//
کدخبر: ۱۳۷۶۸۰ //

"عسیری" و "قحطانی" سپرهای بلای بن سلمان در پرونده خاشقجی

عربستانی‌ها بارها اطلاع داشتن از ربوده شدن جمال خاشقجی را انکار کردند اما این انکار در مقابل طوفانی از اخبار فاش شده دستگاه‌های امنیتی ترکیه که به قتل خاشقجی و قطعه‌قطعه‌شدن جسدش در کنسولگری عربستان در استانبول اشاره دارند، دوام نیاورد.

"عسیری" و "قحطانی" سپرهای بلای بن سلمان در پرونده خاشقجی
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از شبکه الجزیره، زمانی که فشارها از هر سو علیه عربستان برای مجبور کردنش به ارائه توضیحات واضح درخصوص سرنوشت جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی و شک و شبهه‌ها درباره دست داشتن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این پرونده افزایش یافت، جستجو برای یافتن دو متهم فرضی در هرم رهبری عربستان شروع شد تا به ریاض در دادن جواب واضح به افکار عمومی جهان کمک کنند.

جستجو با یافتن دو اسم که ویژگی‌های لازم را داشته و با محمد بن سلمان در ارتباط هستند به پایان رسید. این دو متهم گزینه‌های خوبی برای توجیه داستان ساختگی سعودی‌ها هستند، داستانی که محمد بن سلمان را از دست داشتن در قتل خاشقجی تبرئه می‌کند.

اما چه اوصاف و قرائنی باعث شده احمد عسیری، معاون رئیس اطلاعات کل عربستان و سعود القحطانی، مشاور دفتر سلطنتی دو متهم داستان عربستان درباره خاشقجی باشند؛ داستانی که جامعه بین الملل آن را به طور کامل نپذیرفته است.

مطبوعات آمریکا دو روز قبل از اعتراف رسمی عربستان درباره قتل خاشقجی فاش کرده بودند که ریاض می‌خواهد از عسیری به عنوان "سپر بلا" استفاده کند.

واشنگتن‌پست به نقل از دو مسئول آمریکایی اعلام کرد که عسیری ماه سپتامبر برای ایجاد تیم ویژه‌ای جهت عملیاتی محرمانه نقشه می‌کشید و بارها به محمد بن سلمان پیشنهاد اتخاذ اقداماتی علیه خاشقجی و دیگران داده بود.

نیویورک‌تایمز نیز اعلام کرد که عسیری که سخنگوی ائتلاف عربستان در یمن است به اندازه کافی به ولیعهد نزدیک است و قدرت و اختیار لازم را برای دادن دستور به افسران پایین رتبه برای انجام مأموریت را دارد.

این روزنامه به نقل از منابعی اعلام کرده بود که احتمالا عربستان اینگونه مرگ خاشقجی را توجیه خواهد کرد که عسیری دستور شفاهی از سوی ولیعهد برای بازداشت خاشقجی دریافت کرده اما دستور را درست نفهمیده یا از حد لازم تجاوز کرده و خاشقجی را کشته است.

نیویورک تایمز نوشته بود: محمد بن سلمان کسی است که عسیری را در سال 2017 به پست نایب رئیس سازمان اطلاعات رساند و عربستانی‌ها احتمالا می‌گویند او خواسته با عملیات قتل خاشقجی توانایی خود را ثابت کند.

این روزنامه نوشت: پست عسیری باعث می‌شود رهبری عملیات قتل خاشقجی از سوی وی معقول به نظر برسد چراکه افسران عربستانی احتمالا اطمینان دارند که او به نیابت از ولیعهد می‌تواند دستور بدهد.

اما سعود القحطانی که تا قبل از اعتراف عربستان مشاور دفتر سلطنتی بود ویژگی‌های لازم را دارد تا به یک متهم نمونه در پرونده خاشقجی تبدیل شود.

واشنگتن‌پست نوشت که خاشقجی طی ماه‌های گذشته به دوستانش خبر داده مکالماتی را دریافت کرده است که هدف آن کشاندن وی به عربستان برای روبرو شدن با سرنوشتی مبهم است.

کسی که این گفتگوهای تلفنی را راه انداخته بود کسی نبود جز سعود القحطانی. وی از خاشقجی خواسته بود به تبعید اختیاری‌اش در آمریکا پایان داده و به کشورش بازگردد. قحطانی، خاشقجی را به بازگشت امن و حتی امکان دستیابی به یک پست وعده داده بود. خاشقجی به دوستانش خبر داده بود که به این پیشنهاد و کسی که آن را ارائه کرده اعتماد ندارد.

روزنامه مذکور نوشت: قحطانی 40 ساله احتمالا یک شخصیت ناشناخته در غرب است اما در منطقه بانفوذترین مسئول عربستانی محسوب می‌شود.

خاشقجی قبل از کشته شدنش در مصاحبه با مجله نیوزویک آمریکا، قحطانی و ترکی آل شیخ را که او هم مشاور دفتر سلطنتی است قلدر و زورگو خوانده بود. وی گفته بود: مردم از آن‌ها می‌ترسند. اگر با آن‌ها بحثی کنید قطعا به زندان می‌افتید و این اتفاق بارها افتاده است.

وی گفت که قحطانی کنترل تمامی فعالیت‌های وابسته به دولت را در دست دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۷۶۸۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان