//
کدخبر: ۴۳۴۶۶۴ //

درباره شپش چه می‌دانید؟

سرپرست واحد سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس مرکز بهداشت شهرستان ایلام گفت: شپش سر در کودکان به‌خصوص دختران هرچند با وضعیت بهداشتی فرد ارتباط دارد اما خانواده‌های بسیاری هستند که با وجود رعایت بهداشت با آن درگیر می‌شوند.

درباره شپش چه می‌دانید؟

به گزارش فرتاک نیوز،«فرشته رشنوادی» اظهار کرد: شپش یک انگل خارجی، دائمی، اجباری و خونخوار جوامع انسانی است و قدمت آلودگی آن به دوران قبل از تاریخ بر می‌گردد.

 وی گفت: شپش سر در کودکان به‌خصوص دختران شایع است، اما در زنان و کودکان نیز دیده می‌شود و با آن که با وضعیت بهداشتی فرد ارتباط دارد اما نمی‌توان بیماری شپش سر را مختص افراد فقیر و با وضعیت بهداشتی نامناسب دانست، زیرا کودکان خانواده‌های مرفه نیز گاه دچار آن می‌شوند.

سرپرست واحد سلامت جوانان، نوجوانان و مدارس مرکز بهداشت شهرستان ایلام ادامه داد: شپش سر و بدن تقریباً شبیه به هم هستند؛ اما شپش سر بیشتر روی پوست سر و شپش بدن روی بدن یا لباس دیده می‌شود و شپش بدن معمولاً در شرایط غیربهداشتی و ازدحام جمعیت می‌تواند شیوع یابد.

رشنوادی با بیان اینکه شپش بدن می‌تواند بیماری تیفوس، تب خندق و تب راجعه را انتقال دهد، تصریح کرد: به‌غیراز انتقال بیماری شپش ممکن است موجب حساسیت شدید پوستی گردن که از مشخصات آن بروز خفیف و دانه‌های قرمز در اطراف محل گزش است، شود.

کارشناس سلامت مدارس با اشاره به علائم آلودگی با شپش سر، تصریح کرد: اولین علاِئم بالینی در سر، موقعی اتفاق می‌افتد که شپش شروع به حرکت می‌کند که معمولاً از حاشیه دو طرف سر شروع می‌شود و بعد به طرف مرکز سر گسترش می‌یابد که در این هنگام بیمار احساس خارش در سر می‌کند و به‌تدریج خارش سر افزایش یافته و در سر خراشیدگی با ناخن پیش می‎آید و گاهی در موارد پیشرفته تورم غدد لنفاوی اطراف سر در ناحیه گردن و خارش شدید اتفاق می‌افتد.

رشنوادی در خصوص عوارض پدیکلوزیس، گفت: خارش شدید پوست سر، پوسته‌پوسته شدن و ضخیم شدن پوست در اثر خاراندن زیاد و بروز عفونت ثانویه باکتریال به دنبال خاراندن زیاد پوست مثل زرد زخم از عوارض شپش است.

وی با بیان اینکه شپش سر اغلب با چسبیدن به‌قاعده موها خود را از چشمان ما مخفی می‌کند، افزود: مشاهده رشک‌ها (تخم شپش) چسبیده به موی سر است که شک به آلودگی پدیکلوزیس را ایجاد می‌کند و برای پیشگیری از آن باید عدم استفاده از وسایل شخصی دیگران، شست‌وشوی لباس‌ها و ملحفه‌ها در آب جوش و به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه و با استفاده از ماشین لباسشویی و خشک کردن و اتو زدن درزهای لباس، شانه‌کردن روزانه موی سر، پرهیز از تماس با اشیاء و لباس‌های فرد آلوده، تمیز کردن همه روزه برس و شانه و کنترل روزانه موی سر و بازدید بدن و لباس‌های دانش‌آموزان مدنظر باشد.

سرپرست واحد سلامت جوانان مرکز بهداشت شهرستان در خصوص درمان این بیماری، گفت: برای درمان و مبارزه با پدیکلوزیس می‌توان از روش‌های فیزیکی مثل شست و شوی مرتب سر، شانه‌کردن موها، رعایت بهداشت فردی و روش‌های شیمیایی مثل استفاده از شامپوهای مخصوص مثل پرمترین و اسپری‌های مخصوص استفاده کرد.

 رشنوادی مهم‌ترین داروی انتخابی در درمان شپش را فراورده‌های پرمترین دانست و افزود: با توجه به اینکه در ایران شامپوی پرمترین در دسترس بوده و مناسب برای اطفال و زنان باردار نیز است و به طور رایگان از طرف خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های بهداشتی، مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی در اختیار افراد آلوده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۳۴۶۶۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان