//
کدخبر: ۱۴۴۱۴۹ //

وزیر کشور آلمان از عرصه سیاسی کناره گیری می‌کند

وزیر کشور آلمان و رئیس حزب سوسیال مسیحی این کشور در پی افزایش فشارها بر او بعد از شکست‌های تلخ در دو انتخابات ایالتی اخیر آلمان اعلام کرد که سال آینده از هر دو سمت سیاسی خود کناره گیری خواهد کرد.

 وزیر کشور آلمان از عرصه سیاسی کناره گیری می‌کند
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان، "هورست زیهوفر"، وزیر کشور آلمان و رئیس حزب سوسیال مسیحی هم بالاخره در برابر فشارهایی که به او بعد از نتایج انتخاباتی بد حزبش در دو ایالت آلمان وارد می شد اعلام کرد که سال آینده از هر دو سمت سیاسی خود یعنی ریاست حزب سوسیال مسیحی و وزارت کشور کناره گیری خواهد کرد.

 به گزارش خبرگزاری آلمان زیهوفر 69 ساله این خبر را شب گذشته در مشاوره ای با سران حزب خود در مونیخ اعلام کرد.

خبرگزاری آلمان با استناد به محافل شرکت کننده در این نشست تصریح کرد که رئیس جدید حزب سوسیال مسیحی در اوایل سال 2019 در یک کنگره ویژه این حزب انتخاب می شود. زیهوفر البته تاریخ دقیقی برای کناره گیری خود از وزارت کشور آلمان را اعلام نکرد. البته وی این مسئله را آشکار کرده است که بدون ریاست حزب سوسیال مسیحی در سمت وزارت کشور هم باقی نخواهد ماند.

زیهوفرهمچنین اعلام کرد که سال 2019 سال تجدید حزب سوسیال مسیحی خواهد بود. به این ترتیب وی به عواقب شکست سخت حزب خود در دو انتخابات ایالتی اخیر آلمان تن داده و بالاخره در برابر فشارهای شدید حزبش سر خم کرد.

"مارکوس زودر"، نخست وزیر ایالت بایرن به عنوان نامزد مطرح برای تصدی پست ریاست حزب سوسیال مسیحی مطرح است. جانشین احتمالی زیهوفر در سمت وزارت کشور هنوز مشخص نیست. هفته های گذشته بسیاری از شهروندان و سیاستمداران آلمانی در انتظار کناره گیری "هورست زیهوفر" از عرصه سیاسی آلمان بودند. بعد از اعلان مرکل برای کناره گیری از عرصه سیاست فشارها بر رئیس حزب سوسیال مسیحی و وزیر کشور هم برای این منظور افزایش پیدا کرد. حزب سوسیال مسیحی در دو انتخابات ایالتی اخیر در هسن و بایرن شکست تلخی را تجربه کرده و هم حزبی هایش زیهوفر را مسئول این شکست دانستند.

   "آنگلا مرکل" هم در پی ریزش قابل توجه آرا حزب دموکرات مسیحی در دو انتخابات پی در پی ایالتی در این کشور، روز دوشنبه 7 آبان (29 اکتبر) اعلام کرد که در دور بعدی انتخابات راه را برای نیروهای دیگر در حزب خود فراهم می‌کند و از نامزدی مقام صدراعظمی آلمان برای بار پنجم و ریاست حزب دموکرات مسیحی صرف‌نظر خواهد کرد. این دوره قانونگذاری تا پاییز سال 2021 ادامه دارد و مرکل می خواهد تا آن زمان همچنان در سمت صدر اعظمی آلمان باشد.

کناره گیری مرکل با استقبال زیادی از طرف شهروندان و سیاستمداران آلمانی و حتی هم حزبی های مرکل مواجه شد.

به این ترتیب، بیش از یک سال پس از انتخابات پارلمانی دور قبل و شروع کار دولت ائتلافی جدید، مرکل دیگر نتوانست در برابر چالش ها و روند نزولی محبوبیت دولت ائتلافی دوام بیاورد و جدایی خود از دنیای سیاست را اعلام کرد.

دولت ائتلافی جدید در آلمان از همان آغاز تشکیل، با چالش‌های فراوانی رو به رو بود و بعد از شکست مذاکرات ائتلاف موسوم به جامائیکا (حزب لیبرال دموکرات، اتحادیه احزاب متحد مسیحی و سبزها) و در نهایت پس از یک دوره طولانی مذاکرات مجدد برای تشکیل ائتلاف بزرگ روی کار آمد.

اما روند طولانی مذاکرات برای تشکیل دولت ائتلافی جدید در آلمان از همان ابتدا تاثیر بدی روی محبوبیت این دولت در بین شهروندان گذاشته و اتفاقات و چالش های بعدی هم به تشدید اوضاع دامن زد، به طوری که چهارمین دوره صدر اعظمی مرکل به کام او تلخ شد.

در این شرایط بسیاری از کارشناسان از احتمال برگزاری انتخاب مجدد در آلمان خبر می دهند.

مرکل حدود 13 سال است که مقام صدر اعظمی آلمان را بر عهده دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۴۴۱۴۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان