//
کدخبر: ۱۲۵۰۲۲ //
الخلیج آنلاین:

عربستان شروع به اعدام زندانیان عقیدتی کرده است

سایت 'الخلیج آنلاین' با اشاره به اینکه سیاست های 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی راه برای اعدام های بیشتر در این کشور هموار کرده است، نوشت، عربستان دوران اعدام مبلغان و زندانیان عقیدتی را کلید زده است.

عربستان شروع به اعدام زندانیان عقیدتی کرده است
به گزارش فرتاک نیوز،

سایت قطری الخلیج آنلاین در گزارشی به بازداشت مبلغان و علمای سعودی و تقاضا برای اعدام آنها پرداخت و نوشت: انتظار نمی رفت که تهدیدها علیه مبلغان و زندانیان عقیدتی بازداشت شده در زندان های سعودی به مرحله اجرای اعدام آنان برسد.

دادستان کل عربستان به تازگی خواستار اعدام این بازداشت شدگان به اتهام 'تروریسم و تحریک افکار عمومی' شده است، این در حالی است که محاکمه های این زندانیان نه عادلانه است و نه طبق معیارها و قوانین بین المللی.

آخرین محاکمه مربوط به 'سلمان العوده' مبلغ سرشناس عربستانی است که بنابر نوشته روزنامه سعودی عکاظ، روز گذشته (سه شنبه) همراه شمار دیگری از علما و زندانیان عقیدتی به طور مخفیانه محاکمه شد.

حساب کاربری 'معتقلی الرای' در توئیتی نوشت که ' عوض القرنی' ، 'محمد موسی الشریف' ، ' ابراهیم المدیمیغ' ، 'عادل باناعمه'، 'عصام الزامل' ، ' خالد العلکمی ' و 'فهد السنیدی' نیز از جمله کسانی هستند که قرار است به طور مخفیانه محاکمه شوند.

سازمان دیده بان حقوق بشر (هیومن رایتس واچ) و سایر سازمان های حقوقی در آگوست ماضی فاش کردند که دادستان کل عربستان خواستار اعدام پنج فعال حقوق بشری شده که مقامات سعودی به تازگی آنها را بازداشت کرده اند.

الخلیج آنلاین در ادامه نوشت؛ سیاست های بن سلمان راه را برای تسریع اعدام ها در کشورش هموار کرده است و به مسئولان ذیربط برای اجرای هرچه بیشتر آن، چراغ سبز نشان داده است. این اعدام ها به بهانه مبارزه با تروریسم صورت می گیرد و بسیاری از مخالفان دربند و فعالان حقوق بشری در راستای آن اعدام شدند.

سلمان العوده که اکنون دادگاه خواستار اعدام اوست، در نیمه سپتامبر 2017 به اتهام ارتباط با عوامل خارجی برای تزلزل امنیت کشور دستگیر و روانه زندان شد.

نهادهای حقوق بشری سعودی و بین المللی این بازداشت ها را محکوم کرده و خواستار آزادی همه بازداشت شدگان هستد. در همین راستا عربستان تنها به مبلغانی اجازه فعالیت می دهد که مورد رضایت مقامات سعودی هستند و به مسائل سیاسی نمی پردازند.

'محمد الشنقیطی' استاد اخلاق سیاسی درباره تقاضای دادستان کل عربستان برای اعدام العوده و مرتبط کردن او به اقدامات تروریستی، گفت: این تقاضا نهایت وقاحت و دشمنی است که برای عقل قابل تصور نیست.

الشنقیطی افزود: العوده، در پی پیروی مقامات سعودی از سیاست های امارات بازداشت شده است. واقعیت آن است که ریاض امروز از ابوظبی اداره می شود. بن سلمان کاملا مطیع اوامر ابوظبی است و پشت پرده آن صهیونیست ها و آمریکایی ها هستند.

این استاد عربستانی گفت: اگر عاقلان و اندیشمندان خاندان حاکم سعودی و عامه مردم و امت اسلامی چاره ای نیندیشیده و تحرک جدی و فوری برای توقف روند خطرناک اعدام ها انجام ندهند، عربستان با انفجار خونینی روبه رو می شود که فاجعه ای برای خود عربستان و امت اسلامی خواهد بود.

'احسان عادل' مشاور حقوقی دیده بان حقوق بشراروپایی مدیترانه با محکومیت این اعدام ها گفت: ما با نگرانی روند افزایش اعدام ها را دنبال می کنیم. طی ماه های گذشته میزان اعدام ها در عربستان به طور بی سابقه ای افزایش یافته اما مسئولان سعودی نام این اقدامات را اصلاحات گذاشته اند!

وی افزود: احکام اعدام تنها درباره متهمان پرونده مواد مخدر و قتل محدود نمی شود، بلکه شامل مخالفان سیاسی، فعالان و روزنامه نگاران نیز که در زندان به سر می برند، می شود و حکم های ظالمانه ای در حق آنها صادر می شود. از جمله اتهامات واهی وارده به آنها تحریک مردم و تلاش برای تغییر نظام حاکم در کشور است.

عربستان آمار رسمی اعدام هایی که اجرا کرده را اعلام نمی کند اما رسانه های رسمی درباره آنها گزارش می دهند.

دولت عربستان از یک سال گذشته دهها نفر از شاهزاده ها، تجار ، بازرگانان ، مبلغان مذهبی ، شعرا ، اساتید دانشگاه و فعالان مدنی به ویژه تعدادی از زنان این کشور را با اتهام هایی همچون فساد اقتصادی ، جاسوسی و ارتباط با عوامل بیگانه بازداشت دستگیر و روانه زندان کرده است.

در حالی که این بازداشت‌ها انتقاد مجامع بین‌المللی از جمله عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و اتحادیه اروپا را در پی داشته است، رژیم سعودی همچنان به بازداشت مخالفان و فعالان حقوق بشر و فعالان حقوق زنان ادامه می‌دهند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۲۵۰۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان