//
کدخبر: ۱۱۱۱۰۵ //

بررسی ویژگیهای شخصیتی ترامپ و پوتین

ولادیمیر پوتین و دونالد ترامپ، رهبران روسیه و آمریکا دیروز در حالی در هلسینکی فندلاند در کنار هم قرار گرفتند و درباره موضوعات مهم و مختلف منطقه ای و جهانی مذاکره کردند که از شخصیت های متفاوتی نسبت به هم برخوردارند.

 بررسی ویژگیهای شخصیتی ترامپ و پوتین
به گزارش فرتاک نیوز،

این دیدار و گفت وگوی رسمی که نخستین آنها برای حل برخی اختلافات دو کشور است، بنا به اعلام رسمی دولت های دو طرف، بر سر حل موضوعات بین المللی همچون ایران، سوریه، اوکراین و حتی موضوع داخلی دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که منجر به روی کار آمدن ترامپ در کاخ سفید شد، متمرکز بود.

این دو رهبر سیاسی در حالی در کاخ ریاست جمهوری فنلاند با هم دیدار کردند که بر اساس اصول علمی مذاکره از مشترکات کمتری برخوردارند.

بر اساس اصول روانشناسی اجتماعی، معمولا طرفین حل اختلاف سعی می کنند نماینده ای را برای مذاکره با طرف مقابل به میدان بفرستند که از برخی وجوه شخصیتی مشترک برخوردار باشد، این درحالی است که این دو مذاکره کننده به غیر از رهبری کشورشان، از روحیات، سبک زندگی و کاری بسیار متفاوتی برخوردارند.

در یک طرف این مذاکره لادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری 67 ساله روسیه قرار داشت که همه او را به عنوان یک فرد مرموز و قدرتمندی می شناسند که طی 18 سال گذشته نبض سیاست و اقتصاد روسیه را در دست دارد و امروزه در سراسر جهان و به ویژه در مغرب زمین به واسطه سیاست هایش در سوریه و اوکراین بیش از همیشه معروف است.

وی که در آبان ماه سال 1394 از سوی نشریه آمریکایی 'فوربس' در فهرست سال 1395 قدرتمند ترین مرد جهان قرار گرفت، در یک خانواده طبقه کارگر در سن پیترز بورگ (لنینگراد) بزرگ شد و 35 سال نخست زندگی خود را بدون هیچ دستاوردی تنها به‌عنوان یک افسر رده دوم سازمان اطلاعات و امنیت شوروی سابق (کا.گ.ب) در محل ماموریت خود در دِرسِدِن آلمان گذرانده است.

در حالی که دونالد ترامپ، همتای آمریکایی اش چهارمین فرزند از پنج عضو یک خانواده ثروتمند نیویورکی است که غیر از چند مورد شکست کوچک کاری، همواره دستاوردهای مالی برجسته داشته و از راه انجام معاملات ملکی بزرگ زندگی را می گذراند.

یعنی این کاسبکار، خودشیفته ناسازگار آمریکایی در حالی امروزه به امپراتوری کسب و کار خود در دهه 1980 در آمریکا می نازد که پوتین در همان دوره زمانی، هم به دلیل نداشتن تمکن مالی و هم به دلایل امنیتی زمینه ای را نمی بیند تا به عنوان نقطه قوت زندگی شخصی برای نمایش عمومی بگذارد.

به زبان دیگر، به همان میزانی که از ابعاد مختلف زندگی ترامپ از جمله ظهور او به عنوان یک تاجر اهل چانه زنی موفق تا تولد او به عنوان یک ستاره تلویزیونی در رسانه های داخلی و بین المللی تبلیغ می شود، اطلاعات چندانی از ابعاد زندگی پوتین در رسانه ها منعکس نشده و نمی شود.

در واقع از او که زمانی پدرپزرگش آشپز اختصاصی استالین و لنین بود، فقط به همان میزانی در رسانه های سخن گفته می شود که چند سال قبل پست ریاست جمهوری را از بوریس یلتسین، سلف خود تحویل گرفته است و اطلاعات ناچیزی که برخی روزنامه نگاران در طول سال ها زندگی او کشف کرده اند.

** علاقه مندی به کتب و مطبوعات

همان گونه که 'بن جودا' روزنامه‌نگار انگلیسی تنها و نخستین کسی است که در سال 2014 کتابی با عنوان 'امپراتوری شکننده، ماجرای عشق و جدایی روسیه و پوتین' درباره زندگی‌نامه و شخصیت پوتین نوشت، رییس جمهوری روسیه با کتاب میانه خوبی ندارد و طی در 13 سال گذشته تنها دو رمان خوانده است.

یکی از این رمان‌ها کتابی تخیلی درباره وقایع سال 2054 از یک نویسنده - مورخ آمریکای لاتین است و دیگری کتابی با عنوان 'امپراتوری سوم' که درباره احیای امپراتوری روسیه به دست خودش هست.

جودا که سفرهای زیادی به روسیه داشته با بسیاری از نزدیکان و مشاوران پوتین گفت‌ و گو کرده است و این کتاب را با توجه به ویژگی‌های شخصی رئیس جمهوری روسیه به رشته تحریر درآورده است، معتقد است که او علاقه چندانی به اینترنت و گشت و گذار در محیط وب ندارد و تنها زمانی به نمایشگر کامپیوتر خیره می‌شود که برخی مشاوران به او توصیه می‌کنند یک فیلم خنده‌دار را از اینترنت تماشا کند.

این در حالی است که ترامپ کتاب های زیادی می خواند و حتی چندین کتاب از جمله 'هنر معامله' در زمینه تجارت نوشته است و به قدری به پیام لحظه ای توئیتری دلخوش است که همتای روسی او حتی تلفن همراه هوشمند شخصی نیز ندارد و دیدگاه های خود را معمولا از طریق رسانه های محلی به اطلاع عموم می رساند.

گفته می شود که ترامپ در بسیاری از گردهمایی ها و نشست ها حتی رسمی مخالفانش را با بد ترین و رکیک ترین الفاظ مورد حمله قرار داده و از حامیانش می خواهد که آنان را از مراسم بیرون بیندازند.

او حتی خبرنگاران و روزنامه نگارانی را که علیه اش مطلب می نویسند 'نفرت انگیز' و 'بازنده' می خواند، ویژگی هایی که در پوتین کمتر دیده شده است و اگه هم چنین شخصیتی داشته باشد، کمتر آنرا بروز می دهد.

آنگونه که رسانه های غربی اعلام کردند، ترامپ در خصوص فعالیت در شبکه های اجتماعی به ویژه توئیتر به قدری دچار افراط است که چندی پیش بلافاصله بعد از برنامه ریزی دیدارش با پوتین در هلسینکی در یک پیام توئیتری، پوتین را متهم کرد که او با برقراری یک رابطه سرد با واشنگتن موجب شده است افکار عمومی و تیم های تحقیقاتی در آمریکا را بیش از همیشه به جنجال های داخلی مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری کشورش متمرکز و حساس کند.

وی حتی با فرافکنی نسبت به اقدامات دولت قبل از خود در این پیام توئیتری نوشت که 'رابطه آمریکا و روسیه به دلیل سال ها رفتار نابخرانه و غیردوراندیشانه سیاستمداران (منظور دولت اوباما) هیچ وقت تا این اندازه تیره و تار نبوده است و امروزه این مناسبات به شکل معجزه آمیزی ترمیم می شود'.

با وجود اینکه ترامپ از کمترین تلاش برای کسب مشورت رسانه ای و گزارشات توجیهی برخوردار است و جز حرف و نظر خودش، هیچ نظر و دیدگاه دیگری را بر نمی تابد، دستگاه امنیتی و اطلاعاتی روسیه هر روز سعی می کند با حجم بسیار زیادی از اطلاعات و اخبار و گزارشات و خلاصه اخبار لحظه ای، آنها را در اختیار پوتین قرار دهند تا او هر لحظه از آخرین رویدادها با خبر و روز آمد باشد.

** اخلاق خانوادگی

دونالد ترامپ درحالی به خانواده اش متشکل از دختران، پسر و داماها و نیز همسرش به عنوان نماد قدرت و افتخار خانوادگی می نگرد و آنها را در اغلب نمایش های اجتماعی و سیاسی و معادلات اقتصادی پیش می کشد که پوتین شدیدا از حریم خصوصی خانوادگی اش محافظت می کند و دو دختر او نیز تاکنون هرگز جرات نکردند در انظار عمومی عکس بگیرند.

پوتین تا 35 سالگی مردی چاق و مجرد و بدون آینده بوده بیش از همه به شخصیت اجتماعی و تاریخی و حتی خانوادگی پتر کبیر علاقمند است.

بخشی از نام او (ولادیمیرویچ) برگرفته از نام پدرش است. بخشی از نام یکی از دو دخترش نیز از مادرش ماریا گرفته شد. البته تا سال 2003هویت دخترانش مخفی بود.

ولادیمیر و همسر سابق اش 'لودمیلا پوتینا' در سال 2013 پس از 31 سال زندگی مشترک از یکدیگر جدا شدند و هریک همسری جوان‌تر از خود اختیار کردند.

پوتین همچون ترامپ کم می خوابد، اما برخلاف او که سحر خیز است، دیر می خوابد و زود از خواب بیدار نمی شود و برای رفع تنش های عصبی شنا می کند و معمولا بعد از شنا تصمیم های جدی زندگی و کاری اش را می گیرد.

برخی او را به عنوان ورزشکارترین رئیس‌جمهور دنیا می‌شناسند، چرا که علاوه بر شنا، استاد ورزش رزمی 'کاراته' است و به هاکی روی یخ نیز علاقه زیاد دارد و در این ورزش که حداقل هفته ای یک بار به آن می پردازد، اهل 'کری‌خوانی' نیز هست، این در حالی است که همتای آمریکایی اش کمتر ورزش می کند.

رئیس‌جمهوری روسیه که زمانی در کا. گ.ب گفته بود علاقه ای به سیاست ندارد، از او به عنوان فردی جدی و قاطع و با قدرت اراده قوی نیز یاد می شود، در حالی همگان ترامپ را به عنوان فردی دم دمی مزاج می شناسند که با شخصیتی متناقض خشمگینانه بر دستیاران و مشاورنش می تازد و حتی به خودش هم رحم نمی کند.

وزیران و مسئولان دولتی داخلی و خارجی زمانی به دیدار پوتین می روند که او پس از برخاستن از خواب و خوردن صبحانه، برنامه قرارهای کاری خود آغاز می کند در آرامش کامل است.

معمولا تیم مشاوران و دستیاران او در کاخ کرملین با چراغ خاموش حرکت می کنند که نه پوتین بر آنها خشم می گیرد و نه آنها با موضوعات ملی برخورد احساسی می کنند.

پوتین که از مسکو بیزار است، بیشتر وقت خود را در ویلایش در منطقه حومه‌ای 'نوو اوگاریوو' مسکو می‌گذراند و از همان‌جا کار می‌کند و کمتر به کرملین می‌رود.

پوتین که دومین رئیس جمهوری روسیه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است به دلیل پیشینه زندگی امنیتی اش، بزرگترین خطر شخصی را در احتمال مسمومیت غذایی از سوی سرویس‌های امنیتی کشورهای رقیب و متخاصم می بیند، به همین دلیل بیشترین ترتیبات امنیتی را در باره غذا و محل‌های اقامت خود در خارج و حتی داخل کشورش دارد.

رئیس جمهوری روسیه برخلاف همتای آمریکایی خود که علاقه ای به خوردن صبحانه ندارد و بیشتر به شام می اندیشد، در وعده صبحانه پنیر نرم سفید و تخم بلدرچین و گاهی املت را ترجیح می‌دهد. گاهی اوقات نیز فرنی می‌خورد. تمام مواد غذایی مصرفی او باید تازه باشد. از سرتاسر روسیه بهترین و تازه‌ترین مواد غذایی برای آشپزخانه او فرستاده می‌شود.

او برخلاف ترامپ که به 'فست فود' علاقه وافر دارد، در سفرهای خارجی و بعضا داخلی حتی حوله‌ها و تمام مواد غذایی و نیز دستشویی شخصی خود را با خود حمل می کند و معمولا به هیچ‌وجه حتی از نزدیک‌ترین افراد خود خوراکی تعارفی قبول نمی‌کند.

در تمام سفرهای خارجی، تیمی امنیتی از یک‌ماه پیش از سفر به کشور مقصد می‌روند و تمام شرایط امنیتی را کنترل می‌کنند و حتی ادرار و مدفوع رئیس‌جمهوری روسیه در این سفر ها جمع‌آوری شده و به روسیه برده می‌شود تا مبادا مورد بررسی‌های ژنتیک سرویس‌های امنیتی رقیب روسیه قرار بگیرد.

در هر حال مذاکره دیروز به هر کمیت و کیفیتی بعد از 130 دقیقه گفت وگو پشت درهای بسته پایان یافت، اما پنهانی بودن این دور از مذاکرات سران دو کشور با همه توصیفات فوق موجب شد تا لحظه مخابره این گزارش هیچ اطلاعاتی از تبعات ویژگی های شخصیتی طرفین مذاکره بر نتایج آن در رسانه های بین المللی درز نکند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۱۱۱۰۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان