//
کدخبر: ۲۶۷۶۵۰ //
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری

سهم روستاییان در سبد اشتغال به ۳۰ درصد افزایش یافت

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت :سهم روستاییان در سبد اشتغال کشور طی سال های ۹۴ تا ۹۶ تنها چهار تا پنج درصد بود که در سال ۹۷ به ۲۵ درصد و سال گذشته به ۳۰ درصد افزایش یافت

سهم روستاییان در سبد اشتغال به ۳۰ درصد افزایش یافت

به گزارش فرتاک نیوز از ایلام دکتر محمد امید روز شنبه ۷ تیرماه در نشست اعضای شورای برنامه ریزی استان ایلام اظهار داشت: سهم روستاییان در سبد اشتغال کشور طی سال های ۹۴ تا ۹۶ تنها چهار تا پنج درصد بود که در سال ۹۷ به ۲۵ درصد و سال گذشته به ۳۰ درصد افزایش یافت.

وی با اشاره به تخصیص ۱.۵ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی برای کمک به مناطق محروم و روستایی افزود: ۱۳۵ هزار میلیارد ریال از این محل تاکنون به مناطق محروم کشور تخصیص و هزینه شده است که نقش بسزایی در اشتغال آفرینی و ایجاد کسب و کارهای کوچک و زودبازده داشته است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری یادآور شد: یکی از مشکلات کنونی کشور مهاجرت روستاییان به شهرها ست، بطوریکه در اوایل انقلاب ۶۴ درصد جمعیت ایران در مناطق روستایی زندگی می کردند ولی در حال حاضر برعکس شده بطوریکه حدود ۷۴ درصد جمعیت کشورمان در مناطق شهری سکونت داشته و تنها ۲۶ درصد ساکن روستاها هستند.

دکتر امید تاکید کرد: یک سوم این وضعیت ناشی از تبدیل روستاها به شهر است ولی در عین حال دوسوم آن در اثر تخلیه روستاها ایجاد شده است که اصلی ترین دلیل آن کمبود فرصت شغلی در مناطق روستایی است.

وی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به مناطق محروم و روستایی داشته و در نتیجه برنامه ریزی صورت گرفته هم اکنون مهاجرت معکوس در برخی استان ها آغاز و بر اساس آخرین ارزیابی ها در ۱۲ استان شاهد مهاجرت معکوس به نقاط روستایی هستیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: دولت های مختلف پس از انقلاب در توسعه روستاها به سهم خود نقش آفرینی کرده اند که نمود آنرا در گازرسانی به ۳۰ هزار روستا معادل ۸۶ درصد جمعیت روستایی شاهدیم، ضمن اینکه مجتمع های گردشگری روستایی از ۲۰۰ مجتمع در ابتدای دولت یازدهم به بیش از ۲ هزار رسیده است و در حوزه ای تی نیز ۹۵ درصد روستاها به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند.

امید اظهار داشت: توسعه مراکز بهداشتی و درمانی و ارتقا سطح بهداشت در روستاها از اولویت های دولت است و در این راستا تا پایان سال جاری جشن راه اندازی شبکه بهداشت و درمان در تمامی روستاهای کشور برگزار خواهد شد.

وی ایلام را از استان های برتر کشور در جذب اعتبارات مناطق روستایی ذکر کرد و افزود: تاکنون سه هزار میلیارد ریال از این محل به استان ایلام تخصیص یافته است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری اجرای طرح پرورش ماهی در قفس را از موفقیت های ایلام در زمین پرورش آبزیان توصیف کرد و یادآور شد: آمادگی داریم برای توسعه این موضوع در ایلام و سایر استان های کشور با توجه به ارزش افزوده و اشتغال ایجاده شده سرمایه گذاری کنیم و تا ۵۰ درصد هزینه ایجاد استخرهای کوچک را تامین خواهیم کرد.

وی همچنین طرح توسعه کشت در اراضی شیبدار استان را از برنامه هایی دانست که می تواند در نگهداری اراضی ، جلوگیری از هدررفت آب و اشتغال تاثیرگذار باشد و گفت: امسال این طرح در سطح ۲ هزار هکتار از این اراضی استان ایلام اجرا و آمادگی داریم در گستره بیشتری آنرا انجام دهیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۷۶۵۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان