//
کدخبر: ۲۶۲۱۶ //
روحانی:

آیا مردم یارانه نقدی را بیشتر دوست دارند یا طرح تحول سلامت را؟/ چرا منابع مالی را اعلام نمی‌کنید

روحانی گفت: چرا نمی‌گویید منابع این پول‌هایی که می‌خواهید بدهید از کجا هست؟آیا مردم یارانه نقدی را بیشتر دوست دارند یا طرح تحول سلامت را؟ در دولت بعد برنامه‌مان این است که هر روستایی که سرمایه‌ای برای اشتغالش بیاورد ما بتوانیم ۲ برابر آن را به آن فرد بدهیم.

 آیا مردم یارانه نقدی را بیشتر دوست دارند یا طرح تحول سلامت را؟/ چرا منابع مالی را اعلام نمی‌کنید
به گزارش فرتاک نیوز،

حسن روحانی در پاسخ به این سوال که مهمترین مشکل نظام بانکی از نظر شما چیست و چه برنامه‌ای برای تسهیل ارائه وام‌های هدفمند به تولید، خدمات مسکن، ازدواج جوانان و سایر موارد ضروری دارید؟ گفت:یکی از ارکان بزرگ برای اقتصاد امروز و فردای ما بانک‌ها هستند ما اساسا در بودجه عمرانی تصمیم ما بر این است که بودجه عمرانی را با همکاری بانک‌ها و تقویت بانک ها بتوانیم افزایش بدهیم و با همکاری هم بتوانیم طرح‌های عمرانی انجام بدهیم.

 

بانک‌ها نیاز به اصلاح دارند همانطور که اشاره شد برخی از موسسات اعتباری غیرمجاز در دولت قبل ایجاد شد که برخی از وقت ما را در این دولت یازدهم گرفت که چطور اینها را اصلاح و پول مردم را به آنها برگردانیم چه اقداماتی انجام دهیم. کار زیادی که برای همین بانکی که مربوط به دستگاه آقای رئیسی بود میزان انجام دهیم. ما سرمایه بانک‌های دولت یرا دو برابر کردیم برای اینکه بتوانند در قبال مسائل اقتصادی تلاش کنند. بانک‌ها را ما برای تولید نیاز داریم.

 

اعتباراتی که به تولیدات داریم باعث فعال شدن آنها شد. از طریق بانک ها است که سرمایه خارجی را جذب می‌کنیم اگر بخواهیم در کشور وضع زندگی مردم و  معیشت آنها درست شود فقر ریشه کن شود و اقتصاد ما به عنوان یک قدرت بزرگ ملی ظهور پیدا کند یکی از راه‌های آن تقویت بانک ها و یکی از راه‌ها گرفتن اعتبارات از بانک‌ها مختلف است.

 

همین امروز من خوشحالم که با یکی از بانک‌های خارجی برای 10 میلیارد دلار به توافق رسیدیم برای سرمایه‌گذاری در ایران. باید از سرمایه داخلی و خارجی برای پیشرفت کشور استفاده کنیم. برای تحول زندگی مردم نیازمند است که صادرات را افزایش بدهیم.

 

دوستان ما می‌گویند ما پول می‌دهیم برای یارانه نمی‌گویند این پول را از کجا می آوریم از بانک مرکزی می‌آوریم؟ به معنی این است که از جیب مردم می‌آوریم یعنی تورم 70 درصد از کجا می آوریم چرا منابع آن را نمی‌گویند؟ الان 70 میلیارد کل یارانه ما است که طبق برنامه مجلس دارد تقسیم می‌شود الان مردم ما آیا یارانه نقدی را بیشتر دوست دارند یا طرح تحول سلامت را؟ ما در طرح سلامت یارانه درمانی داریم پرداخت می‌کنیم الان برای شغل روستایی برنامه ما در دولت بعد این است که هر روستایی که سرمایه‌ای بیاورد برای اشتغالش ما بتوانیم دو برابر آن به او تسهیلات بدهیم تا شغل روستایی راه بیفتد.

 

** جهانگیری در نقد سخنان روحانی:

 

نظام بانکی در واقع نقش اصلی در اقتصاد ایران دارد به عبارتی می‌شود گفت که اقتصاد ایران بانک محور است. متاسفانه در دوره گذشته به دلیل اینکه بانک در واقع مثل خزانه دولت با آن برخورد شد منابع بانکی به شدت حبس شد و گرفتار شد.

 

یکی از آن جاها معوقات بانکی است. یک مجموعه افراد تسهیلات را گرفتند و برنگرداندند. بخشی از آنها سودجویانی بودند ما یک کمیته تشکیل دادیم دولت قوه قضائیه و بانک مرکزی مورد به مورد باید بررسی کند. طرح تحول نظام بانکی تهیه شده جزو مهمترین طرح‌های ماست. ما با این طرح نظام بانکی را به مهمترین تبدیل کننده سرمایه به تولید تبدیل می‌کنیم. نظام بانکی موفق شد در راه‌اندازی تولید سهم بسیار زیادی داشته باشد.

 

در وام ازدواج برای اولین بار از 3 میلیون به 10 میلیون افزایش دهیم. خوشبختانه 9 هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شد. ما اگر بتوانیم موانع نظام بانکی را برطرف کنیم یکی از مهمترین پشتوانه‌های تولید خواهد شد.

 

** رئیسی در نقد سخنان روحانی:

 

من در مصاحبه قبل اعلام کردم یک بار برای همیشه یک مناظره‌ای را تلویزیون بگذارد بین روحانی و دولت قبل. هر چه سوال می گویند دولت قبل. آقایان جهانگیری و روحانی مرتب می‌گویند دولت قبل. آقای روحانی اشاره می‌کنند ما برای کشاورزی این کار را برای دولت بعد خواهیم کرد آقای روحانی چرا در دولت خودتان این کار را نکردید؟ شما گفتید که 100 روزه من گزارشی می‌دهیم برای این اقدامات. من تمام عرضم این است که شما 4 سال کشور را معطل کردید الان می‌گوید کشاورزی انشاءالله دولت قبل.

 

شما یکی از گلابی‌هایی که از برجام باید می‌چیدی که از برجام باید می چیدید سرمایه خارجی بود‌، سال 95 کل سرمایه خارجی که جذب شده 500 میلیون  دلار بوده است این وضعی که شما در خصوص جذب سرمایه‌گذاری بار آوردید. من فکر می‌کنم اگر شما دقیق حساب کنید می‌گویید صادرات آماری که ما داریم صادرات غیر نفتی 10 درصد کاهش یافته است. شما می‌گویید صادرات غیر نفتی افزایش یافته است شما میعانات را از آن کم کنید میعانات باید در حوزه نفتی باشد.

 

** هاشمی طبا در نقد سخنان روحانی:

 

مشکلات بانکی بدون تردید از دولت قبل و شاید دولت‌های قبلی به ارث رسیده است. اینگه نگوییم دولت قبلی چه کرده این مراجعه به تاریخ را خدشه ساز می‌کند. آنچه که در گذشته بوده تاثیر مستقیم دارید. نظام بانکی ما هم یک اصلاحاتی کرده است ولی اصولا نظام بانکداری که به اصطلاح اسلامی است این نظام بانکداری یک نظام بانکداری اروپایی است چون بانک اصلا یک بحث اروپایی است جدید است.

 

ما آمدیم عقود اسلامی را بر آن سوار کردیم به عنوان یک پوشش نه کسی که مراجعه می‌کنند نه مدیران بانک نمی‌دانند چه چیزی را امضا می‌کنند؛ من سه سال در بانک صنعت و معدن بودم آنها نمی‌دانند چه چیزی را امضا می‌کنند. به نظرم اگر قرار است بانک در کشور ما به تولید ما به تجارت ما به صادرات ما کمک کند باید خیلی شفاف باشد. باید درست موضوع قرض دادن، وام دادن را مطرح کند وگرنه همانطوری که الان بانک‌های ما به موسسات سرمایه‌گذاری و موسسات بنگاه‌داری تبدیل شده و ناچار هم هستند که این ادامه می‌یابد لذا حتما باید در نظام بانکداری تجدید نظر صورت گیرد.

 

** قالیباف در نقد سخنان روحانی:

 

بانک‌ها نقش جدی در بحث تولید و کار و اشتغال دارند. ما معتقدیم که دولت در اداره و نظارت بر بانک‌ها ناکارآمد بوده است. شما ببینید بیش از 500 هزار میلیارد تومان وام داده شده است این وام‌ها به چه کسانی داده شده است؟ عمدتا اینها وام‌هایی است که شاید بتوان به چند هزار نفر الان مردم ما می‌دانند آنها برای یک وام

 

این خبر نکمیل می شود/

 

 

منبع: خبرگزاری دانشجو
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۲۱۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان