//
کدخبر: ۱۳۲۷۰۷ //

دلار سقوط کرد، طلا ارزان شد

روز گذشته بازار ارز وضعیت پرتلاطمی را پشت سر گذاشت و روند کاهشی نرخ دلار موجب شد تا مردم دلارهای خانگی را روانه بازار کنند.

 دلار سقوط کرد، طلا ارزان شد
به گزارش فرتاک نیوز،

 روز گذشته بازار ارز وضعیت پرتلاطمی را پشت سر گذاشت و روند کاهشی نرخ دلار موجب شد تا مردم دلارهای خانگی را روانه بازار کنند. همین مسئله باعث شده بود تا از یک سو عده ای برای جلوگیری از ضرر بیشتر از ساعات اولیه صبح مقابل صرافی صف کشیده و منتظر فروش دلارهای خود با بالاترین نرخ روز باشند. اما از سوی دیگر برخی نیز دلارهای خود را به بازار آوردند تا با ارائه آن، اندکی در روند کاهشی نرخ ارز سهیم شوند. این همدلی البته سبب شد تا نرخ ارز از یک سو و مقاومت دلالان نیز از سوی دیگر شکسته شده و نرخ ارز از 15 هزار تومان در ساعات اولیه صبح به مرز 8 هزار تومان در ساعات پایانی روز برسد.

نکته جالب توجه اما اینجا بود که جمعی دیگر از مردم نیز همچون سایر مواقع فقط برای مشاهده وضعیت بازار به مرکز شهر آمدند و نه قصد خرید دلار داشتند و نه فروش آن را. همین مسئله نیز باعث شد تا ترافیک سنگینی در مرکز پایتخت ایجاد شده و مسیر چهارراه استانبول تا میدان فردوسی مملو از جمعیت شود.

عواملی که موجب کاهش نرخ ارز شد

کاهش نرخ ارز موجب شد تا تحلیل های مختلفی در خصوص عوامل این رویداد مطرح شود. طی روزهای گذشته نیز عوامل مختلفی دست در دست هم دادند تا نرخ ارز به یکباره از آنچه که در طول هفته ها و ماه های

گذشته دچارش شده بود، به یکباره سقوط کند و همچنین قیمت طلا به تبع آن سقوط کرد.

در اولین گام برخی رسانه های دولتی بودند که اظهارات حسن روحانی در نیویورک را مهم ترین عامل کاهش قیمت دلار عنوان کردند. گروهی دیگر از حامیان دولت نیز روانه کردن 30 هزار دلار اسکناس توسط بانک مرکزی به بازار و صرافی ها را عامل اصلی مدیریت بحران ارز دانستند.

در مقابل اما جمع قابل توجهی از کاربران فضای مجازی شلیک موشک های سپاه به مقر تروریست ها را یکی از عوامل اصلی کاهش نرخ ارز دانستند. گروهی نیز در شبکه های اجتماعی نوشتند که پایان سفرهای تابستانی موجب شده تا نرخ ارز روند نزولی به خود بگیرد.

اما یکی از اصلی ترین عواملی که موجب شد تا بازار دلار روند نزولی به خود بگیرد، همدلی مردم در فروش دلارهای خانگی و فعالیت در شبکه های اجتماعی بود. جایی که با به راه افتادن هشتگ #سقوط_دلار حمایتی مردمی در زمینه کاهش نرخ دلار و ایجاد ثبات در بازار ارز به راه افتاد.

آخرین وضعیت نرخ دلار در شهرهای مختلف

روز گذشته مسئله ای که مورد توجه خریداران و فروشندگان بازار ارز قرار گرفت، تفاوت قیمت ایجاد شده در نرخ دلار میان تهران و سایر شهرهای کشور بود. مسئله ای که باعث شده بود تا نظر دلالان پایتخت نشین را نیز به خود جلب کرده و نرخ ارز متفاوتی را میان تهران و سایر شهرها مشاهده کنند.

در اصفهان به دنبال ایجاد موج کاهش قیمت ارز بازار ارز اصفهان با تمرکز در خیابان سپه شاهد انبوه جمعیتی بود که برای فروش ارز به ویژه دلار راهی این خیابان شده بودند. خیابان سپه که در روزهای گذشته محل جولان دلالان ارز تبدیل شده بود روز گذشته برای فروش دلار به کمترین نرخ، به تلاطم افتاده بود. مردمی که با دلارهای خریداری شده در زمان اوج افزایش قیمت ها دیروز به این خیابان پا گذاشته اند حالا حاضر بودند ارزهای خود را با قیمت ۱۰ هزار تومان نیز به فروش برسانند.

در تبریز نیز ساعت ۱۲ ظهر روز گذشته دلار  بین ۹۳۰۰ تومان و ۹۱۰۰ تومان خرید و فروش شد. البته فروش دلار وجود داشت ولی خبری از خرید نبود چراکه گویا صرافی ها و دلالان نیز متوجه شده اند که سقوط دلار در روزهای آتی همچنان ادامه  دارد. دلالان در بازار روز گذشته فقط در حال شایعه پراکنی برای افزایش قیمت دلار و یورو بودند و خریدی انجام نمی دادند.

جالب اینکه آنها به صورت هماهنگ در بازار این شایعه را راه انداختند که چند روز بعد بازهم قیمت دلار افزایش می یابد تا بدین روش از کاهش قیمت و فروش دلارهای خانگی خودداری کنند.

مشهدی ها نیز از قافله عقب نماندند و از صبح سه شنبه نیز حضور دلالان ارز در خیابان امام خمینی(ره) مشهد که محل داد وستد غیر رسمی دلار است پررنگ تر شده و بسیاری در حال فروش دلارهای خود بودند. قیمت خرید ارز در مشهد توسط دلالان تا ساعت ۱۰ صبح سه شنبه ۱۲ هزار تومان بود و البته این قیمت بازهم کاهش یافته و در مرز ۱۰ هزار تومان تثبیت شد.

رقابت دولتی ها برای مصادره کاهش قیمت دلار

آذری جهرمی وزیر ارتباطات در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: آیا در تیتر فردای روزنامه‌ها و طرح دیدگاههای صاحبنظران، به نقش شبکه‌های اجتماعی در همدلی ملی وسقوط دلار  پرداخته خواهد شد؟ شاید این تجربه خوبی بود که نشان دهد برخی ایرادات مطروحه، ناشی از عدم وجود سیاست صحیح در نحوه استفاده از رسانه‌های نوین است نه نفس توسعه شبکه‌های اجتماعی.

واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور نیز دو سه روز پیش و در همان ساعت های ابتدایی روند کاهشی نرخ دلار تریبون به دست شد و از روند کاهشی نرخ دلار خبر داد. یحیی آل اسحاق طی مصاحبه ای درباره تحولات بازار ارز گفت: دولت باید اوضاع را مدیریت و نرخ ارز را تثبیت کند. وی افزود: فکر می کنم نرخ ارز از 7هزار تومان نباید بیشتر باشد.کسانی که زندگی خود را وارد بازار ارز و طلا کردند خسارت دیدند.

آخرین خبر ها حاکی است:قیمت خرید ارز در تهران به زیر 8هزار تومان رسید. همه فروشنده هستند به ندرت کسی خریدار است. پیش‌بینی می شود قیمت ارز از این ها هم پایین تر بیاید. خبر ها از مشهد، اهواز  تبریز، اصفهان ،زنجان ،یزد و... حکایت از سقوط آزاد قیمت طلا و ارز دارد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: افکارنیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۳۲۷۰۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان