//
کدخبر: ۱۱۳۶۰۵ //

رییس جمهوری چین نسبت به تشدید جنگ تجاری هشدار داد

'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین با انتقاد از سیاست ها و راهبردهای یکجانبه آمریکا در اجلاس سران تجارت بریکس، نسبت به مخاطرات و شدت گرفتن جنگ تجاری هشدار داد.

 رییس جمهوری چین نسبت به تشدید جنگ تجاری هشدار داد
به گزارش فرتاک نیوز،

از شینهوا، رییس جمهوری چین روز پنجشنبه در جمع سران بریکس و همچنین روسای شرکت های تجارت در آفریقای جنوبی گفت: امروز کشورها دو مسیر پیش رو دارند که یکی رویارویی و دیگری همکاری است باید واقف بود که یکجانبه گرایی هرگز برای هیچ کشوری در دنیا توصیه نمی شود و هیچ برنده ای ندارد.

این هشدار در شرایطی مطرح می شود که آمریکا جنگ تجاری بزرگی را با 34 میلیارد تعرفه با چین آغاز کرده و در حال اعمال تعرفه های سنگین بر روی کالاهای دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی است.

وی بدون نام بردن مستقیم از آمریکا به سیاست های این کشور تاخت و گفت: برتری طلبی اقتصادی قابل قبول و پذیرفتنی نیست و به همکاری و نظام اقتصاد بین الملل لطمه می زند.

شی باز بودن و شفافیت اقتصادی را خواستار شد و گفت که جهان با چالش های بزرگی روبروست و برای همین تنها تجارت باز و آزاد است که می تواند دنیا را به سمت موفقیت هدایت کند.

رییس جمهوری چین از بریکس خواست با چند جانبه گرایی همراه شده و با یکجانبه گرایی مخالفت ورزند و افزود که پکن از رشد کشورهای آفریقایی و همچنین کشورهای کمتر توسعه یافته دنیا، حمایت و به آنها کمک می کند.

وی خواستار آن شد که صدای کشورهای در حال رشد و اقتصادهای نوظهور بهتر شنیده شود و گفت که طبیعتا نظام فعلی دنیا کامل و ایده آل نیست اما تا زمانی که کشورها اراده همکاری و چند جانبه گرایی داشته باشند دستیابی به پیشرفت های بیشتر میسر است.

رییس جمهوری چین نقش کشورهای بریکس را مهم توصیف کرد و برای سال جاری میلادی همکاری های صنعتی، نوآوری، چند جانبه گرایی، سیاست های کلان اقتصادی و همکاری اقتصادی و تجاری را برای اعضا پیشنهاد کرد.

'شی' گفت: برای دستیابی به اهداف توسعه هزاره تا 2030 میلادی هم کشورها باید بر اساس شرایط داخلی خود تصمیماتی بگیرند که نهایتا رفاه و خرسندی شهروندان آنها را به دنبال داشته باشد.

وی جهان امروز را دنیای فرصت ها و چالش ها خواند و گفت: همکاری بریکس و کشورهای آفریقایی در آینده باید بر علوم و فنون، نوآوری، تامین امنیت غذایی و فقرزدایی متمرکز شود.

رییس جمهوری چین بر خلاف دونالد ترامپ همتای آمریکایی خود که پیمان پاریس را بی خاصیت توصیف کرده است، گفت: باید به توافق تحولات اقلیمی پایبند بود و کشورهای پیشرفته باید به تعهدات خود برای کمک به دیگر کشورهای در حال رشد برای رسیدن به اهداف این پیمان عمل کنند.

وی بار دیگر تاکید کرد که به رغم راهبردهای یکجانبه گرانه دنیا به سمت چند جانبه گرایی و انقلاب در امور اقتصادی و تجاری و تحولات بیشتر صنعتی و علمی حرکت می کند.

همزمان با حضور رهبران کشورهای بریکس در دهمین اجلاس سران تجارت، نزدیک به 2 هزار و 800 نفر از رییسان و صاحبان شرکت های بزرگ از 130 کشور و منطقه جهان در این همایش بزرگ تجاری در ژوهانسبورگ که هم اکنون در جریان است، شرکت کرده اند.

اجلاس سران تجارت که از روز چهارشنبه این هفته تا روز شنبه آینده برگزار می شود، اولین بار در سال 2009 میلادی در روسیه و سال 2017 میلادی برای نهمین بار در شهر شیامن در جنوب شرق چین تشکیل شد.

کشورهای عضو بریکس شامل چین، روسیه، هند، آفریقای جنوبی و برزیل هستند و اکنون این گروه نیمی از رشد جهان را به خود اختصاص داده و در یک دهه گذشته حجم تجارتش با دنیا از 11 درصد به 16 درصد افزایش یافته است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۳۶۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان