//
کدخبر: ۷۰۵۷۵ //

مروری بر مواضع برجامی روس ها در یک هفته اخیر/تلاش روسیه بر اجرای برجام

مقام های روس و کارشناسان این کشور در یک هفته اخیر بویژه از زمان اظهارات ضدبرجامی ترامپ، مواضع کشور خود در قبال این توافق بین المللی را اعلام کرده و خواهان پایبندی کشورها به آن شدند.

 مروری بر مواضع برجامی روس ها در یک هفته اخیر/تلاش روسیه بر اجرای برجام
به گزارش فرتاک نیوز،

 سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دوشنبه گذشته در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو در جمع بندی نتایج سیاست خارجی روسیه در سال 2017 بر تلاش این کشور برای اجرای برجام در سال میلادی جدید تاکید کرد.

 

وی ادامه داد: برجام یکی از مهمترین دستاوردهای جامعه جهانی برای تثبیت اوضاع منطقه خاورمیانه و جلوگیری از بی اعتبار شدن نظام منع انتشار تسلیحات کشتار جمعی است.

 

لاوروف گفت: بارها با همراهی شرکت کنندگان چینی و اروپایی این توافق بین المللی، حماقت چنین گامی و غیرقابل پیش بینی بودن آن (لغو برجام) را به اطلاع مقام های آمریکایی رساندیم.

 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: به تلاش های خود ادامه می دهیم تا آمریکا واقعیت را بپذیرد و قبول کند ایران به تمام تعهدات خود در چارچوب برجام عمل می کند.

 

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: آمریکا تلاش می کند مفاد برجام را تغییر داده و در آن مواردی را بگنجاند که ایران به هیچ وجه نمی پذیرد؛ ما از این تغییرات حمایت نمی کنیم.

 

وی ادامه داد: دسترسی به هر مرکزی در ایران با اولین درخواست ،همانند انصراف همیشگی تهران از حقوق خود که در چارچوب پیمان ان.پی.تی و اساسنامه آژانس بین المللی انرژی اتمی برخوردار است، خارج از توافق های برجام محسوب می شود.

 

وی اظهار داشت: آمریکا می خواهد که ایران طراحی موشک های بالستیکی خود را متوقف کند، در حالی که این موضوع در دستور کار مذاکرات قرار نداشته است.

 

لاوروف گفت: امیدوارم شرکای اروپایی که آمریکا برای جلب موافقت آنها تلاش خواهد کرد به مفاد برجام که مورد تایید شورای امنیت قرار گرفته است، پایبند بمانند. جای ناراحتی است که آمریکا یک بار دیگر طوری رفتار می کند که قابلیت این کشور برای توافق زیر سوال برود.

 

لاوروف چهارشنبه گذشته نیز در دیدار وزیر امور خارجه ایران در مسکو با بیان اینکه تحقق و اجرای مفاد برجام بسیار مهم است، اظهار داشت: مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هم پایبندی ایران به مفاد برجام را تایید کرده است.

 

به گزارش استپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه ظهر دیروز در بیانیه ای نوشت: در مورد دستاوردهای مثبت در مورد مسائل مهمی همچون اجرای توافقنامه حل و فصل وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران (برجام) باید با دقت رفتار کرد.

 

**پسکوف: ما به حفظ برجام پایبند هستیم

دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین مقام عالیرتبه دیگر روس بود که جمعه گذشته همزمان با اعلام تصمیم ترامپ درباره برجام، بر مواضع مسکو در این زمینه تاکید و اعلام کرد که روسیه به حفظ برجام درباره برنامه هسته ای ایران پایبند است.

 

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه نیز در نخستین واکنش روسها به اظهارات دونالد ترامپ در خصوص برجام اعلام کرد که مسکو اظهارات رئیس جمهوری آمریکا را منفی می داند.

 

مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه گفت: تصمیم برای تمدید تعلیق تحریم های هسته ای در مورد ایران در یک دوره معین، چیزی بیش از یک اقدام ظاهری نیست و نباید این اقدام بیش از حد واقعی ارزیابی شود.

 

وی هشدار داد: خروج احتمالی آمریکا از برجام به تمام سیستم توافق های بین المللی و نظام منع انتشار سلاح های هسته ای در جهان ضربه می زند.

 

** کاساچوف: آمریکا حق نقض برجام را ندارد

کنستانتین کاساچوف رئیس کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) نیز شنبه با انتقاد از مواضع ضدبرجامی ترامپ گفت که آمریکا با توجه به قوانین داخلی خود و اختلافات سیاسی حق ندارد که برجام را نقض کند.

 

وی افزود: در تمامی کتاب های آموزش حقوق بین الملل، بر لزوم اجرای تعهدات بین المللی به عنوان یک اصل اساسی تاکید شده است.

 

**پوشکوف: هر گونه تغییر ریسک لغو توافق را به همراه خواهد داشت

«الکسی پوشکوف» رئیس کمیسیون سیاست گذاری اطلاعاتی سنای روسیه هم یکشنبه گذشته گفت: اختلاف به وجود آمده میان آمریکا و اتحادیه اروپا در باره توافق هسته ای ایران ممکن است ماهیت بحرانی پیدا کند.

 

وی در حساب توییتری خود افزود: ترامپ می خواهد برجام را اصلاح کند اما هر گونه تغییر ریسک لغو این توافق را به همراه دارد.

 

**خلوپکوف: هدف آمریکا فشار بر ایران است

آنتون خلوپکوف رئیس مرکز امنیت و انرژی روسیه و از کارشناسان برجسته هسته ای سیاسی این کشور نیز اعلام کرد: هدف اصلی دولت ترامپ تغییر مفاد برجام نیست بلکه می خواهد بر ایران در تمام جهات فشار وارد آورد.

 

وی درباره امکان بازبینی برجام گفت: برخی مقام های آمریکایی امیدوارند که با فشاری که از طرف این کشور بر ایران وارد می شود، موازنه شکننده ای که در حمایت از برجام وجود دارد، از بین برود.

 

رئیس مرکز امنیت و انرژی روسیه گفت: کره شمالی به دقت وضعیت پیرامون برجام را زیر نظر دارد، اگر این توافق بین المللی فسخ شود پیام صریح به پیونگ یانگ خواهد داد که توافق با آمریکا ناممکن است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۷۰۵۷۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان