//
کدخبر: ۱۳۷۶۶۰ //

۱۰ دلیل برای اثبات دخالت بن سلمان در قتل خاشقچی

پذیرش قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار ناراضی عربستانی از سوی ریاض و اجرای سناریوی قربانی سازی برای در امان ماندن عوامل اصلی این اقدام، نتوانسته افکار عمومی را قانع کند که 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی در این جنایت دخالت نداشته است.

10 دلیل برای اثبات دخالت بن سلمان در قتل خاشقچی
به گزارش فرتاک نیوز،

خاشقچی روزنامه نگار ناراضی عربستانی دوم اکتبر (10 مهر) پس از مراجعه به کنسولگری این کشور در استانبول ناپدید شد. رژیم سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی بامداد دیروز (شنبه ) تایید کرد که او در کنسولگری به قتل رسیده است.

دادستانی عمومی عربستان نیز اعلام کرد که تحقیقات اولیه مرگ خاشقچی در پی مشاجره لفظی را تأیید می کند.

وی افزود: تحقیقات در خصوص مرگ خاشقچی همچنان ادامه دارد و در این خصوص تا کنون 18 شهروند عربستان بازداشت شده اند.

این نهاد قضایی مدعی شد که قرار است افراد دخیل در کشته شدن خاشقچی را به دادگاه معرفی کند.

ناظران امور منطقه، فعالان رسانه ای و کاربران شبکه های اجتماعی با بر شمردن استدلال های متعدد، بن سلمان ولیعهد سعودی را متهم به دست داشتن در قتل خاشقچی می کنند و معتقدند که نام بردن از افراد دیگر به عنوان قربانی این جنایت، تنها با هدف مبرا کردن ولیعهد از اتهام قتل است:

1- بحران ربوده شدن خاشقچی زمانی آغاز شد که طی برنامه ریزی قبلی ، کنسولگری عربستان در آمریکا این روزنامه نگار را برای انجام کارش به کنسولگری این کشور در استانبول ارجاع داد.

گفته می شود سازمان امنیت آمریکا مکالماتی را شنود کرده که در آن 'سعود القحطانی' وزیر دربار پادشاهی و از مقربین بن سلمان که از سوی پادشاه برکنار شده از 'خالد بن سلمان ' فرزند پادشاه و سفیر سعودی ها در واشنگتن می خواهد درخواست خاشقچی برای ثبت ازدواجش را به کنسولگری این کشور در استانبول ارجاع دهد.

پیش بینی القحطانی این بود که با یک سناریوی از پیش تعیین شده ناپدید شدن خاشقچی را به گردن دولت ترکیه خواهند انداخت و از این طریق ضرب شستی به دولت آنکارا و شخص 'رجب طیب اردوغان' رییس جمهوری این کشور به دلیل حمایت های بی دریغ او از قطر نشان خواهند داد و به این ترتیب ضمن انتقام گرفتن از اردوغان، یکی از جدی ترین مخالفان بن سلمان هم حذف خواهد شد.

به دلیل همین هماهنگی بود که ساعاتی قبل از مراجعه خاشقچی به کنسولگری ، 15 نفر از ماموران امنیتی سعودی با دو فروند هواپیما به استانبول سفر کردند. دوربین های امنیتی مختلف رفت و آمد آنها به ساختمان کنسولگری ، محل زندگی کنسول و سپس خروج از ترکیه را به ثبت رسانده اند.

بنابر این با توجه به نزدیکی القحطانی و خالد بن سلمان به ولیعهد غیر ممکن است این اقدام بدون هماهنگی او انجام گرفته باشد.

2- بعد از پذیرش قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان، ملک سلمان شاه سعودی در احکامی جداگانه القحطانی مشاور دیوان پادشاهی و از نزدیکان بن سلمان ولیعهد، 'احمد العسیری' معاون دستگاه اطلاعات عمومی و سخنگوی پیشین (به اصطلاح) ائتلاف سعودی، سرتیپ 'محمد مریح' معاون اطلاعاتی، سرتیپ 'عبدالله بن خلیفه الشایع' معاون امور انسانی و سرتیپ 'رشاد المحمادی' مدیر اداره اطلاعات عمومی و حفاظت در دستگاه اطلاعات عمومی عربستان را برکنار کرد.

کمی توجه به این اسامی و پست هایی که در اختیار داشته اند، نشان می دهد که این فرد یا افراد باید بالاترین هماهنگی را با ولیعهد عربستان برای انجام امور داشته باشند و هرگز و در هیچ زمانی نمی توان تصور کرد که این افراد بدون اجازه بن سلمان اقدام به ربودن و به قتل رساندن یک روزنامه نگار ناراضی کنند.

به عنوان مثال ژنرال العسیری که زمانی سخنگوی ائتلاف خود خوانده در جنگ ظالمانه علیه مردم یمن بود، به دلیل نزدیکی با بن سلمان به عنوان وزیر دفاع توانست تا معاونت دستگاه اطلاعات عمومی کشور ترقی کند. گفته می شود العسیری حتی بیانیه های مطبوعاتی خود درباره جنگ یمن را هم به اطلاع بن سلمان می رساند . اکنون فردی با این ویژگی چگونه ممکن است بدون کسب نظر فرمانده خود، دست به جنایت بزند.

3- دو فروند هواپیما که 15 مامور سعودی را در روز جنایت به استانبول ترکیه انتقال داده، در مالکیت بن سلمان قرار دارد . بررسی های به عمل آمده نشان می دهد که او در برخی سفرهای خود به ویژه در داخل کشور از این هواپیماها استفاده کرده است.

4- ربوده شدن، شکنجه و قتل در داخل کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه انجام شده است . چنانکه وزیر دادگستری عربستان می گوید ساختمان کنسولگری جزیی از خاک کشورش محسوب می شود. بنابر این چگونه می توان پذیرفت اقدامی در داخل خاک عربستان روی بدهد و دستکم وزیر امور خارجه یا ولیعهد این کشور از آن بی اطلاع باشند.

مکالمات ضبط شده در داخل کنسولگری نشان می دهد، کنسول سعودی زمانی که از قاتل یا قاتلان می خواهد خاشقچی را درون اتاق او نکشند، با پاسخ 'صدایت را ببر' مواجه می شود. کدام مقامی می تواند کنسول یک کشور که نماینده سیاسی آن کشور محسوب می شود را با ادبیاتی اینچنینی خطاب کند، مگر اینکه پشتیبان او فرد با نفوذی مانند بن سلمان باشد.

5- القحطانی از یاران نزدیک بن سلمان بارها تلاش کرده بود تا خاشقچی را راضی کند تا به عربستان بازگردد. آیا ممکن است تلاش های او برای بازگرداندن این روزنامه نگار ناراضی بدون دستور ولیعهد باشد.

القحطانی در یک سال و نیم گذشته یکی از مورد وثوق ترین افراد بن سلمان بوده است . او بود که برای اولین بار پرده از طرحی برداشت که بر اساس آن دولت ریاض قصد دارد با حفر کانال در تنها مرز زمینی قطر ، این کشور را به جزیره تبدیل کند.

وی تنها فردی است که خارج از سازمان امنیت عربستان از سمت خود برکنار شده است . همانطور که پیشتر هم اشاره شد، دستگاههای اطلاعاتی آمریکا مکالماتی از او با خاشقچی ضبط کرده اند که طی آن تلاش داشته او را به هر طریقی به کشور بازگرداند.

6- روزنامه 'واشنگتن پست' پیشتر گزارش داده بود، دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا گفت ‌و گوهای مقام‌های سعودی درباره طرحی برای دستگیری خاشقچی را شنود کرده‌اند .

طبق این گزارش، نتیجه این شنودها نشان می‌دهد بن سلمان ولیعهد سعودی دستور عملیاتی را صادر کرده که هدف آن طعمه گذاشتن برای کشاندن خاشقچی به عربستان از منزلش در ایالت ویرجینای آمریکا و دستگیری او بوده است.

واشنگتن‌پست نوشته که این موضوع که مقام‌های آمریکایی آن را مطرح کرده‌اند، گواه دیگری است که نقش مقام‌های بلندپایه رژیم سعودی را در ناپدید شدن روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، بعد از ورود به کنسولگری این کشور در استانبول نشان می‌دهد.

چند نفر از دوستان خاشقچی به واشنگتن‌پست گفته‌اند، در چهار ماه گذشته مقام‌های ارشد نزدیک به بن سلمان با خاشقچی تماس گرفته‌ و به او پیشنهاد داده‌اند در صورت بازگشت به کشورش تحت حفاظت قرار خواهد گرفت و شغل رده بالایی در حکومت به او پیشنهاد می‌شود.

خاشقچی به این پیشنهادها مظنون بود. او به یکی از دوستانش گفت که حکومت سعودی هیچ‌گاه به قولش برای صدمه نزدن به او عمل نخواهد کرد.

'خالد صفوری' فعال سیاسی عرب - آمریکایی می‌گوید که خاشقچی در ماه می بلافاصله بعد از گفت‌وگوی تلفنی با القحطانی مشاور دستگاه سلطنتی، گفته است: من ذره‌ای به آنها اعتماد ندارم.

7- پنهان کاری رژیم سعودی یکی از دلایل مهم دیگری است که نشان می دهد، بن سلمان در این پرونده دخالت داشته است . سعودی ها در ابتدا مدعی بودند که خاشقچی بعد از اتمام کار، ساختمان کنسولگری را ترک کرده و تلاش داشتند ناپدید شدن وی را به ترکیه نسبت دهند. روزنامه 'عکاظ' در این زمینه با تهیه گزارش مفصلی از وضعیت امنیتی شهرهای آنکارا و استانبول تلاش وسیعی به عمل آورد تا ناپدید شدن خاشقچی را به شرایط امنیتی ترکیه نسبت دهد که البته موفق نشد.

8- کاربران فضای مجازی از بازگشت فوری خالد بن سلمان سفیر عربستان در واشنگتن همراه با ناپدید شدن 'عادل الجبیر' وزیر خارجه و القحطانی وزیر مشاور دربار پادشاهی به عنوان یکی دیگر از دلایل دست داشتن بن سلمان در ماجرای قتل خاشقچی نام می برند.

الجبیر که به هر مناسبت و تنشی که کشورش در منطقه و جهان ایجاد می کرد ، اولین مقام سعودی بود که با اظهار نظر و صدور بیانیه های مطبوعاتی وارد موضوع می شد، از روز اول که کشورش وارد یک تنش جدی دیپلماتیک ناشی از ربوده شدن یک روزنامه نگار سرشناس شد ، خاموش مانده است .

کاربران فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با بیان اینکه بر اساس پروتکل های سیاسی بین المللی ، وزارت خارجه هر کشوری در قبال حوادث و اتفاقاتی که برای سفارتخانه ها یا کنسولگری های آن کشور در سایر دولت ها روی می دهد ، صلاحیت و مسئولیت دارد ، از بیان حتی یک کلمه از سوی الجبیر از ماجرای ربوده شدن خاشقچی ابراز تعجب کردند .

در تمام این مدت ، رسانه ها تنها الجبیر را سه شنبه گذشته هنگام استقبال از ' مایک پمپئو ' وزیر خارجه آمریکا دیدند. علاوه بر او القحطانی هم به شکل مرموزی از آغاز این ماجرا در ملا عام ظاهر نشد.

'مجتهد' فعال سیاسی سعودی پیش از برکناری القحطانی، فاش کرده بود که وی از 9 اکتبر (17 مهر) در دفترش حاضر نشده و در توئیتر حضور ندارد و فرد دیگری به جای وی در این شبکه اجتماعی مطلب می گذارد.

وی اعلام کرده بود: هنوز نقش واقعی القحطانی مشخص نیست، اما آنچه تایید شده، وی کینه شدیدی نسبت به خاشقچی داشت و دو تن از قاتلان این روزنامه نگار از افراد نزدیک به وی هستند.

9- وقت کشی و عدم اجازه به پلیس ترکیه برای ورود به ساختمان کنسولگری و انجام تحقیقات گسترده پلیسی ، از دیگر شگردهای رژیم سعودی برای پاک کردن آثار جرم و مبری کردن خود از اتهام انتسابی بود.

گفته می شود، رژیم سعودی ابتدا قصد داشت با اصرار بر کتمان موضوع ، اساسا حاضر به پذیرش مرگ خاشقچی نشود تا آثار و تبعات آن گریبانگیر ترکیه شود و به همین دلیل تا توانست اقدام به پاک کردن آثار جرم در ساختمان کنسولگری و محل اقامت کنسول خود در استانبول کرد.

اگر چنانچه افراد خودسر اقدام به ربودن و قتل خاشقچی کرده بودند، دلیل این همه پنهان کاری و طول دادن موافقت با انجام تحقیقات مشترک با پلیس ترکیه بی منطق به نظر می رسد.

10 – سابقه بن سلمان در دستگیری ، ربودن و شکنجه افراد مختلف هم یکی از مهم ترین دلایلی است که دست داشتن وی در پرونده قتل خاشقچی را هم اثبات می کند.

اگر ماجرای ربوده شدن 'سعد الحریری' نخست وزیر لبنان در نوامبر سال 2017 را به حساب نیاوریم، براساس گزارش های تائید شده، حداقل سه تن از شاهزادگان سعودی که در اروپا زندگی می‌کردند، طی چند سال گذشته بنا به دستور مستقیم بن سلمان ناپدید شده‌اند.

همه این شاهزادگان از منتقدان دولت عربستان بوده‌اند که در اروپا ربوده شده و به این کشور منتقل شده‌اند. از سرنوشت این افراد تا کنون خبری منتشر نشده است.

اکنون دهها نفر از کسانی که خواسته های مدنی یا صنفی خود را به ساده ترین و مسالمت آمیز ترین روش بیان کرده اند، با اتهام ارتباط با بیگانه ، تروریسم و مزدوری به راهروهای تنگ و تاریک زندان ها کشانده شده اند و به بی رحمانه ترین روش تحت شکنجه و گرفتن اعتراف های اجباری قرار گرفته اند.

روحانیون مشهوری چون 'سلمان و خالد العوده'، 'عوض القرنی'، 'محمد البراک' و فعالان مدنی زن همچون 'سمر بدوی' (برنده جایزه بین‌المللی زن شجاع سال 2012 آمریکا )، 'اسراء الغمغام'، 'لجین الهذلول'، 'عزیزه الیوسف' و 'ایمان النفجان' اکنون در زندان به سر می برند و بر اساس گزارش رسانه های غربی وضعیت مناسبی در زندان ندارند و شماری از آنها در حالی با بیماری دست و پنجه نرم می کنند که حکومت قائل به مداوای آنها نیست و در مقابل برای اعتراف به جرایمی که مرتکب نشده اند و دست کشیدن از مخالفت با رژیم، شکنجه می شوند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۷۶۶۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان