//
کدخبر: ۱۲۰۳۹۷ //
وزیر خارجه لبنان:

روسیه به دنبال حل مناقشه در خاورمیانه است

- وزیر خارجه لبنان اعلام کرد که این کشور از موضع روسیه در بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان استقبال و قدردانی می کند و معتقد است رویکرد اصولی مسکو حل مسائل منطقه است.

روسیه به دنبال حل مناقشه در خاورمیانه است
به گزارش فرتاک نیوز،

 «جبران باسیل» در نشست خبری پس از دیدار با همتای روس خود با بیان این مطلب افزود: مساله پناهجویان سوری باعث متشنج شدن اوضاع می شود و لبنان از بازگشت پناهندگان سوریه به کشور خود استقبال می کند.

وی با بیان اینکه مبارزه با تروریسم از جمله اولویت های دولت لبنان است، تصریح کرد: ما تمایل داریم تا طرح روسیه برای بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان با موفقیت اجرا شود از این رو آماده همکاری با مسکو هستیم.

پرونده بازگشت آوارگان سوری مهمترین موضوع گفت و گوهای امروز جبران باسیل با سرگئی لاوروف در مسکو بود چرا که کرملین حدود یک ماه پیش (پس از دیدار ترامپ و پوتین در هلسینکی فنلاند) طرحی را برای بازگشت حدود هفت میلیون آواره سوری به کشورشان تهیه کرد که از لبنان آغاز شده است، کشوری که مدعی است پذیرای یک و نیم میلیون آواره سوری شده است.

براساس طرح گام به گام مسکو، قرار است در مرحله نخست 890 هزار آواره سوری از لبنان به سوریه بازگردند.

لبنان که به دنبال خروج هرچه زودتر پناهجویان سوری از این کشور است، اخیرا بر سر کند شدن روند بازگشت پناهندگان سوری به کشورشان با کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل اختلاف پیدا کرده است.

کمیساریای عالی پناهجویان معتقد است که هنوز زیر ساخت های کافی برای بازگشت پناهجویان به کشورشان فراهم نیست.

لبنان که مساحت کوچکی دارد، از سال ها پیش از این میزبان بیش از پانصد هزار پناهجوی فلسطینی است.

اضافه شدن آوارگان سوری به فلسطینیان، باعث شد لبنان به اندازه دستکم 40 درصد از جمعیت خود پذیرای آوارگان و پناهجویان باشد.

حضور این تعداد بالا در سال های اخیر مشکلات امنیتی، اقتصادی و اجتماعی گسترده ای را برای لبنانی ها بوجود آورده است.

بر این اساس بویژه طی یک سال اخیر، مقام های لبنانی بارها خواستار کمک جامعه جهانی برای فراهم آوردن شرایط جهت بازگشت آوارگان شده اند.

بسیاری از طوایف لبنانی نگرانند با ادامه حضور آوارگان در کشورشان و مشمول مرور زمان شدن این وضعیت، بازگشت آنها عملا منتفی شود و این مساله تاثیر گسترده ای در تغییر ترکیب جمعیتی لبنان داشته باشد.

بازگشت پناهجویان سوری به کشورشان از سوی دیگر نشانگر پایان یافتن جنگ هشت ساله در سوریه، پیروزی برای دولت قانونی این کشور و متحدان آن همچون روسیه و ایران به حساب می آید و باعث می شود تا روند عمران و آبادانی این کشور شتاب بیشتری بگیرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۰۳۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان