//
کدخبر: ۸۵۴۴۰ //

قراردادهای تسلیحاتی غرب با عربستان و فراموشی ارزش ها

تارنمای صفحه عربی تلویزیون رسمی آلمان در شماره امروز (شنبه) خود انعقاد قراردادهای تسلیحاتی غرب با عربستان را نادیده گرفتن ارزش ها از سوی کشورهای غربی خواند و نوشت: کشورهای غربی با نادیده گرفتن ارزش هایی که مدعی پایبندی به آنها هستند، با عربستان قراردادهای زیاد نظامی امضا کرده اند.

 قراردادهای تسلیحاتی غرب با عربستان و فراموشی ارزش ها
به گزارش فرتاک نیوز،

 محمد بن سلمان ولیعهد سعودی پس از تصدی پست وزارت دفاع عربستان در ژانویه سال 2015 بعد از به سلطنت رسیدن پدرش سلمان بن عبدالعزیز بدون استثناء در تمامی سفرهای خارجی اش با کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا و حتی روسیه قراردادهای هنگفت نظامی منعقد کرده است.

بن سلمان پس از منصوب شدن به عنوان وزیر دفاع عربستان به روابط نظامی کشورش با کشورهای غربی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه تحکیم بخشید هر چند در این میان به نظر می رسید که آلمان با احتیاط پیش می رود.

یکی از نشانه های تقویت مناسبات یاد شده بستن قراردادهای نظامی چند میلیارد دلاری غرب با ریاض است. پایتخت های غربی علیرغم مخالفت های شدید در درون کشورهای خود و سازمان های گوناگون مدافع حقوق بشری، سلاح های خود را در اختیار عربستان قرار می دهند تا آل سعود با استفاده از آنها مردم بی دفاع یمن را به خاک و خون بکشد.

نهادهای بین المللی مدافع حقوق بشر همواره تاکید کرده اند که ریاض با استفاده از تسلیحات یاد شده در جهت نقض حقوق بشر و کشتار غیرنظامیان بی گناه یمنی بهره برده است.

در ده سال گذشته آمریکا و عربستان بزرگترین فروشنده و خریدار اسلحه در جهان بوده اند؛ در حمله ائتلاف سعودی به یمن نیز تسلیحاتی مانند بمب های خوشه‌ای و سمی که به عنوان تسلیحات ممنوعه شناخته شده اند، علیه مردم یمن مورد استفاده قرار می گیرد؛ بمب هایی که به طور حتم از آمریکا خریداری شده اند.

عربستان، متحد دیرین واشنگتن، در صدر معاملات نظامی با آمریکا قرار دارد؛ اوایل سال 2012، سخنگوی کاخ سفید از اجرای یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای نظامی آمریکا با عربستان سعودی خبر داد که ارزش آن بالغ بر 30 میلیارد دلار بود.

معامله نظامی واشنگتن - ریاض که هنگفت ترین قرارداد نظامی در تاریخ این کشور به شمار می رود، شامل فروش هواپیماهای جنگنده 'اف۱۵' می باشد.

در این معامله طی چهار مرحله، 84 فروند جنگنده اف 15، 70 فروند هواپیمای اف 16 و سه نوع بالگرد شامل 70 فروند بالگرد آپاچی، 72 فروند بالگرد بلک هاوک و 36 فروند بالگرد ستیل برد به ریاض تحویل داده خواهد شد.

گزارش ها حاکی است که عربستان سعودی از بمب های ممنوعه فسفری آمریکا نیز علیه مردم مظلوم یمن استفاده کرده است.

تجاوز سعودی ها به یمن در سه سال گذشته، دلیل افزایش خرید سلاح از سوی آل سعود است؛ ائتلاف عربی - آمریکایی طی مدت یاد شده هزاران تُن بمب بر سر مردم یمن فرو ریخته است.

هزینه‌های نظامی عربستان در سال‌های 2000 تا 2005 به 2/11 میلیارد دلار رسید؛ دولت سعودی قصد دارد با صرف ده‌ها میلیارد دلار تا سال 2020، نیروی هوایی خود را به نخستین نیروی منطقه تبدیل کند. نیروی هوایی عربستان سعودی دارای 18 هزار پرسنل و نزدیک به 400 فروند هواپیمای جنگی است و زیر نظر آمریکایی‌ها بنیانگذاری و اداره می شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۵۴۴۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان