//
کدخبر: ۱۳۸۹۶۳ //

برکناری معاون اطلاعات عربستان، خبری بد برای صهیونیست ها

سران تل آویو که در موضوع قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار سعودی که محمد بن سلمان متحد اصلی شان در ریاض، اصلی ترین مظنون آن است، سکوت اختیار کرده اند، برکناری احمد العسیری معاون وزارت اطلاعات سعودی در پی این جنایت را خسارت بزرگی برای اسرائیل دانستند.

 برکناری معاون اطلاعات عربستان، خبری بد برای صهیونیست ها
به گزارش فرتاک نیوز،

سایت قطری 'الخلیج اونلاین' روز پنجشنبه در مطلبی به برکناری عضو ارشد دستگاه اطلاعات عربستان پرداخت و نوشت: خبر برکناری العسیری برای اسرائیلی ها خوشایند نبود. آنها این خبر را بد و به ضرر تل آویو دانستند.

تلویزیون دولتی عربستان 28 مهرماه اعلام کرد که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، احمد العسیری معاون وزارت اطلاعات این کشور و سعود القحطانی از دستیاران محمد بن سلمان ولیعهد را در ارتباط با موضوع قتل خاشقچی برکنار کرده است.

جمال خاشقجی، روزنامه ‌نگار و نویسنده مشهور تبعه عربستان سعودی، سه شنبه دوم اکتبر(10 مهر) برای انجام کارهای شخصی خود، وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد. ورودی که در نهایت به مرگ دردناک او منجر شد.

سعودی ها بعد از 18 روز سکوت و تکذیب، بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی بامداد شنبه گذشته تایید کردند که خاشقچی در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

'موآف واردی' تحلیلگر مسائل سیاسی کانال ده رژیم صهیونیستی، برکناری العسیری را خبر بسیاری برای اسرائیل دانست.

این اظهارات نشان دهنده مناسبات عمیق میان العسیری با همتایان صهیونیستش و هماهنگی‌ های بالایی است که بین ریاض و تل‌آویو جریان دارد.

** چرا برکناری عضو ارشد دستگاه اطلاعات عربستان، خبر بدی برای اسرائیل است؟

الخلیج اونلاین افزود: مناسبات اطلاعاتی میان عربستان و اسرائیل در ماه های اخیر به طور بی سابقه و کاملا آشکاری بهبود یافته است. به نحوی که 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی ضمن مباهات به این روابط ، گفت: اسرائیل این حد از دوستی با کشورهای عربی را نیز در رویا نمی دید. وی در این باره به طور ضمنی به عربستان اشاره کرد که اخباری در خصوص دیدارهای محرمانه میان سران اطلاعاتی دو طرف درز یافته است.

تبادل اطلاعاتی یکی از مهمترین نمودهای همکاری میان دو طرف است که العسیری اصلی ترین صحنه گردان سعودی در این همکاری ها بوده است.

**در دوره العسیری، مناسبات امنیتی و اطلاعاتی ریاض و تل آویو گسترش یافت

در دوره فعالیت اطلاعاتی العسیری، روابط ریاض و تل آویو تا حدی گسترش یافت که اخباری مبنی بر عقد قراردادهای تسلیحاتی میان دو طرف منتشر شد که آخرین مورد آن، خرید سامانه گنبد آهنین اسرائیل از سوی عربستان بود.

عربستان همچنین در ادامه همکاری های اطلاعاتی خود با اسرائیل، از نرم افزارهای جاسوسی رژیم صهیونیستی برای جاسوسی از فعالان و مخالفانش در خارج از کشور استفاده کرد.

نرم ‌افزار جاسوسی 'پگاسوس' توسط شرکت NSO که یک شرکت اطلاعاتی اسرائیلی است، ساخته شده است که ریاض از آن برای جاسوسی علیه مخالفانش در خارج از کشوراستفاده کرده است.

بنابر اخبار منتشره در رسانه های آمریکایی، در دوره فعالیت العسیری در دستگاه اطلاعات عربستان، یک گروه امنیتی از ریاض به فلسطین اشغالی رفت تا در دوره های آموزشی جاسوسی و اطلاعاتی تل آویو شرکت کند.

اسرائیلی ها معتقدند که العسیری نقش عمده ای در تحکیم همکاری های اطلاعاتی میان ریاض و تل آویو ایفا کرده است.

پس از برکناری عسیری به دنبال قتل خاشقچی، اسرائیل در مواضع رسمی خود بر ترور روزنامه نگار سعودی تاکید کرد اما در رسانه ها خواستار تساهل با بن سلمان ولیعهد سعودی به عنوان متهم اول این پرونده شد و اعلام کرد: بن سلمان رهبری است که اسرائیل 50 سال منتظر آمدن او بود.

اسرائیلی ها هچنین اعتراف کردند که برکناری بن سلمان خسارت بزرگی برای آنها خواهد بود.

'تسویا گرینفیلد' نویسنده اسرائیلی و عضو سابق کنست در مقاله‌ای نوشت: اسرائیلی‌ ها پنج دهه منتظر بودند یک رهبر عربی بیاید که موافق امضای توافق ‌نامه مهمی با اسرائیل باشد و این رهبر یعنی محمد بن سلمان اکنون وجود دارد.

پیش از این نیز شخصیت‌های مطرح رژیم صهیونیستی از جمله بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم در مناسبت‌های مختلف اعلام کرده‌ بودند که همکاری گسترده اطلاعاتی میان رژیم صهیونیستی با تعدادی از کشورهای بزرگ عربی و اسلامی وجود دارد. وی البته به نام این کشورها اشاره نکرده است.

ناگفته نماند که مقابله با ایران در منطقه، از جمله اهداف مشترک تل آویو و ریاض است که دو طرف را به هم نزدیک کرده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۸۹۶۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان