//
کدخبر: ۶۴۶۲۱ //

دروغ پردازی روزنامه صهیونیستی درباره درخواست پارلمان اروپا از ایران برای توقف برنامه موشک بالستیک

در حالی که پارلمان اروپا در قطعنامه ای بر ضرورت اجرای برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت تاکید کرد ، روزنامه صهیونستی جروزالم پست در گزارشی جهت دار و تحریف آمیز مدعی شد که پارلمان اروپا از ایران خواسته برنامه موشکی بالستیک خود را متوقف کند.

 دروغ پردازی روزنامه صهیونیستی درباره درخواست پارلمان اروپا از ایران برای توقف برنامه موشک بالستیک
به گزارش فرتاک نیوز،

پارلمان اروپا در قطعنامه مربوط به گزارش سالانه اجرای سیاست مشترک خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا که با 408 رای موافق، 132 رای مخالف و 102 رای ممتنع به تصویب رسید ، از اجرای موفق برجام استقبال کرد و بر ضرورت اجرای آن و همچنین اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت تاکید کرد.

 

در بند چهاردهم این قطعنامه پارلمان اروپا (2017/2121INI) درباره ایران آمده است: پارلمان اروپا از تداوم اجرای موفقیت آمیز 'برنامه جامع اقدام مشترک' توسط همه طرفها استقبال و تاکید می کند که تداوم اجرای کامل این توافق توسط همه طرف ، عاملی کلیدی در تلاش های جهانی درباره منع اشاعه هسته ای و حل وفصل مناقشه در خاورمیانه است. پارلمان اروپا تاکید می کند که برجام یک توافق چندجانبه است که به تایید یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز رسیده و بطور یکجانبه قابل تغییر نیست .

 

در ادامه این بند از قطعنامه پارلمان اروپا با ادعای 'خطر (ریسک) امنیتی ناشی از برنامه موشک بالستیک ایران' ، آمده است : پارلمان اروپا اجرای کامل قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که از ایران می خواهد فعالیت های مرتبط با موشک بالستیک قادر به حمل سلاح هسته ای انجام ندهد، را مورد تاکید قرار می دهد.

 

** جوسازی روزنامه صهیونیستی جروزالم پست علیه برنامه موشکی دفاعی ایران

درحالی که قطعنامه پارلمان اروپا هیچ درخواست مستقیمی از ایران مطرح نکرده و بر اجرای قطعنامه 2231 شورای امنیت تاکید کرده است ، روزنامه صهیونسیتی جروزالم پست که سابقه جوسازی های مداوم علیه برنامه موشکی ایران را دارد ، در خبری تحریف شد تیتر زد که 'پارلمان اروپا از تهران خواست به برنامه موشک بالستیک خود پایان دهد' . این روزنامه در ادامه از قول فردی که او را کارشناس یک موسسه در بروکسل معرفی کرده آورده است: 'هر چند ترجیح می دادیم شاهد عبارات شدیدتری باشیم اما شناسایی برنامه موشکی ایران به عنوان یک ریسک امنیتی ، گام مهمی از طرف پارلمان اروپا است' .

 

این درحالی است که در بیانیه مطبوعاتی پارلمان اروپا درباره خلاصه و اهم مطالب این قطعنامه هیچ اشاره ای به مساله ایران نشده و تاکید شده است که نمایندگان پارلمان اروپا در این قطعنامه به چالش های اصلی تهدید کننده امنیت اروپا : اشاعه سلاح های کشتار جمعی، تروریسم ، مناقشه ها در محیط پیرامونی جنوب و شرق اروپا ، جنگ های نیابتی و جنگ های اطلاعاتی و ترکیبی، اشاره کرده اند. در این بیانیه هیچ اشاره ای به موضوع موشکی و 'خطر موشکی' ایران نشده است.

 

اشاره به قطعنامه 2231 شورای امنیت در ارتباط با برنامه موشکی ایران در قطعنامه پارلمان اروپا در حالی است که جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که برنامه های دفاعی ایران خارج از قطعنامه 2231 هستند.

 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در این خصوص تاکید کرده است: در قطعنامه 2231 شورای امنیت، عبارتی در باره بحث موشک های بالستیک جمهوری اسلامی وجود دارد که جمهوری اسلامی در زمان تصویب آن موضع خود را صریحا اعلام کرده است.

 

به گفته ظریف ، این قطعنامه به موشک های بالستیکی اشاره دارد که برای قابلیت حمل سلاح های هسته ای طراحی شده اند و ما اعلام کرده ایم که هیچ موشک بالستیکی برای قابلیت حمل سلاح هسته ای طراحی نشده و موشک های ما برای حمل کلاهک های متعارف و دفاع مشروع جمهوری اسلامی هستند و خارج از حوزه قطعنامه ای 2231 هستند.

 

این موضع مورد تایید و تاکید روسیه نیز قرار گرفته و 'سرگئی لاوروف' وزیر امور خارجه روسیه اواخر مرداد ماه امسال در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که اقدام ایران در ساخت موشک های بالستیک ناقض قطعنامه 2231 شورای امنیت نیست.

 

لاوروف تاکید کرد: برنامه موشکی موضوع داخلی ایران است و ایران از داشتن آن منع نشده و در قطعنامه شورای امنیت شامل هیچ ممنوعیت حقوقی در این زمینه نیست

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۴۶۲۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان