//
کدخبر: ۱۳۸۲۸۵ //

کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان در سایه قتل خاشقجی آغاز به کار کرد

به رغم امتناع وزیران و مقامات برجسته از مشارکت در کنفرانس اقتصادی عربستان و در سایه ادامه انتقادات و تردیدها نسبت به روایت‌های مقامات سعودی درباره قتل جمال خاشقجی امروز (سه‌شنبه) کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان در ریاض افتتاح شد.

کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان در سایه قتل خاشقجی آغاز به کار کرد
به گزارش فرتاک نیوز،

به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، این کنفرانس با ابتکار عمل صندوق دولتی سعودی بین ۲۳ تا ۲۵ اکتبر جاری با نام "داووس صحرا" در راستای تقلید از مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس آغاز به کار کرده است. از این رویداد سه روزه اقتصادی به عنوان "داووس صحرا" نام برده شده و سازمان دهندگان سعودی آن امیدوارند که فرصتی برای شرکت‌ها به منظور ایجاد رابطه و بستن قراردادهایی در این کشور ایجاد شود.

تلاش می‌شود این کنفرانس عربستان محافظه‌کار را به عنوان نمونه تجاری و سرمایه‌گذاری سودآور نشان دهد. چراکه عربستان وابسته به نفت به دنبال تنوع در منابع اقتصادی خود و ایجاد طرح‌های جدید و قراردادهای میلیارد دلاری است.

اما قتل جمال خاشقجی این روزنامه‌نگار برجسته عربستانی در استانبول بر این اتفاق مهم سایه افکنده است. جمال خاشقجی روز دوم اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد.‌ مقام‌های ترکیه می‌گویند او در این کنسولگری به دست ماموران امنیتی عربستان کشته شده‌است. عربستان نیز بعد از چندین روز انکار نهایتا پذیرفته که خاشقجی "به دست ماموران خودسر" به قتل رسیده است.

آخرین شخصیتی که اعلام کرده در این نشست شرکت نمی‌کند ژان برنارد لیوی رئیس شورای اداره شرکت برق فرانسه " او دی اف" است. پیش از او شرکت زیمنس آلمان اعلام کرده بود در اعتراض به کشته شدن خاشقجی در نشست داووس صحرا در ریاض شرکت نخواهد کرد.

جو  کایزر، رئیس اجرایی این شرکت اعلام کرد: به محض اینکه خبر مرگ خاشقجی را شنیدم به این نتیجه رسیدم که دیگر نمی‌توان مثل همیشه فعالیت‌هایمان را ادامه دهیم. صدها تن از طریق پست الکترونیکی و پایگاه‌های اجتماعی از من خواستند در نشست ریاض شرکت نکنم.

وی بر لزوم اتخاذ موضعی جدی در قبال این مساله تاکید کرد.

همچنین شرکت‌های رسانه‌ای بزرگ مثل بلومبرگ، سی ان ان، فایننشیال تایمز اعلام کردند که در این نشست شرکت نخواهند کرد.

استرالیا و برخی مسؤولان آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی نیز بر عدم حضور خود در این نشست تاکید کردند.

اما از شخصیت‌های شرکت کننده می‌توان به محمد بن راشد، حاکم دوبی و عمران‌خان نخست وزیر پاکستان، اشاره کرد. قرار است رئیس اجرایی شرکت توتال فرانسه و یک هیئت روس نیز در این نشست حضور یابند.

"کنفرانس سرمایه‌گذاری آینده" (داووس صحرا) قرار بود با شرکت ۱۵۰ سخنران برجسته از ۱۴۰ شرکت بین‌المللی برگزار شود. اکثر سخنرانانی که ابتدای برنامه‌ریزی‌ها حضورشان تایید شده بود کماکان در این کنفرانس شرکت خواهند کرد. در این میان نام‌هایی چون عمران خان، نخست وزیر پاکستان و محمود خان معاون مدیر شرکت پپسی به چشم می‌خورند.

با این همه حدود ۴۰ نفر از شرکت کنندگان در میانه اتهامات مطرح علیه دولت عربستان در رابطه با قتل این روزنامه‌نگار سعودی از حضور در این کنفرانس صرف‌نظر کرده‌اند.

اگرچه نام‌های بزرگی از شرکت در این کنفرانس صرف‌نظر کرده‌اند، صدها شرکت دیگر، حتی در غیاب مقام‌های کشور متبوعشان کماکان در این کنفرانس حاضر خواهند شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، هیئت‌های شرکت‌کننده از عمل‌گرایی صحبت می‌کنند و می‌گویند آنچه در آینده عربستان مطرح است موضوع مهمی است و موضوع کشته شدن یک روزنامه‌نگار هرچند شوک‌آور و بزرگ باشد نهایتا حل خواهد شد.

مقامات ارشد سیاسی و تجاری از اروپا، آمریکای شمالی و آسیا در فهرست شرکت کنندگان این کنفرانس قرار دارند.

عربستان سعودی یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های نفت جهان است با این همه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری خارجی در این کشور افت کرده است.

براساس داده‌های سازمان ملل متحد این میزان از ۱۲.۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۲ به ۱.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۸۲۸۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان