//
کدخبر: ۱۲۹۲۵۴ //

روسیه از اجرای صلح دیتون در بوسنی حمایت می کند

سرگئی لاوروف وزیرخارجه روسیه در نشست با اعضای شورای ریاست جمهوری و وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین در سارایوو گفت که مسکو از اجرای مداوم توافقنامه صلح دیتون حمایت می کند.

روسیه از اجرای صلح دیتون در بوسنی حمایت می کند
به گزارش فرتاک نیوز،

لاوروف امروز پس از نشست با ایگور تسرناداک وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین افزود:مسکو از توافق نامه صلح دیتون حمایت کرده و به یکپارچگی بوسنی و هرزگوین که کشوری با دو هویت سیاسی و سه قومیت است، احترام می گدارد.

لاوروف همچنین با یادآوری اینکه فدراسیون روسیه علاقمند به بهبود همکاری با بوسنی و هرزگوین و تمامی منطقه است،ادامه داد: به تازگی رشد مداوم تبادل کالا در حال افزایش و بخصوص اکنون که مشکلات در صادرات میوه و سبزیجات از بوسنی و هرزگوین به فدراسیون روسیه برطرف شده است.

وی همچنین به چهلمین سال همکاری گازی روسیه با منطقه بالکان اشاره کرد و گفت :صادرات گاز از فدراسیون روسیه برای این منطقه به طور مداوم ادامه دارد.

وزیر امور خارجه روسیه یادآورشد که فعالیت کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی و توافق های انجام شده برای لغو مالیات مضاعف و بهبود همکاری های علمی و فرهنگی با بوسنی و هرزگوین نشانگر سطح مناسبت دو کشور است.

تسرناداک وزیر خارجه بوسنی و هرزگوین نیز در این دیدار گفت که موضع سارایوو در صحنه بین المللی تغییر نخواهد کرد و ما از تحریم اتحادیه اروپا علیه مسکو تبعیت نمی کنیم.

لاوروف پس از پایان دیدار با مقام های بوسنی و هرزگوین برای دیدار و گفت و گو با مقام های جمهوری صربسکا در بوسنی و هرزگوین وارد بانیالوکا مرکز صربسکا شد.

بوسنی و هرزگوین در اول مارس 1992 از یوگسلاوی سابق اعلام استقلال کرد و در همین سال به عنوان کشوری مستقل از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شد.

این کشور پس از جنگ های داخلی میان سه گروه نژادی بوسنیایی، صرب و کروات که سر انجام با دخالت سازمان ملل و استقرار نیروهای حافظ صلح پایان یافت، بر اساس پیمان صلح دیتون در سال 1995 میلادی به دو هویت سیاسی به نام جمهوری صرب ها و یک بخش مسلمان و کروات نشین به نام فدراسیون بوسنی و هرزگوین با 10 استان دست یافت.

اکنون سه رئیس جمهوری به صورت نوبتی، بوسنی و هرزگوین را اداره می کنند که این در نوع خود منحصر بفرد است.

صرب های بوسنی و هرزگوین که بیش از یک میلیون نفر از جمعیت بوسنی هرزگوین را تشکیل می دهند در چارچوب جمهوری صرب ها در این کشور در بیشتر زمینه ها، سیاستی مستقل دارند و با صربستان در تمامی حوزه ها بخصوص همکاری های اقتصادی و تجاری رابطه بسیار نزدیکی دارند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۹۲۵۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان