//
کدخبر: ۱۳۹۷۶۵ //

انتخابات ریاست جمهوری در گرجستان آغاز شد

انتخابات ریاست جمهوری گرجستان ساعت هشت صبح امروز (یکشنبه) با حضور 25 نامزد در سراسر این کشور آغاز شد .

 انتخابات ریاست جمهوری در گرجستان آغاز شد
به گزارش فرتاک نیوز،

 مردم گرجستان در این انتخابات در میان 25 نامزد انتخاباتی پنجمین رئیس جمهوری خود را انتخاب خواهند کرد .

یکی از ویژگی های این دوره از انتخابات ریاست جمهوری گرجستان آن است که مردم این کشور برای آخرین بار برای انتخاب مستقیم رئیس جمهوری خود در پای صندوق های رای حاضر می شوند.

بر اساس تغییرات قانونی ایجاد شده ، دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری یعنی در سال 2024 میلادی، رئیس جمهوری گرجستان از سوی پارلمان انتخاب خواهد شد .

رئیس جمهوری که امروز با رای مستقیم مردم انتخاب می شود ، به مدت شش سال عهده دار این مسئولیت خواهد بود.

مدت ریاست جمهوری دوره های قبلی در گرجستان پنج سال بود .

سه میلیون و 518 هزار شهروند گرجستانی واجد شرایط رای، دادن هستند سه میلیون و 504 هزار و 82 نفر در داخل کشور و باقی مانده در خارج از کشور می توانند با حضور در پای صندوق های انتخاباتی به نامزد مورد علاقه خود رای دهند .

در حال حاضر سه هزار و 703 حوزه انتخاباتی در سراسر گرجستان و نیز 55 حوزه انتخاباتی در خارج از کشور در کنسولگری های گرجستان فعال است .

نزدیک به 900 نظامی گرجستانی که در قالب نیروهای ناتو در افغانستان مستقر هستند ،روز 25 اکتبر ( برابر 3 آبان ماه ) جاری در پای صندوق انتخاباتی حاضر شده و به نامزد مورد علاقه رای دادند ولی نتایج آن هنوز اعلام نشده است .

بیش از 21 هزار و 885 ناظر از 73 تشکل غیر دولتی و اجتماعی و نیز یک هزار و 98 نفر از 58 نهاد بین المللی برای نظارت بر چگونگی برگزاری این دور از انتخابات، در کمیسیون مرکزی انتخابات گرجستان ثبت نام شده اند .

همچنین بیش از دو هزار نماینده از 94 رسانه محلی و 31 رسانه بین المللی روند برگزاری این دوره از انتخابات در گرجستان را پوشش می دهند .

رای گیری تا ساعت هشت شب ادامه خواهد یافت و در پی آن بلافاصله شمارش آرا در حوزه های انتخاباتی آغاز می شود .

نتایج اولیه این قرار است شب 29 اکتبر و نتایج نهایی نیز تا 17 نوامبر ( برابر 26 آبان ماه ) از سوی کمیسیون مرکزی انتخابات اعلام شود .

نامزدی که بیش از 50 درصد آرای واجدان شرایط را کسب کند، برنده انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و اگر هیچ کدام از نامزدها تعداد آراء لازم را کسب نکنند دو هفته بعد از اعلام نتایج نهایی ،دور دوم انتخابات برگزار می شود و در آن فقط دو نامزد دارای بیشترین آرای مردم می توانند شرکت کنند .

کارشناسان بر این باورند که در این دور از انتخابات و در میان 25 نامزد انتخاباتی رقابت اصلی بین «سالومه زورابیشویلی» که از سوی حزب حاکم ' رویای گرجستان» حمایت می شود و «گریگول واشادزه» نامزد حزب 'جنبش واحد ملی' و «داوید باکرادزه» نامزد حزب ' گرجستان اروپایی ' انجام خواهد گرفت .

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۹۷۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان