشور همسایه ایران و عراق با یکدیگر، کاملا آگاه است و به منظور انجام بهتر وظایف محوله به خود از سوی سازمان ملل، علاقمند است در اولین فرصت ممکن دیداری از تهران داشته باشد.

مسجدی از پیشنهاد سفر نماینده جدید دبیرکل به ایران استقبال و بر ضرورت همکاری طرفین برای کمک به کشور و ملت عراق تاکید کرد.

هیات یاری رسانی سازمان ملل به عراق (یونامی) سال 2003 با درخواست دولت عراق و بر اساس قطعنامه 1500 شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شد. نقش این نمایندگی از سال 2007 پررنگ تر شد و به دادن مشورت به دولت عراق همت گماشت و بویژه در زمینه گفتگوی سیاسی، آشتی، کمک به برگزاری انتخابات و مدیریت روابط بغداد با همسایگانش ورود پیدا کرد.

'جنین هنیس پلاسچارت' وزیر دفاع اسبق هلند اواسط آذرماه به جای 'یان کوبیچ' اهل اسلاوکی منصوب و بعنوان هفتمین رئیس یونامی مشغول بکار شد.

این سیاستمدار و دیپلمات هلندی متولد سال 1973 و از اعضای حزب آزادی و دموکراسی هلند (VVD) است.

وی در انتخابات 20 جولای 2004 پارلمان اروپا بعنوان نماینده ائتلاف لیبرال دموکرات ها عضو پارلمان اروپا و دوباره در انتخابات 2009 نیز درهمین سمت ابقا شد.

پلاسچارت در انتخابات 2012 هلند بعنوان اولین زن هلندی پست وزارت دفاع را در دولت جدید این کشور بر عهده گرفت و تا 4 اکتبر 2017 در این سمت باقی ماند و سپس با استعفا از دولت خارج شد.

پلاسچارت پیش از این در ژانویه 2017 و در کسوت وزیر دفاع هلند به عراق سفر کرد تا از نیروهای کشورش که ماموریت آموزش و حمایت از نیروهای نظامی عراق و پیشمرگه های کرد عراق در جنگ علیه داعش را بر عهده دارند، سرکشی کند.

هفته های آغازین ماموریت نماینده ویژه جدید دبیرکل و رئیس هیات سازمان ملل برای یاری رسانی به عراق (یونامی) با ایام جشن نخست سالگرد پیروزی نظامی بر داعش و ماههای های نخست دولت جدید به رهبری 'عادل عبدالمهدی' دوره آرامتری برای ماموریت این هیات نوید می دهد.

یان کوبیچ، رئیس پیشین یونامی تجربه موفقی در برقراری ارتباط و تعامل با طیف ها و بافت های مختلف جامعه عراق اعم از شیعه، سنی، کرد و اقلیت ها و همچنین نمایندگی های دیپلماتیک در بغداد داشت، بویژه آن که بیشتر زمان ماموریت او با هجوم داعش و شرایط ویژه امنیتی در عراق همزمان بود.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۵۸۴۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان