//
کدخبر: ۱۰۱۴۸۵ //
بشار اسد:

رابطه استراتژیک ایران و سوریه خدشه ناپذیر است

رئیس جمهور سوریه با ابراز مخالفت شدید با آنچه تحت عنوان «خروج ایران از سوریه» مطرح شده است، آن را طرحی اسرائیلی و در راستای تبلیغات منفی علیه ایران در خصوص پرونده هسته ای خوانده و گفت: همکاری ایران و سوریه رابطه ای استراتژیک است و نمی توان به هیچ قیمتی به آن خدشه وارد کرد.

رابطه استراتژیک ایران و سوریه خدشه ناپذیر است
به گزارش فرتاک نیوز،

بشار اسد رئیس جمهور کشور سوریه در مصاحبه ای رو در رو با حسین مرتضی، خبرنگار شبکه العالم در دمشق که شب گذشته به طور همزمان از شبکه های العالم، پرس تی وی و دیگر شبکه های برون مرزی صداوسیما پخش شد، در رابطه با شنیده هایی از درخواست آمریکا مبنی بر خروج ایران از مناطق جنوبی سوریه به عنوان یکی از شروط مصالحه خطاب به خبرنگار العالم عنوان کرد: بگذارید روشن و صریح بگویم. روابط میان ایران و سوریه، روابطی استراتژیک است و هرگز تحت الشعاع اتفاقاتی که در شمال و جنوب سوریه می افتد، قرار نمی گیرد. این همکاری دوطرفه، ارتباط نزدیکی به شرایط فعلی و آینده منطقه دارد و از این رو، بسیار حائز اهمیت بوده و نمی توان به هیچ قیمتی به آن خدشه وارد کرد. این پیشنهاد یعنی خروج ایران از مناطق جنوبی سوریه، توسط اسرائیل مطرح شد تا از این طریق، ایران را بی‌آبرو کند. از طرفی دیگر، این مسئله در راستای برنامه تبلیغاتی بین المللی علیه ایران در خصوص پرونده هسته ای نیز مطرح شد. با این حال، هر تصمیمی که مرتبط با سرزمینمان سوریه باشد، توسط خود سوری های اتخاذ می شود و اگر در شرایطی این تصمیم به ایران مربوط شود، با ایرانی ها در این رابطه گفت‌وگو خواهیم کرد.

وی سربازان اسرائیلی را به عنوان نیروهای تروریستی خطاب کرد و افزود: تروریست ها همواره در جهت منافع اسرائیل عمل می کنند. اولین کاری که آن‌ها انجام دادند، حمله به سیستم های دفاعی هوایی ما بود. چه ارتباطی میان سیستم های دفاعی هوایی ما و فعالیت تروریست هایی که همواره از راه های زمینی برای حمله استفاده می کنند، وجود دارد؟ در واقع، این یک دستور روشن از سوی اسرائیل بود. بنابراین، در اولین حمله خود به تروریست ها در خاک سوریه، برایمان فرقی نخواهد کرد که این افراد متعلق به داعش هستند، یا جبهه النصره و یا اسرائیل؛ همه را از بین خواهیم برد.

اسد در ادامه عنوان کرد: اگر اسرائیل حمله ای را آغاز کند، با واکنش ما رو به رو خواهد شد. ما در این نبرد با امکانات و تجهیزاتی که در اختیار داریم، پیش خواهیم رفت و سعی می کنیم تا از این امکانات نهایت استفاده را ببریم. بار دیگر تاکید می کنم که واکنش و یا عدم واکنش ما بنا به دلایل سیاسی نیست، بلکه یک تصمیم ملی است و از روز نخست گرفته شده است.

وی در خصوص علت تصمیمات ضد و نقیض اخیر روسیه در تحویل سامانه های پدافند موشکی اس-300 اظهار کرد: هر تصمیم و بیانیه ای حتی نظامی که از سوی کشورهای مختلف صادر می شود، حاوی پیام های سیاسی است. اینکه چرا روسیه در ابتدا از تصمیم خود برای تحویل این سامانه ها خبر داد و بعدا، از این تصمیم خود منصرف شد، سوالی است که می بایست خود روسیه به آن پاسخ دهد چرا که ممکن است بخشی از تاکتیک های سیاسی آن ها باشد. در خصوص جنبه نظامی این بیانیه که به سوریه مربوط می شود باید بگویم که ما در سوریه هرگز درباره دریافت و یا عدم دریافت این سامانه ها حرفی نخواهیم زد و این رویه را در قبال دیگر تجهیزات نظامی نیز در پیش می گیریم. ما زمانی از یک اسلحه استفاده می کنیم که نیازی برای استفاده از آن احساس کنیم.

رئیس جمهور سوریه در خصوص احتمال طراحی و ساخت سلاح هایی جدید و خاص نیز اینچنین شرح داد: این احتمال وجود دارد اما همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردم ما تنها زمانی در مورد سلاح های خود صحبت می کنیم، که مورد استفاده قرار گیرند. به عبارتی دیگر، سلاح های ما زمانی که استفاده شوند، خود را معرفی خواهند کرد.

اسد در خصوص اتحاد سه گانه میان روسیه، سوریه و ایران و موقتی و یا دائمی بودن آن؛ اتحاد 40 ساله ایران و سوریه را اتحادی دانست که علی رغم تمامی اتفاقاتی که در خاورمیانه و منطقه افتاده، دستخوش هیچ‌گونه تغییری نشده و همانند گذشته و محکم، میان این دو کشور پابرجاست.

او ادامه داد: بنابراین، این اتحاد را باید یک اتحاد دائمی دانست. اما روسیه به عنوان عنصری جدید به جنگ سوریه وارد شد و این اتحاد، به اتحاد سه گانه تبدیل شد. حدود 7 سال است که ما با دولت روسیه روابط نزدیکی داریم و علی رغم افت و خیزهایی که در سال های گذشته وجود داشته، اجازه ندادیم که این روابط قطع شوند. روسیه کشور سوریه را دوست خود می داند و ما هر چیزی را که بخواهیم از این کشور وارد می کنیم. حتی در مواقعی که سوریه تحت تحریم های شدیدی قرار داشت، ما با روسیه رابطه نزدیک داشتیم و بسیاری از موارد ضروری و حتی اسلحه خود را نیز از این کشور وارد می کردیم. به اعتقاد من، منش روسیه نشان داده که کشوری نیست که بخواهد روابط مقطعی و موقتی را با کشوری ایجاد کند و یا این اتحاد را برای دستیابی به امتیازی خاص بفروشد. در کل، رابطه ما با روسیه یک رابطه استراتژیک است.

رئیس جمهور سوریه ادامه داد: روابط روسیه با ایران نیز استراتژیک است و این دو کشور هرگز در تصمیمات داخلی ما دخالت نمی کنند. اگر نظری هم داشته باشند، به ما منتقل و در نهایت، تصمیم گیری را به ما و مردم سوریه واگذار می کنند. می توان گفت که این اتحاد نیز یک اتحاد استراتژیک است و اگر هم اختلاف نظری وجود داشته باشد، طبیعی است و در هر کشور و منطقه ای ممکن است مشاهده شود. این اتحاد سه جانبه در مقابل دیگر گروه هایی که از تروریسم حمایت می کنند، با تروریسم مبارزه می کند. مهم‌تر آن که ما نه تنها نگران خطر تروریسم در سوریه هستیم، بلکه از احتمال نفوذ این گروه ها در دیگر کشورهای جهان نیز نگرانیم.

اسد در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه العالم مبنی بر این که شنیده شده اگر سوریه، با خروج ایران از خاک خود موافقت کند امتیازهایی را دریافت خواهد کرد و این امتیازات چه چیزهایی هستند، پاسخ داد: همانطور که در ابتدا اشاره کردم، روابط میان سوریه و ایران، قابل معامله نیست و نمی توان بهایی را برای آن در نظر گرفت. آن ها به خوبی به این مسئله واقفند و از این رو، هرگز پیشنهادی را در این رابطه ارائه نمی کنند. در واقع، این بحث ها بیشتر از سوی کشورهایی همچون عربستان سعودی مطرح می شود که از روز های آغازین جنگ به این مسئله وارد شد و تا الان و در سطوح مختلف نیز آن را ادامه داده است. آن ها عنوان می کنند که اگر سوریه، رابطه خود را با ایران قطع کند، اوضاع این کشور به وضع طبیعی باز خواهد گشت اما ما می دانیم که این حرف از پایه و اساس بیهوده است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون به ایران سفر نکرده، به خبرنگار شبکه العالم در سوریه گفت: قرار بود که چند ماه پیش به ایران سفر کنم، اما متاسفانه این سفر به زمان دیگری موکول شد چرا که سوریه در شرایط نامساعدی به سر می برد و درگیری ها شدت گرفته بود. هیچ دلیل خاصی برای این کار وجود ندارد و به امید خدا، در آینده ای نزدیک به ایران سفر خواهم کرد.

رئیس جمهور سوریه در خصوص اظهارات سید حسن نصرالله که گفته بود هیچ کس نمی تواند ما را از خاک سوریه بیرون کند مگر این که دولت سوریه از ما بخواهد، اظهار کرد: جنگ سوریه بسیار طولانی بوده و همچنان نیز ادامه دارد. ما باید در کنار کشورهای سه گانه، گروه مقاومت حزب الله را نیز اضافه کنیم. اگرچه حزب الله یک کشور مستقل نیست، اما نقش تعیین کننده ای را در کنار روسیه و ایران ایفا کرده است. باید بگویم تا زمانی که این جنگ ادامه داشته باشد، هرگز از حزب الله و دیگر کشورهایی که در این کشور حضور دارند، درخواست نخواهم کرد تا خاک سوریه را ترک کنند و تا زمانی که ردپای تروریست ها در این کشور باقی بماند، از کمک های این کشورها و گروه ها استفاده خواهیم کرد.

در پایان این مصاحبه، بشار اسد که نخستین بار بود که در این سطح، پس از سرکوب گسترده و پایان استیلای سرزمینی داعش بر سوریه مقابل دوربین یکی از شبکه های برون مرزی صداوسیما جمهوری اسلامی ایران حاضر شده و به سوالات خبرنگار آن پاسخ می گفت، در جواب سوال حسین مرتضی مبنی بر تمایل یا عدم تمایل سوریه به دریافت کمک های مالی برای بازسازی سوریه از برخی کشورهای عربی که پیش‌تر از گروه های تروریستی حمایت می کردند، عنوان کرد: ما چندان نگران بازسازی مناطق تخریب شده در سوریه نیستیم. به طور کل، فرآیند بازسازی به دو عامل نیاز دارد: عامل انسانی و عامل اقتصادی که برای ما عامل انسانی از درجه اهمیت بیشتری برخوردار است. با این حال، ما از قدرت و توانایی لازم برای بازسازی کشور برخورداریم و سرمایه مورد نیاز را نیز در اختیار داریم. در واقع، باید بگویم که ما هیچ تمایلی برای دریافت کمک از چنین کشورهایی نداریم و هرگز اجازه نخواهیم داد که کمک های این کشورها سهمی در بازسازی های این کشور داشته باشند.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۰۱۴۸۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان